Apostolul
-
II Corinteni 6, 7
16. Sau
ce întelegere este între templul lui Dumnezeu si idoli? Cãci
noi suntem templu al Dumnezeului celui viu, precum Dumnezeu a zis cã:
"Voi locui în ei si voi umbla si voi fi Dumnezeul lor si ei
vor fi poporul Meu".
17. De aceea: "Iesiti din mijlocul lor si vã osebiti, zice
Domnul, si de ce este necurat sã nu vã atingeti si Eu vã
voi primi pe voi.
18. Si voi fi vouã tatã, si veti fi Mie fii si fiice",
zice Domnul Atottiitorul
1 Având deci aceste fãgãduinte, iubitilor, sã
ne curãtim pe noi de toatã întinarea trupului si a
duhului, desãvârsind sfintenia în frica lui Dumnezeu.
Evanghelia -
Matei 25
21. Si
iesind de acolo, a plecat Iisus în pãrtile Tirului si ale
Sidonului.
22. Si iatã o femeie cananeiancã, din acele tinuturi, iesind
striga, zicând: Miluieste-mã, Doamne, Fiul lui David! Fiica
mea este rãu chinuitã de demon.
23. El însã nu i-a rãspuns nici un cuvânt; si
apropiindu-se, ucenicii Lui Îl rugau, zicând: Slobozeste-o,
cã strigã în urma noastrã.
24. Iar El, rãspunzând, a zis: Nu sunt trimis decât
cãtre oile cele pierdute ale casei lui Israel.
25. Iar ea, venind, s-a închinat Lui, zicând: Doamne, ajutã-mã.
26. El însã, rãspunzând, i-a zis: Nu este bine
sã iei pâinea copiilor si s-o arunci câinilor.
27. Dar ea a zis: Da, Doamne, dar si câinii mãnâncã
din fãrâmiturile care cad de la masa stãpânilor
lor.
28. Atunci, rãspunzând, Iisus i-a zis: O, femeie, mare este
credinta ta; fie tie dupã cum voiesti. Si s-a tãmãduit
fiica ei în ceasul acela.
Back
to Top
Rugãciunea
stãruitoare
De
multe ori, ajunsi în situatii dificile, ne îndreptãm
gândul, în rugãciune, spre Dumnezeu si ne întrebãm
de ce nu suntem ascultati. Rãspunsul este acela cã nu ne
rugãm cum trebuie. Mântuitorul Iisus Hristos ne învatã,
în Evanghelia de astãzi, sã ne rugãm, punându-ne
în fatã exemplul unei femei cananeience.
Apartinând unui neam pãgân, dispretuit de evrei, aceastã
femeie nu ezitã sã-L mãrturiseascã pe Iisus
ca fiind Hristosul, Fiul lui David, si sã-i cearã ca fiica
ei sã fie izbãvitã de sub stãpânirea
diavolului. Rugãciunea ei continuã chiar dacã la
început nu primeste nici un rãspuns iar, apoi, Mântuitorul,
exprimând opinia curentã a evreilor, îi spune cã
a venit numai pentru neamul lui Israel. Mai mult, femeia dã dovadã
de o adâncã smerenie asumându-si postura de câine
în fata lui Dumnezeu.
Rugãciunea stãruitoare si smeritã a femeii cananeience
smulge admiratia lui Dumnezeu: O, femeie, mare este credinta ta!
si îi aduce împlinirea cererii: Fie tie dupã
cum voiesti!. Aceastã afirmatie finalã a Mântuitorului
dã sens întregului episod arãtând cã,
de fapt, femeia fusese pusã la încercare pentru a-si arãta
credinta si smerenia si pentru a da o lectie apostolilor si nouã
tuturor.
Învãtãm asadar cã trebuie sã stãruim
în rugãciune cu credintã si smerenie. Lipsa unui rãspuns
imediat al Domnului poate fi o încercare a credintei iar renuntarea
la rugãciune o dovadã a putinei noastre credinte.
Având în fatã exemplul femeii cananeience sã
îndrãznim în rugãciune cu atât mai mult
cu cât pe noi Dumnezeu ne numeste fii si fiice(II Cor.
6, 18). Dar pentru aceasta sã nu uitãm cã trebuie
sã ne curãtim pe noi de toatã întinarea
trupului si a duhului desãvârsind sfintenia în frica
lui Dumnezeu( II Cor. 7, 1).
Pr. Florin Botezan
Back
to Top
Despre
Rugãciune
Arhimandritul
Teofil Pãrãian de la Mãnãstirea Sâmbãta
de Sus
Ce
este rugãciunea si de ce este necesarã în viata noastrã?
Rugãciunea este vorbirea mintii cu Dumnezeu. Este o realitate care
ne pune în legãturã cu Dumnezeu. Pãrintii cei
duhovnicesti în general nu au fãcut teorie despre rugãciune
ci au dat învãtãturi practice. Au dat si unele definitii,
dar în contextul preocupãrilor lor în legãturã
cu rugãciunea asa cã gãsim putine definitii ale rugãciunii.
În Scara, Sfântul Ioan Scãraru priveste
rugãciunea din mai multe puncte de vedere. Mai întâi
spune cã rugãciunea, prin lucrarea ei, este întãrirea
lumii, dupã aceea spune cã rugãciunea este
secure împotriva deznãdejdii, punte peste
ispite, oglinda sufletului, cunoasterea asezãrii
sufletesti. Privind rugãciunea în raport cu cel care
se roagã spune cã rugãciunea este judecãtorie
si judecatã si scaunul judecãtorului înainte de judecata
viitoare ceea ce înseamnã cã rugãciunea
este un mijloc de cercetare de sine.
În fond rugãciunea este un mijloc de a sta în fata
lui Dumnezeu sau în fata celor cãtre care le este adresatã
rugãciunea: în fata Maicii Domnului, în fata sfintilor
lui Dumnezeu, cu care vorbim în mod real când ne unim gândurile
si simtirile noastre cu textele liturgice de rugãciune. Astfel
rugãciunea este o formulare, un formular de vorbire a mintii cu
Dumnezeu si, de fapt, nu este vorbirea însãsi: când
recitãm rugãciuni nu ne rugãm; ne rugãm atunci
când ceea ce spunem simtim, când ceea ce spunem ne impropriem,
asa cum spune Sfântul Filimon în Filocalie cã el atât
de mult simtea puterea Psalmilor pe care îi rostea si prin care
se ruga, încât, zice el, Psalmii sunt ca si când el
însusi i-a fãcut. Când se ajunge la aceastã
impropriere, atunci ne rugãm cu adevãrat.
De aici se întelege cã în rugãciune se înainteazã
? Care ar fi treptele rugãciunii ?
Rugãciunea fiind oglinda sufletului, cel ce se roagã se
roagã întotdeauna cu capacitatea lui de a se ruga, se roagã
întotdeauna cu starea sufleteascã pe care o are, rugãciunea
fiind la mãsura fiecãruia dintre cei ce se roagã.
Privind rugãciunea din acest punct de vedere, Sfântul Ioan,
cel ce a scris Scara, afirmã cã este rugãciune
întinatã, rugãciune furatã, rugãciune
pierdutã si rugãciune curatã. Rugãciune întinatã
are cel cu întinãciune în suflet. Rugãciune
furatã are cel ce îsi uitã de rugãciune, cel
care nu se identificã cu cuvintele rugãciunii si e împrãstiat
la rugãciune. Rugãciunea pierdutã este rugãciunea
la care nu se adaugã si faptele cele bune care trebuie fãcute
în sprijinul rugãciunii. Rugãciunea curatã
este rugãciunea celor curati cu inima care îl vor vedea pe
Dumnezeu si care, vãzându-L pe Dumnezeu, nu se pot clinti
de la legãtura cu Dumnezeu. În cuprinsul rugãciunii
ei au numai gânduri curate, sustinute de textele liturgice, pe care
le-ar putea arãta oriunde si oricând si pe care le binecuvânteazã
Dumnezeu.
Putem vorbi în acelasi timp si de o înaintare în rugãciune
plecând de la rugãciunea trupeascã sau verbalã
spre contemplatie?
- Da, rugãciunea poate fi rugãciunea gurii, rugãciunea
mintii si rugãciunea inimii, fiecare se roagã la mãsurile
lui.
Cei mai multi credinciosi, mai ales la începuturile vietii spirituale
constiente, se roagã cu rugãciunea gurii, spun rugãciuni.
Noi ne-am trezit în lumea aceasta nu rugându-ne, ci spunând
rugãciunile pe care le-am învãtat de la pãrintii
nostri, de la bunicii nostri, si le-am spus si când nu le cunosteam
întelesul. Dupã ce ajunge omul la maturitate si are în
vedere conþinutul rugãciunilor tot mai mult, oate sã
se roage, deci sã nu mai spunã formule de rugãciune
fãrã continut din punct de vedere al raportãrii la
Dumnezeu, doar simple recitãri. Cine este în sfera recitãrilor
nu se roagã ci doar spune rugãciuni, iar cel care vorbeste
cu Dumnezeu prin cuvintele rugãciunii, acela se roagã.
Intâi este rugãciunea cu cuvântul, rugãciunea
gurii. Apoi vine rugãciunea mintii când cele ce le rostim
cu gura le întelegem si cu mintea. Rugãciunea mintii, fiind
mai înaintatã decât rugãciunea gurii, rãmâne
la nivelul gândului prin cuvinte. Chiar dacã nu spunem cuvinte
cu gura, spunem cuvinte cu gândul, tot cuvintele pe care le-am putea
spune si cu cuvântul vorbit.
Rugãciunea inimii este o rugãciune deplinã, rugãciunea
simtirii, rugãciunea în care nu se roagã numai gura,
nu se roagã numai mintea ci se roagã si inima, adicã
omul întreg se roagã, la idei adãugând si simtirea.
Aceasta este de fapt rugãciunea inimii când inima se roagã
împreunã cu mintea. Rugãciunea inimii este o îndreptare
a sufletului cãtre Dumnezeu, o rugãciune fãrã
cuvinte, dar la aceastã rugãciune ajung putini.
Rugãciunea cea mai frecventã, care nu totdeauna este o rugãciune
ci o recitare de rugãciune, este a gurii. La rugãciunea
mintii ajung mai puþini, iar la rugãciunea totalã,
deci la rugãciunea inimii, ajung si mai putini. Dorinta noastrã
si rostul nostru de rugãtor este acela sã ajungem la rugãciunea
contemplativã care este de fapt mai mult lucrarea lui Dumnezeu
cãtre om decât strãdania omului cãtre Dumnezeu.
A consemnat Pr. Sabin Vodã
Back
to Top
Dictionar
liturgic
Biserica
- locas de rugãciune
În
orase si la sate bisericile sunt punctele de referintã în
jurul cãrora se încheagã nu numai comunitãtile
parohiale ci si întreaga viatã socialã si politicã
(polis = cetate). Numitã si casa lui Dumnezeu în
care toatã suflarea sã laude pe Domnul, biserica
este imaginea sensibilã a Bisericii ceresti, este cerul pe pãmânt,
este, în mic, un cosmos organizat liturgic cu o arhitecturã
specificã, cu orânduialã precisã a picturii
si cu o împãrtire deja traditionalã: altar, naos,
pronaos la care se poate adãuga si pridvorul (sau tinda).
Fiind locul prezentei lui Dumnezeu, biserica este întotdeauna ctitoritã
pe moastele unui sfânt si este locul, prin excelentã, unde
se sãvârsesc Sfintele Taine ale Bisericii si unde noi ne
putem împãrtãsi cu Trupul si Sângele Mântuitorului
real dar si duhovniceste din tot ceea ce cuprinde ea (locaºul) si
textele sfintelor slujbe.
Întotdeauna biserica este orientatã cu altarul spre rãsãrit
si poate avea fie formã de cruce (stil bizantin) fie de navã
(cum este si bisericuta noastrã stil maramuresan)
Altarul este partea cea mai de rãsãrit si este rezervat
slujitorilor (episcopi, preoti, diaconi) având în mijloc Sfânta
Masã, în stânga Proscomidiarul, iar în dreapta
diaconiconul unde se pãsrezã vesmintele, vasele si obiectele
liturgice.
Naosul formeazã partea centralã a bisericii si este despãrtit
de altar prin catapeteasmã (iconostas).
Pronaosul este despãrtit de naos printr-un zid sau prin niste stâlpi.
Aici stãteau în vechime catehumenii si penitentii, iar pânã
nu demult femeile.
Pr. Sabin Vodã
Icoana
din casã
Icoana
nu poate lipsi din casa crestinului. Prezenta icoanei aratã cã
acea casã este încrestinatã, cã familia care
locuieste acolo este crestinã. Icoana din casã este o mãrturie
a credintei în Dumnezeu.
Este bine sã avem în fiecare camerã câte o icoanã.
Locul icoanei în casã este pe peretele de la rãsãrit.
Pe peretele cu icoana nu trebuie sã mai punem nimic altceva, pentru
ca atentia noastrã sã nu fie atrasã de alt lucru
atunci când ne rugãm în faþa icoanei si pentru
cã nu este bine sã punem alãturi de icoanã
lucruri care nu au legãturã cu aceasta. Punem icoana la
rãsãrit pentru cã ne rugãm întotdeauna
cu fata la rãsãrit, si la bisericã si acasã.
Rãsãritul, locul de unde vine lumina, este semnul lui Dumnezeu,
al Mântuitorului Hristos, numit în rugãciunile Bisericii
Rãsãritul cel de sus, Soarele dreptãtii
etc. Apoi, lumina este semnul lui Dumnezeu, al binelui si al acelui bine
ce se face la lumina zilei în timp ce apusul, întunericul
este semnul rãului si al lucrurilor care se fac în întuneric.
Deci, trebuie sã avem grijã sã asezãm icoana
la rãsãrit, pentru a ne închina cu fata la rãsãrit.
A fost un timp când unii crestini tineau icoanele ascunse, dupã
usã, în vreun coltisor sau chiar în sifoniere sau în
valize. A sosit timpul sã scoatem icoanele la vedere si sã
le asezãm unde le este locul.
Locul
de rugãciune
Cele
mai multe dintre casele crestine au amenajat un loc anume, un coltisor
pentru rugãciune. Acesta este într-un loc mai ferit din casã,
desigur tot în partea de rãsãrit, în jurul unei
icoane. Este un fel de altãras unde se pãstreazã
toate lucrurile sfinte din casã. Aici pãstrãm aghiasma
mare, apa sfintitã de la sfestanie, anafora, tãmâia,
lumânãrile, busuiocul, salcia sau frunza de nuc adusã
de la bisericã de Florii sau de Rusalii. Se poate amenaja ca un
fel de dulãpior de coltsau de perete, deschis, unde putem pune
icoane si toate celelalte. Tot aici trebuie sã avem o mãsutã
sau un analog mic (ca cel de la bisericã pe care se citeste Sf.
Evanghelie), pe care vom pune cartea sau cãrtile noastre de rugãciuni.
Back
to Top
Din
cuvintele Pãrintilor
Rugãciunea este vorbirea mintii cu Dumnezeu. (Sfântul
Nil Ascetul)
Rugãciunea
este cel mai sigur pãzitor al mintii. Ea împrãstie
norul patimilor si face sã strãluceascã cerul mintii.
(Sfântul Iustin Popovici)
Lumea
dãinuie prin rugãciune. Iar când rugãciunea
va slãbi, atunci lumea va pieri. (Cuviosul Siluan Athonitul)
Cei
ce se roagã pentru oamenii ce-l nedreptãtesc, îi
înspãimântã pe draci; iar cel ce se luptã
cu cei dintâi, e rãnit de cei de-al doilea. (Sfântul
Marcu Ascetul)
Fugi
de ispitã prin rãbdare si prin rugãciune. Cãci
dacã i te împotrivesti fãrã acestea, vine asuprã-ti
si mai nãvalnic.
(Sfântul Marcu Ascetul)
Dacã
vrei sã-l folosesti fãrã vorbã multã
pe iubitorul de învãtãturã, îndeamnã-l
la rugãciune, la credintã dreaptã si la rãbdarea
necazurilor. Cãci prin acestea se dobândesc toate celelalte
virtuti. (Sfântul Marcu Ascetul)
Zis-a
avva Zinon: Cel ce voieste ca sã-i asculte degrabã
Dumnezeu rugãciunea, când se scoalã sã-si întindã
mâinile sale cãtre Dumnezeu mai înainte de toate si,
mai înainte de sufletul sãu, sã se roage pentru vrãjmasii
sãi din suflet. Si prin aceasta pentru orice se va ruga lui Dumnezeu,
îl va asculta pe el. (Avva Zinon)
Back
to Top
Sinaxar
- Sf. Teodor Tiron 17 februarie
Acest
sfânt si slãvit martir al lui Hristos era din Amatia (Pont)
si servea în armata romanã în timpul persecutiei lui
Maximilian (303). Crestin încã din copilãrie, îsi
pãstra credinta secretã nu din lasitate, ci pentru cã
nu primise încã semn de la Dumnezeu sã se jertfeascã
ca martir. Cum comandamentul sãu se afla aproape de Euhaita, a
aflat cã locuitorii regiunii erau terorizati de un dragon ce se
ascundea în pãdure. Întelegând cã e proba
prin care Dumnezeu îi aratã cã e momentul sã-si
ofere martiriul, Teodor se înarmeazã cu semnul crucii si
biruieste monstrul.
Convins cã prin harul lui Dumnezeu poate învinge si dragonul
spiritual, diavolul, sfântul se întoarce printre ostasi fãrã
a-i fi teamã sã se mãrturiseascã crestin.
Astfel, el nu participã la sacrificiul închinat zeilor, rãmânând
în cortul sãu: Sunt crestin si Hristos este singurul
pe care îl iubesc. El este Împãratul pe care-l slujesc
si în numele lui vreau sã-i ofer un sacrificiu. În
aceeasi noapte distruge altarul idolilor si, fiind surprins, este adus
în fata guvernatorului. Interogat nu opune nici o rezistentã,
spunând cã e absurd sã consideri zeu o bucatã
de lemn ce se poate transforma într-o clipã în cenusã.
La amenintãrile cu tortura el rãspunde: Amenintãrile
voastre nu mã înspãimântã pentru cã
puterea lui Hristos este pentru mine bucurie în momentele de încercare.
Aruncat în temnitã, fãrã mâncare, Hristos
îi apare bunului sãu servitor promitându-i cã
harul sãu îi va fi în acelasi timp hranã, bucurie
si protectie. Astfel întãrit, sfântul îsi petrece
timpul cântând alãturi de îngeri imne de slavã.
Adus din nou în fata guvernatorului acesta îi promite demnitatea
de mare preot al idolilor. La refuzul lui transant este supus la chinuri
greu de îndurat. La rezistenta lui Teodor, guvernatorul, temându-se
cã altii îi vor urma exemplu, dã ordin sã fie
ars de viu. Flãcãrile l-au înconjurat fãrã
sã-l atingã, într-un arc de triumf, ca un ultim omagiu,
apoi si-a dat duhul în mâinile lui Dumnezeu.
Dupã moarte a sãvârsit numeroase miracole, fiind îndeosebi
protector al celor surprinsi de furtunã, arãtând cã
din soldat al armatei terestre a devenit protector ceresc al crestinilor.
Alina Zoltan
Back
to Top
|