El
a zis: "Eu sunt calea și viata
Eu sunt păstorul cel bun
Eu sunt usa oilor
Eu sunt lumina lumii
Eu sunt pâinea cea din cer."
Așadar:
- strâmtă este calea care duce la viață,
- păstorul cel bun sufletul și-l pune pentru oi;
- cel ce nu intră prin ușă este fur și tâlhar;
- așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor;
- cel ce mănâncă Trupul meu are viață veșnică;
- să nu cauți înapoi ca femeia lui Lot ;
- să nu sari peste gardul Sfinților Părinți ;
- să fii ca o lumină, nu sub obroc, ci pe masă;
- să hrănești oile cu cuvântul lui Dumnezeu;
- să nu fii năimit, ci adevărat păstor;
- să ne pomenești la rugaciunile frăției tale.
Despre aproapele și legătura cu el
Să-l
socotești pe aproapele tău mai bun decât tine, să-i ceri sfat în loc
să-i dai tu, iar lipsurile lui să i le completezi cu dragostea ta. Fă
aceasta și te mântuiești.
Să
vă păziți să nu auziți, nici să vedeți slăbiciunile altora, ci numai
și numai păcatele voastre...
Niciodată
să nu scoți la iveală vorbele auzite și să nu faci răzbunare, că nu-i
creștinește. Ci să vezi și să nu vezi; să auzi și să nu auzi.
Multe
să asculți, dar puține să vorbești.
Back
to Top
Despre
ascultare
Ascultarea
este scară la cer.
Fă
ascultare cât poți!
Să
faci ascultare cu dragoste, nu de silă, ci din milă.
Cu
drag să faceți ascultare, căci ascultarea silită nu este bine primită.
Să
nu zici despre o ascultare că îți este dată ca o pedeapsă sau ca o răzbunare.
Despre
boală și îngrijirea bolnavilor
Nu
spune nimănui că ești bolnav sau te doare ceva. Ci roagă-te în taină
Domnului și Măicuței Domnului și du-te și fă ascultare unde ești trimis,
și îndată te vindeci de boală.
Cea
mai mare faptă bună este a îngriji de cei bolnavi!
Numai
porunca ascultării de cel mai mare și slujirea bolnavilor în vremea
rugăciunii ne scutește de a merge la biserică. Dar și atunci suntem
datori să ne rugăm cu rugăciunea minții.
Mare
lucru este a ne alătura cu cel ce pătimește, să luăm parte la durerea
lui.
Back
to Top
Despre
bucurie
Să
ne bucurăm și să muțumim bunului și înduratului Dumnezeu pentru toate.
Despre
conștiință
Conștiința
este îngerul lui Dumnezeu care îl păzește pe om. Când ea te mustră,
înseamnă că Dumnezeu te ceartă și trebuie să te bucuri că nu te lasă
uitării.
Conștiința
pomenește păcatele noastre și, pomenindu-le, ne smerește.
Roagă-te
stăruitor cu post și metanii, măcar trei zile, și ascultă de glasul
conștiinței. Cum te îndeamnă ea mai mult, aceea este și voia lui Dumnezeu.
Despre
credință
Dacă
am avea noi credință că Dumnezeu este permanent cu noi și în noi, nu
ne-am mai teme nici de moarte, nici de foamete, nici de boală, căci
am fi încredințați că suntem în brațele lui Dumnezeu precum copiii în
brațele mamelor lor.
Cel
mai greu păcat care stăpânește în lume astăzi este necredința în Dumnezeu,
că de aici se nasc toate păcatele pe pământ. Că dacă omul nu crede și
nu se teme de Dumnezeu, nu mai are nici un sprijin, nici o nădejde,
nici o bucurie, nici un scop pe pământ și cade în prăpastia deznădejdii,
de care să ne izbăvească Hristos și Maica Domnului.
Back
to Top
Despre
curăție
Curățește-ți
mintea și inima de toată răutatea.
Despre
dragoste
Dragostea
este cununa tuturor faptelor bune.
Tot
ce faceți, faceți cu dragoste, ca să aveți plată pentru toate, că dragostea
este coroana tuturor faptelor bune!
Ultima
și cea mai mare virtute a celor ce cred în Hristos Cel înviat din morți
este dragostea creștină, adică să iubească fără deosebire pe toți oamenii
și toată zidirea creată de Dumnezeu.
Dragostea
le rabdă pe toate pentru Domnul, pentru mântuire.
Dragostea
duhovnicească biruiește durerea.
Fii
cu dragote și fă pace acum, când poți, că tare este greu la urmă când
te mustră conștiința și când nu mai poți face nimic! Că timpul trece
și nu-l mai găsim.
Râvniți
la faptele bune cele mai de preț și cele mai ușor de dobândit, precum
dragostea, rugăciunea, mila și smerenia.
Să
primim toate cu dragoste și cu bucurie: boală, ocară, ispite, ori de
unde ar veni. Să nu învinuim pe nimeni, ci să ne învinuim numai pe noi.
Răcirea
dragostei și împuținarea râvnei pentru cele sfinte, și mai ales pentru
biserică, este semnul pustiirii noastre.
Back
to Top
Despre
făptuire
La
simțire duhovnicească ajunge numai cel ce face voia lui Dumnezeu.
Trebuie
să ajungem de la gândirea de Dumnezeu la simțirea lui Dumnezeu. Una
este vorba și alta este fapta. Mai mult să faci cu fapta decât să vorbești
cu cuvântul. Că lumea este plină de vorbe, dar sunt puțini aceia care
pun poruncile lui Dumnezeu în practică.
Ia
seama ce gândești, ia seama ce vorbești și ia seama ce faci, că dușmanul
nu doarme...
Orice
faci, să vezi cu ce scop faci și dacă este bun scopul. Iar dacă faci
ceva pentru lauda lumii, nu are nici o valoare!
Să
nu faci tot ce poți, să nu crezi tot ce auzi și să nu spui tot ce știi!...
Oriunde
vei fi, să ai grijă și să-ți împlinești datoria. Să fiți cuminți măcar
de azi înainte!
Despre
frica de Dumnezeu
Să
avem frica lui Dumnezeu și să punem zilnic început bun!
Să
cerem de la Hristos, prin rugăciune, frică de Dumnezeu și cugetare la
moarte. Frica de Dumnezeu este începutul înțelepciunii, iar frica de
moarte și de judecată ne păzește de păcate și ne îndeamnă la pocăință
în această viață, căci dincolo nu este pocăință.
Din
frica de Dumnezeu se nasc și cresc în noi credința, nădejdea și dragostea.
Dumnezeu
face voia celor ce se tem de Dânsul!
Back
to Top
Despre
iertare
Dacă
nu cerem iertare și nu iertăm, în zadar așteptăm Paștele!
De
v-a supărat cineva, să iertați. Iar de ați supărat pe cineva, cereți
iertare.
Să
ceri iertare de la care crezi că l-ai supărat și să ierți din inimă
pe toți, să nu ai vrăjmaș pe nimeni.
Dacă
nu suntem în pace unul cu altul și nu iertăm, nu-i primit nimic la Domnul.
Despre
ispite și încercări
Fără
ispite și necazuri, nu ne putem mântui.
Nu
uita că Domnul, pe cine iubește, îl încearcă, ca mai mult să fie aproape
de El.
Suntem
datori să primim cu dragoste încercările și să mulțumim lui Dumnezeu
pentru toate.
Ispitele
ce vin, cu voia lui Dumnezeu vin, pentru încercare și pentru a ne ține
pe calea smereniei. Numai să cunoaștem slăbiciunea noastră și să cerem
ajutor: "Doamne, nu ne lăsa în ispite!"...Că vin și fără voia
noastră, de la trup, de la lume și de la diavol.
Să
dăm slavă lui Dumnezeu că ne încearcă cu ispite și tot felul de necazuri
aici pe pământ. Că dacă trăim necăliți prin ispite, nu putem să ne mântuim.
Precum este focul pentru aur, așa sunt ispitele vieții pentru noi. Ne
întăresc, ne călesc, ne dau mai multă credință, ne smeresc și ne învață
să ne rugăm și să cerem sfat.
Când
vin ispitele și te împresoară, fugi la rugăciune în biserică, fă un
Paraclis la Maica Domnului, închină-te la sfânta cruce, citește o catismă
sau două din Psaltire..., iar după ce trece ispita și se face liniște
în suflet, ieși din nou la ascultare și mulțumește lui Dumnezeu că te-a
acoperit în vremea necazului.
Să
nu uităm că fiecare loc are ispitele lui și oriunde trebuie răbdare
și mulțumire.
Uneori
mă întreb: oare suferința mea și a fiecărui om nu este o arvună a vieții
veșnice? Că suferința ne smerește și ne învață a striga la ajutorul
lui Dumnezeu.
Sunt
încă la examenul încercării suferințelor.
Back
to Top
Despre
Împărtășanie
Să
fim cu mare atenție cui și cum dăm Sfânta Împărtășanie, că mare răspundere
avem înaintea lui Dumnezeu. Nici prea rar, nici prea des. Să ținem cont,
pe cât se poate, de sfintele canoane și de practica părinților iscusiți
de astăzi.
Celor
ce sunt tulburați, certați cu cineva, descurajați, prea slabi, luptați
de cugete trupești, care au judecăți sau sunt blestemați de preoți și
de părinții lor sau cred în vrăjitorie, și mai ales celor care au făcut
avorturi și pază, sau au îndemnat și pe alții la aceste grele păcate
de moarte, să nu le dăm îndată Sfânta Împărtășanie, că luăm foc și noi
cu ei. Ci să-i sfătuim să părăsească păcatele, să respecte canon vreme
îndelungată, să postească, să facă milostenie, să facă metanii și rugăciuni
după putere, și numai după un timp, când Duhul Sfânt îl va încredința
pe duhovnic, acesta să le dea Sfintele și Mântuitoarele Taine.
Nu
deasa împărtășanie ne duce la desăvârșire, ci pocăința cu lacrimi, deasa
spovedanie, părăsirea păcatelor, rugăciunea din inimă. Râvna unora pentru
deasa împărtășanie este semnul slăbirii credinței și al mândriei, iar
nu semnul sporirii duhovnicești. De două ori să te împărtășești în post.
Despre
încredere
Să
nu ai încredere în oricine, că nu știi cum scapi o vorbă, și atunci
ai de lucru.
Despre
Judecata lui Dumnezeu
Dumnezeu
nu ne va întreba la judecată căte materii am adunat, câte case am construit,
câte vite avem...Ci ne va întreba câte suflete am adunat aici și câți
s-au mântuit...Altfel, stăm degeaba aici dacă nu ne vedem de suflet!
Cea
mai mare plată o au cei care ajută pe străini și chiar pe vrăjmașii
lor. Vai, vai, vai! Ce înfricoșată va fi judecata lui Dumnezeu cea de
pe urmă!
Back
to Top
Despre
mânăstire și monahism
Mânăstirea
este Ierusalim și Sion duhovnicesc. Monahismul de astăzi este cu școală
multă, dar cu practică puțină. În capul obștii trebuie oameni cu viață,
nu cu școală.
Dacă
stareții și duhovnicii vor fi ca făcliile în sfeșnic și vor merge, ca
păstorul cel bun, în fruntea turmei, atunci mănăstirile vor înflori
văzând cu ochii, iar călugării vor lăuda pe Dumnezeu împreună cu îngerii,
iar dacă nu, nicidecum.
Cel
ce se gândește să intre în monahism, să se roage mult înainte de a se
hotărî, să postească 40 de zile, să se mărturisească la duhovnicul său
și să ceară sfaturi de la cei mai iscusiți duhovnici. După 40 de zile
de rugaciune și post, Dumnezeu îi va descoperi, prin conștiință și duhovnic,
pe ce cale să apuce.
Unii
vin la mănăstire pentru că văd slujbe frumoase, sau la îndemnul unor
rude, sau din sărăcie în familie, sau că sunt puțin bolnavi, sau că
nu se înțeleg în casă, sau ca să se pocaiască de păcatele tinereții,
sau ca să ajungă preoți, sau din alte pricini. Însă cel mai bine este
când vine omul chemat de Dumnezeu prin glasul stăruitor al conștiinței
și cu binecuvântarea duhovnicului său. Aceasta este cea mai frumoasă
chemare de sus la viața îngerească.
Monahul
este om de rugăciune neîncetată, om de pace cu toți oamenii, cu Dumnezeu
și cu sine. Dacă are inima înfrântă și smerită, dacă nu se teme de ceasul
morții și este dezlipit de cele pământești, deja este ostaș deplin al
lui Hristos.
Back
to Top
Despre
mărturisirea păcatelor
Prima
treaptă de salvare a omului este spovedania cu căință.
Mărturisirea
să fie mai deasă decât împărtășania.
Cu
mărturisirea sinceră și deasă vei reuși.
Să
te mărturisești regulat, că dacă mături casa mai des, ți-i drag să stai
in ea. Dacă speli cămașa, ți-i drag s-o îmbraci. Căci dacă se face mult
gunoi în casă, este mai greu de scos afară. Să te mărturisești mai des
- dacă nu în fiecare săptămână, măcar în fiecare lună.
De
câte ori cazi, scoală-te, mărturisește-ți păcatele, căiește-te, fă-ți
canonul, întreabă și du-ți crucea mai departe, cu ochii la Hristos,
până ajungi sus, la Golgota. Noi cu faptele noastre nu putem spune că
ne mântuim, fără mila lui Dumnezeu, fără duhovnic și fără rugăciunile
Bisericii. Dar să ne găsească ceasul morții în luptă. Numai mila Bunului
Dumnezeu și a Maicii Domnului să ne ajute să ajungem și noi la ușa raiului,
și acolo să strigăm tare: "Deschide-ne, Doamne, ușa milostivirii
Tale!"
Să
fiți sinceri la spovedanie, să nu vă îndoiți niciodată de duhovnic,
căci nu el, ci Dumnezeu vorbește și lucrează prin el.
Pentru
a ne ușura de ispite este nevoie să ne mărturisim. Aceasta ne duce la
smerenie.
Dacă
te vei potrivi gândurilor și nu le vei mărturisi, nu vei ajunge bine.
La
supărări și ispite ai nevoie să te mai descarci la duhovnic, dar numai
și numai de boala ta, de slăbiciunea ta să vorbești.
Neascultarea
și lenevirea la rugăciune, ca și toate celelalte patimi, se vindecă
prin mărturisire curată la duhovnic, prin canon și prin săvârșirea faptelor
bune în locul păcatelor care ne stăpânesc!
Să
te mărturisești la un duhovnic care te ascultă și te crede.
Urmează
sfatul duhovnicului, că el hotărăște!
Back
to Top
Despre
milostenie
Mare
putere are milostenia!
Despre
minciună
Minciuna
este de trei feluri: stârnită, auzită și bănuită.
Despre
moarte și gândul la moarte
Să
nu uităm de moarte, că fără de veste vine. Toți cei care au umblat după
slavă omenească și s-au amăgit de grijile acestei lumi, la sfârșit s-ai
căit, dar poate prea târziu...
Prin
aducerea aminte de ceasul morții, scăpăm de părerea de sine și de gândurile
cele necurate. Să nu uităm ce am fost înainte de a fi, ce am fost după
naștere, ce suntem astăzi și ce vom fi mâine, și să le atribuim pe toate
lui Dumnezeu.
Aducerea
aminte de moarte este de mare folos, că smerește pe om și ne dă râvnă
pentru rugăciune și, uneori, și lacrimi.
Moartea
le pune capăt la toate! Cum te gândești la moarte, le-ai terminat pe
toate. De aceea, trebuie să ne pregătim totdeauna, să fim în pace totdeauna,
să ne rugăm, să fim în așteptare, că vine Domnul curând!...
Din
temerea de moarte se nasc lacrimile și căința pentru păcate.
Ce
poți face astăzi nu amâna pe mâine, că nu știi dacă mai ajungi ziua
de mâine.
Ia
aminte ce faci, că ziua de mâine nu-i dată nimănui!
Să
facem cu toții fapte vrednice de rai și să nu uităm de moarte niciodată!
Uneori,
Dumnezeu pe cei tineri îi ridică din trup devreme, ca să nu greșească,
iar pe unii din bătrâni îi îngăduie și îi rabdă să trăiască mai mult,
ca să se pocăiască. Tinerețea este ca o floare de primavară, iar bătrânețea
ca un soare la asfințit, gata în tot ceasul de moarte.
În
viața mea am văzut sfârșitul multor părinți și credincioși, dar nu am
văzut pe nimeni râzând în clipa morții, că atunci e atunci!
Despre
nevoință
De
nevoința noastră de aici depinde dobândirea Ierusalimului ceresc.
Back
to Top
Despre
pacea duhovnicească
Caută-ți
pacea cu toată lumea și nu pierde legătura cu Dumnezeu și cu Măicuța
Lui.
Caută-ți
pacea și fii în pace, că toate trec ca apa și vin altele, că așa e viața.
Ce
nu face omul, să capete pacea sufletească!
Pe
cât putem, să ne străduim să facem pace, că suntem fii ai lui Dumnezeu
și purtăm în noi pacea Duhului Sfânt.
Să
te simți totdeauna în brațele Maicii Domnului și vei vedea ce mare pace
vei avea. Noi suntem încă pe loc și ne rugăm pentru pacea a toată lumea.
Lasă-te
întotdeauna în voia lui Dumnezeu și vei avea pace în suflet.
Când
este cineva în pace, vorbește blând, înțelept și liniștit, iar când
nu are pace în suflet, este tulburat, cu chipul agitat și vorbește fără
cugetare și cu păcat.
Atât
călugării, cât și mirenii, dacă au pace între ei, adică pacea inimii
și a conștiinței, și dacă au dragoste, se pot mântui...
Să
te întorci acolo de unde știi că ai pierdut pacea inimii!...
Să
ne rugăm pentru pacea în țară, pacea în casă și în sufletele noastre.
Vă
doresc toată pacea sufletească și un colțișor de rai.
Back
to Top
Despre
păcate
Obișnuința
păcatului formează a doua natură în om.
Să
ne aducem aminte de păcatele noastre și de ceasul judecății viitoare,
și în veac nu vom mai greși.
Dacă
vom pune înaintea noastră păcatele noastre, ceasul morții și ziua Judecății,
încet-încet vom dobândi darul tăcerii și al rugăciunii. Mare este darul
tăcerii. Prin tăcere scăpăm de osândă, de clevetire și de vorbă deșartă
și învățăm a ne ruga.
Trebuie
să avem pururea înaintea noastră păcatele noastre, ca să nu ne mustre
conștiința, să dobândim lacrimi la rugăciune și să nu mai greșim. Conștiința
pomenește păcatele noastre și, pomenindu-le, ne smerește.
Tare
mare durere aduce mustrarea conștiinței.
Două
sunte cele mai grele patimi care stăpânesc astăzi în rândul mirenilor:
beția și desfrânarea.
După
lepădarea de credință, cel mai mare păcat care se face în lume este
uciderea de prunci. Aceste două păcate atrag grabnică mânie și pedeapsă
a lui Dumnezeu peste oameni.
De
trei lucruri trebuie să se păzească mai mult călugărul: de beție, de
iubirea de argint și de vorbirea cu femei.
Back
to Top
Despre
post
Nu
te avânta la post mult, că trebuie să faci ascultare.
Despre
pravilă
Dacă
părăsim pravila Bisericii și Dumnezeu ne părăsește pe noi.
Despre
preoți și duhovnici
Preoții,
așa cum vorbesc, așa trebuie să trăiască, că cea mai puternică predică
este cea cu fapta, și apoi cea cu cuvântul.
Duhovnicul
trebuie să fie lumină pentru toți, părinte pentru toți, sfetnic bun
și povățuitor iscusit de suflete. Să fie păstor adevărat, iar nu năimit,
care slujește cele sfinte pentru bani și câștig pământesc. El trebuie
să fie ca o lumânare în sfeștnic, ca să lumineze tuturor, iar nu sub
pat.
Duhovnicii
să se facă ei pildă tuturor prin dragoste și smerenie. Numai așa se
pot mântui și ei, și pe alții.
Turma
lui Hristos se păstorește cu fluierașul, iar nu cu bățul. Adică cu blândețe,
nu cu asprime. Se păstorește mai mult cu exemplul vieții preotului,
nu numai cu predica de la amvon.
Dacă
am fi făcut și noi în viață măcar a zecea parte din cât am învățat pe
alții, tot ne-ar mântui Dumnezeu!
Contează
foarte mult viața, evlavia, înțelepciunea și comportarea preotului în
parohie, în mijlocul oamenilor. Așadar, de viața preotului depinde,
în bună parte mântuirea turmei.
"Peștele
de la cap se strică!" - spun bătrânii. Cea mai mare vină o poartă
păstorii de suflete. Dacă am fi noi mai buni, s-ar schimba și creștinii.
Sectele
se înmulțesc mai întâi din cauza preoților care nu au grijă pentru turma
lui Hristos. Unde preoții își fac datoria de păstori și trăiesc precum
învață pe oameni, acolo nu pătrund sectele. Mai mult decât cunoașterea
Sfintei Scripturi și decât teologia și predica, este viața preotului.
Aceasta este și trebuie să fie cea mai puternică predică a preotului
de la țară și de la oraș.
Cel
mai greu pentru preot este la Sfânta Liturghie și la Spovedanie.
Ei,
părinților, duhovnicia este tare grea, mai ales în zilele noastre! Păcate
multe, credință puțină, rugăciune din fugă, vremuri de pe urmă...Numai
mila lui Dumnezeu ne poate mântui!
Calitățile
unui bun duhovnic sunt acestea: să fie mai întâi om de rugăciune, să
iubească Biserica și pe toți oamenii, să fie smerit și blând cu cei
smeriți care se căiesc de păcatele lor și aspru cu cei leneși, care
nu merg la biserică și nu părăsesc păcatele, să nu fie iubitor de bani
și de lucruri pământești, nici să fie iubitor de laude și de cinste.
Iar cununa tuturor - să fie gata, la nevoie, a-și pune și viața și sufletul
pentru Biserica lui Hristos și pentru fiii săi sufletești.
Se
cade povățuitorului să fie bun, dar și înfricoșător, ca cei ce fac bine
să îndrăznească, iar cei ce greșesc să nu deznădăjduiască, nici să lenevească.
Este
vreme pentru tot lucrul. Este vreme de smerenie și vreme de stăpânire,
vreme de mustrare și vreme de cruțare, vreme de îndrăznire, vreme de
bunătate și vreme de asprire, adică pentru tot lucrul (se referă la
duhovnici- n.r.).
Să
cumpănim între asprime și iertare, între scumpătate și iconomie, iar
unde nu știm sau în cazuri mai grele să-i
întrebăm pe duhovnicii iscusiți și mai ales pe ierarhii noștri.
Duhovnicului
i se cade a lua hotărâre dreaptă, după pravilă.
Dacă
cineva se abate de la datoria lui și nu ascultă de sfaturile duhovnicului,
el singur va răspunde în fața lui Dumnezeu. Duhovnicul însă este dator
să se roage lui Dumnezeu pentru întoarcerea lui și să-l ierte.
Dacă
am face noi tot ce-i învățăm pe alții, am fi sfinți.
Pe
cei care nu făgăduiesc că părăsesc păcatele, nu avem voie să-i dezlegăm
până nu se căiesc de ele din inimă și nu le părăsesc.
Să
ne rugăm mult pentru cei ce se mărturisesc la noi și au cazuri grele,
și Dumnezeu ne va încredința tainic ce canon să le dăm și când să-i
apropiem de cele sfinte.
Toți
preoții, fie ei călugări, fie de mir, sunt datori să-și aibă duhovnicii
lor și să se spovedească regulat, iar când este vorba de cazuri mai
grele să se mărturisească numai la episcop.
Dacă
omul pătimaș, deși făgăduiește, nu se poate lăsa de păcat, atunci duhovnicul,
după mai multe încercări, să se roage pentru el și să-l trimită la alt
duhovnic mai iscusit.
Back
to Top
Despre
rai
Trece
viața, vrei-nu-vrei, și mâine-poimâine să ne întâlnim, cu toții, colo
sus în rai.
Și
după ce vom trece dincolo, n-o să ne uităm în urmă. Acolo e lumina lină,
luna e întotdeauna plină. Soarele niciodată nu asfințește, iar clima
nu se răcește. Păsările cântă frumos și laudă pe Domnul Hristos. Îngerii
neîncetat slavoslovesc, cântând slava Împăratului ceresc. Iar Maica
Domnului stă de-a dreapta Fiului.
Despre
răbdare
Nimic
nu putem dobândi fără smerenie și răbdare.
Până
la rai ne trebuie răbdare, cât putem duce în spinare!
Să
vă dea Domnul răbdare cu dragoste, că prin răbdare se câștigă raiul.
Dragul
tatei, răbdare, răbdare, răbdare. Dar nu răbdare cu noduri, ci răbdare
și îndelungă răbdare cu dragoste.
Răbdarea
este de două feluri: dobitocească și cu dragoste. Adică răbdare firească
și răbdare duhovnicească.
Răbdare,
răbdare, răbdare în boală, în orice necaz.
Răbdare
în boală, răbdare în ocară, răbdare cu mulțumire, pentru scumpa mântuire.
Dumnezeu
să-ți dea sănătate și răbdare cu bucurie în boală, căci pe cât trupul
se topește, pe atât sufletul se împuternicește și se curățește de toate
păcatele.
Să
ne rugăm să ne dea Domnul răbdare, că "cel ce va răbda până la
sfârșit, acela se mântui".
Deocamdată
vă dorim răbdare și bucurie, și după aceea pace sufletească și bucurie
duhovnicească.
Back
to Top
Despre
relațiile de familie
Părinții
vor da seama de sufletele copiilor lor, dacă nu le-au insuflat de mici
credința și frica de Dumnezeu.
O
mamă credincioasă care are bărbat și copii, oricât ar suferi de la soțul
ei, trebuie să rabde pentru mila copiilor.
Soția
bărbatului desfrânat, care are copii, să rabde cu nădejdea întoarcerii
soțului la pocăință și să nu-l părăsească de mila copiilor. Iar dacă
nu are copii, să-l părăsească un timp, până dă dovadă de pocăință, și,
dacă o cheamă, să se reîntoarcă în familie fără a-i mai aminti de păcatele
făcute în trecut.
Femeia
care este lăsată de bărbatul ei trebuie să facă tot ce este posibil
să se împace cu el, și amândoi să se ostenească pentru salvarea copiilor.
Femeia
ucigașă de copii și plină de păcate să-și plângă toată viața păcatele,
cu post și lacrimi, și prin milostivire să îngrijească de copii orfani
și bolnavi, după sfatul duhovnicului ei.
Multe
femei își pierd sufletul pentru desfrânare și avort.
Femeia
văduvă, dacă este tânără și are copii, să trăiască în înfrânare un an-doi,
iar dacă se poate înfrâna, cu darul lui Dumnezeu, să rămână văduvă pentru
copii și să se jertfească pentru viitorul și creșterea lor. Dacă nu
se mai poate înfrâna, să se căsătorească cu binecuvântarea preotului
ei, dar nu pentru păcate, ci pentru a naște copii și pentru înfrânare.
După
40-50 de ani, femeile văduve nu trebuie să se recăsătorească, dacă iubesc
pe Hristos și doresc să-și mântuiască sufletul.
Back
to Top
Despre
rugăciune
Teologia
noastră este rugăciunea!
Orice
creștin, fie călugăr, fie mirean, trebuie să aibă un program de rugăciune.
Rugați-vă
cât mai mult lui Dumnezeu! Aceasta este toată speranța mântuirii noastre.
Că din rugăciune izvorăsc toate faptele bune.
Să
fii cuminte și să nu lași rugăciunea.
Zi
bogdaproste că Maica Domnului este cu noi și nu lasă rugăciunea.
Să
nu te temi niciodată, căci la cârma vieții noastre este Bunul Dumnezeu,
este Mântuitorul nostru Iisus Hristos cu Măicuța Domnului. El ne acoperă
cu harul Duhului Sfânt. Numai să nu lăsăm sfânta rugăciune.
Când
suntem la o răscruce în viață, să facem două lucrări: să ne rugăm și
să întrebăm.
Să
ai pe mama la dreapta și moartea la stânga. Mângâie-te cu ele. Când
ești fricos te mângâie mama, adică rugăciunea; iar când ești prea voios,
te mângâie moartea, adică lacrimile. Așa, în toată vremea, aceste două
surori îți vor fi de mare folos. Spor în toate cele bune.
Primul
folos al rugăciunii este pacea sufletului și mulțumirea duhovnicească.
Oriunde ești - ești liniștit; orice faci - ești mulțumit, știind că
toate sunt rânduite de la Domnul.
Acea
rugăciune este mai de folos care izvorăște lacrimi
de umilință, care ne ajută să părăsim păcatele și să creștem în dragoste,
în smerenie și în credință. Fiecare să se roage cu rugăciunea care-l
ajută să sporească mai mult în fapte bune și pocăință.
Rugăciunea
cu simțire și lacrimi ne unește cu Hristos, dulcele nostru Mântuitor.
Lacrimile
la rugăciune, cugetul că ești cel mai păcătos, o mare bucurie în inimă
și multă iubire și milă față de toată zidirea sunt semnul sporirii duhovnicești.
Mare
putere are Psaltirea asupra duhurilor rele. Psaltirea unită cu postul
și smerenia sunt cele mai puternice arme împotriva diavolilor. Că cine
citește psalmi imită pe îngeri și cântă împreună cu ei.
Râvna,
rugăciunea și smerenia ajută cel mai mult pe calea mântuirii.
Să
unim rugăciunea citită cu cea cântată, adică rugăciunea din cărți cu
cea rostită în taina inimii, și atunci vom spori și vom dobândi multă
bucurie și pace în suflet.
Nu
trăim ca să mâncăm, ci mâncăm ca să trăim! Căci trebuie să avem întotdeauna
conștiința și mintea curată; ca rugăciunea noastră să poată ajunge la
cer!
Când
ne rugăm, trebuie repetat mereu: "Iartă-mi mie, Doamne, cum iert
și eu".
Să
ne rugăm lui Dumnezeu cu lacrimi și să postim, că Dumnezeu are de unde
da, dacă are cui da!
Totdeauna
să fiți cu gândul la biserică, că acum se cântă "Heruvicul",
acum se cântă "Axionul"...
Să
ne rugăm nu numai pentru bunii noștri frați și prieteni care ne iubesc,
ci și pentru cei care nu ne iubesc, ca să dovedim că suntem fiii lui
Dumnezeu după dar și să vedem ușa raiului deschisă spre noi.
Să
ne rugăm unii pentru alții, ca Dumnezeu să ne învrednicească de mântuire
și să ne facă parte de un colțișor de rai...
Rugăciunea
puțină, făcută mecanic, din silă sau de ochii altora, este bună, dar
nu aduce mult folos, până se atinge Duhul lui Dumnezeu de inimile noastre.
Back
to Top
Despre
rugăciunea inimii
Rugăciunea
inimii este treapta cea mai înaltă a rugăciunii.
Rugăciunea
nu este teorie care se invață la școală. Rugăciunea inimii, adică cea
făcută cu simțirea inimii, este o dăruire a Sfântului Duh, un dar de
sus, pe care îl primesc numai cei vrednici de el.
Cui
îl iubește pe Dumnezeu din tot sufletul, din toată virtutea și din toată
inima sa i se dăruiește darul rugăciunii inimii și darul sfintelor lacrimi.
Altfel, poți recăpăta rugăciunea inimii din experiență, după o lungă
practică, dar se pierde ușor, căci inima nu arde de iubire pentru Hristos.
Despre
smerenie
Mare
este smerenia pentru călugări și pentru creștini!
Smerenia
este cugetul inimii noastre care ne încredințează că suntem mai păcătoși
decât toți oamenii și nevrednici de mila lui Dumnezeu. Când ne defăimăm
pe noi înșine nu avem smerenie, ci atunci când altul ne ocărăște și
ne defaimă, încă în public, iar noi răbdăm și zicem: "Dumnezeu
i-a poruncit fratelui să mă ocărască, pentru păcatele mele", aceasta
este smerenia adevărată.
De
mare ajutor pe calea mântuirii ne sunt smerita cugetare și smerenia,
care spală păcatele și biruiesc diavolul.
Back
to Top
Despre
voia lui Dumnezeu
Să
te lași în mâna Domnului, ca lutul în mâna olarului.
Să
cerem ajutor de la Domnul și să ne lăsăm în mâna Lui.
Dacă
ne lăsăm în voia lui Dumnezeu, să fim siguri că nu ne va lăsa.
De
vrei să asculți și să te folosești, taie-ți voia și lasă-te în voia
lui Dumnezeu și primește cuvintele și dragostea noastră.
Când
darul lui Dumnezeu se apropie de inima omului, atunci i se par ușoare;
iar când se depărtează harul, atunci toate i se par grele.
Dumnezeu,
pe cine iubește, îl ține aproape de El, ca nu cumva libertatea să-i
schimbe mintea și înșelăciunea lumii să-i câștige sufletul.