Back
XXXIV
Pomenirile
de la Intrarea Mare
În
rânduiala de astazi a Sfintei Liturghii cântarea Heruvicului, care
însoteste procesiunea cu Cinstitele Daruri din cadrul Intrarii Mari,
este întrerupta de rostirea pomenirilor dupa modelul rugaciunii adresata
Mântuitorului de catre tâlharul de pe cruce:"Pomeneste-ma
Doamne când vei veni întru Împaratia Ta!" (Luca 23, 42).
Pomenirile
apar în secolul al XII-lea si încep sa fie rostite cu voce tare în
secolul al XIV-lea
La
început Heruvicul se cânta neîntrerupt pe toata durata desfasurarii
procesiunii cu Cinstitele Daruri, de la ridicarea acestora de la proscomidiar
si pâna la asezarea lor pe Sfânta Masa. Din secolele XII-XIII, odata
cu generalizarea participarii preotilor la procesiune alaturi de diaconi,
unele manuscrise cuprinzând rânduiala Sfintei Liturghii ne indica
faptul ca preotul rostea cu voce joasa, fara a întrerupe cântarea,
o formula de pomenire generala a celor prezenti. Acestei formule generale
i se adauga ulterior o formula de pomenire a episcopului locului (1).
Din secolul al XIV-lea începe sa fie rostita cu voce tare, întrerupându-se
cântarea Heruvicului, pomenirea generala a celor prezenti cu formula:
"Pe voi pe toti, dreptslavitorilor crestini, sa va pomeneasca
Domnul Dumnezeu întru Împaratia Sa, totdeauna, acum si pururea si
în vecii vecilor". Comentariile liturgice ale Sfântului
Nicolae Cabasila (secolul al XIV-lea) si Sfântului Simeon al Tesalonicului
(secolul al XV-lea) ne sugereaza ca pomenirea se realiza în urma cererii
credinciosilor. Tot cu voce tare erau pomeniti împaratul si patriarhul,
dar numai daca erau prezenti. În caz contrar erau pomeniti cu voce
joasa în timpul cântarii Heruvicului, asa cum se facea si pomenirea
altor categorii de clerici si credinciosi care s-au adaugat ulterior.
Aceasta rânduiala de a se rosti cu voce tare doar pomenirea generala
a celor prezenti se pastreaza pâna azi în Biserica Ortodoxa Greaca.
În schimb, în practica româneasca, ca de altfel si în cea slava, toate
pomenirile se fac cu voce tare.
A
fi pomenit de Dumnezeu întru Împaratia Sa înseamna a primi darul vietii
celei vesnice
Desi
intrate mai târziu în rânduiala Sfintei Liturghii, pomenirile din
timpul procesiunii cu Cinstitele Daruri sunt expresia unei atitudini
fundamentale a omului înaintea lui Dumnezeu. "Rugaciunea
pentru ca Dumnezeu sa pomeneasca, sa-si aduca aminte, alcatuieste
centrul întregii slujiri divine a Bisericii, a vietii ei întregi"(2).
A
fi pomenit de Dumnezeu întru Împaratia Sa înseamna a fi facut viu
de puterea dragostei Lui, a primi darul vietii celei vesnice. Si la
nivelul relatiilor dintre oameni a pomeni pe cineva înseamna a-l face
într-un fel viu în inima mea. Dar aceasta pomenire nu are puterea
de a-l face viu cu adevarat, nu este lucratoare asupra lui ci ramâne
la nivelul meu subiectiv. Cu totul altceva este când esti pomenit
de Dumnezeul cel vesnic, Facatorul cerului si al pamântului. Prin
întruparea Fiului Sau, Dumnezeu si-a aratat dragostea Sa "nebuna"
(Nicolae Cabasila) pentru noi. Asumând firea umana, Fiul lui Dumnezeu
si-a adus aminte de noi toti si de aceea îndraznim, precum tâlharul
cel de-a dreapta, sa-i cerem sa ne pomeneasca în Împaratia Sa adica
sa ne faca partasi acesteia. "Asa precum tâlharul de-a dreapta
e sigur atât de iminenta intrarii lui Hristos în Împaratia de sus,
în care doar revine ca om, caci ca Dumnezeu o are din veci, cât si
de moartea lui mântuitoare pentru toti, cerându-i sa-l pomeneasca,
sa-l duca si pe el în acea Împaratie, asa sunt siguri si cei din biserica
atât de intrarea iminenta sau de aflarea Împaratului Hristos cel nevazut
de-a dreapta Tatalui în stare de jertfa pentru noi, cât si de puterea
lui de a-i aduce la viata adevarata pe ei si pe toti cei dragi fie
ca sunt înca vii, fie ca sunt adormiti"(3).
Înaintea lui Hristos care S-a jertfit pentru toti si ne-a poruncit
sa ne iubim unii pe altii precum El ne-a iubit pe noi (Ioan 13, 34),
nu se poate gândi fiecare în mod egoist numai la el însusi si, de
aceea, rugaciunea de pomenire îmbratiseaza întreaga Biserica, unindu-ne
pe toti, vii si adormiti, în "amintirea"
lui Hristos.
Prin
pomenirea diverselor categorii de clerici si credinciosi, vii si adormiti,
se manifesta constiinta sobornicitatii Bisericii
Daca
slujeste diaconul, pomenirile încep cu rostirea de catre acesta a
formulei generale de pomenire a celor prezenti: "Pe
voi pe toti, dreptslavitorilor crestini, sa va pomeneasca Domnul Dumnezeu
întru Împaratia Sa, totdeauna, acum si pururea si în vecii vecilor".
Preotul
continua cu celelalte pomeniri:
Pe Preafericitul Parintele nostru Patriarhul
(N) [pe (Înalt-) Preasfintitul (Arhi-) Episcopul (si Mitropolitul)
nostru (N)] sa-l pomeneasca Domnul Dumnezeu întru Împaratia Sa.
Ne rugam în primul rând pentru mântuirea episcopului nostru, cel care,
pastrând continuitatea harului si credintei de la Sfintii Apostoli
si fiind în comuniune cu ceilalti apostoli garanteaza ramânerea noastra
în unitatea de credinta si iubire a Bisericii apostolice.
Pe binecredinciosul poporul român de pretutindeni,
pe cârmuitorii tarii acesteia, pe mai marii oraselor si satelor si
pe iubitoarea de Hristos oaste, sa-i pomeneasca Domnul Dumnezeu întru
Împaratia Sa. Ne-am nascut în sânul unui neam si ne mântuim
ca apartinând acestui neam de aceea suntem datori sa ne rugam pentru
neamul nostru precum si pentru conducatorii nostri, indiferent de
vrednicia acestora, ei fiind rânduiti sau îngaduiti de Dumnezeu sa
conduca treburile lumii acesteia.
Pe
fratii nostri: preoti, ieromonahi, ierodiaconi, diaconi, monahi si
monahii, si pe tot clerul bisericesc si cinul monahicesc, sa-i pomeneasca
Domnul Dumnezeu întru Împaratia Sa. Clericii sunt cei
ce si-au asumat raspunderea mântuirii credinciosilor si, de aceea,
au nevoie în mod deosebit de rugaciunea tuturor.
Pe
adormitii întru fericire patriarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, Miron,
Nicodim, Iustinian si Iustin, sa-i pomeneasca Domnul Dumnezeu întru
Împaratia Sa. Sunt pomeniti aici toti patriarhii Bisericii
noastre adormiti întru Domnul.
Pe
fericitii si pururea pomenitii ctitori ai sfântului lacasului acestuia,
si pe alti ctitori, miluitori si binefacatori, sa-i pomeneasca Domnul
Dumnezeu întru Împaratia Sa. Ctitorii,
miluitorii si facatorii de bine sunt cei datorita jertfei carora Biserica
îsi poate desfasura activitatea în mod practic prin savârsirea slujbelor
si mai ales a Sfintei Liturghii, mentinând astfel unitatea noastra
de credinta.
Pe
fericitii întru adormire eroii, ostasii si luptatorii români din toate
timpurile si din toate locurile, cazuti pe câmpurile de lupta, în
lagare si în închisori pentru apararea patriei si a credintei stramosesti,
pentru întregirea neamului, pentru libertatea si demnitatea noastra,
sa-i pomeneasca Domnul Dumnezeu întru Împaratia Sa. Este
o datorie de onoare sa ne rugam pentru mântuirea celor care s-au jertfit
pentru libertatea si demnitatea noastra, pentru credinta si neam,
pentru ca noi sa putem savârsi astazi Sfânta Liturghie.
Pe
cei ce au adus aceste daruri si pe cei pentru care s-au adus, vii
si adormiti, sa-i pomeneasca Domnul Dumnezeu întru Împaratia Sa.
Aceasta pomenire îi include pe toti cei ce si-au adus darul de pâine
(si vin) la altar (toti cei prezenti la slujba ar trebui sa se regaseasca
aici având în vedere faptul ca participarea la Liturghie începe cu
aducerea darurilor) precum si pe toti cei pomeniti la Proscomidie
de pe pomelnicele ce însotesc darurile.
Pe
toti cei adormiti din neamurile noastre, stramosi, mosi, parinti,
frati, surori, fii si fiice, soti si sotii si pe toti cei dintr-o
rudenie cu noi, pe fiecare dupa numele sau, sa-i pomeneasca Domnul
Dumnezeu întru Împaratia Sa. Cei adormiti au în mod deosebit
nevoie de rugaciunea noastra pentru ca ei însisi nu mai pot face nimic
pentru mântuirea lor de unde rezulta marea noastra responsabilitate.
Si
pe voi pe toti, dreptslavitorilor crestini, sa va pomeneasca Domnul
Dumnezeu întru Împaratia Sa, totdeauna, acum si pururea si în vecii
vecilor. Pomenirile se încheie cu rostirea de catre protos a formulei
de pomenire generala a celor prezenti, singura care în bisericile
de traditie greaca se aude rostita cu voce tare.
Prin toate aceste pomeniri, vii si mortii se unesc în Hristos pentru
ca acesta sa ne înalte în Împaratia Sa.
Liturghierul
interzice citirea pomelnicelor în acest moment al Liturghiei
Liturghierul
face mentiunea expresa ca nu se fac pomeniri nominale de pe pomelnice,
asa cum, din pacate, se mai întâmpla pe alocuri. Pomenirile prezentate
mai sus, prevazute de Liturghier, cuprind toate categoriile de clerici
si credinciosi, vii si adormiti, inclusiv pe toti cei de pe pomelnice,
care au fost de altfel pomeniti la Proscomidie. Chiar si aceste pomeniri
generale sunt, asa cum am vazut, o dezvoltare destul de târzie a Liturghiei,
rezumându-se la greci la una singura. Încarcarea cu pomeniri nominale
duce la prelungirea nejustificata a acestui moment fiind "o
exagerare a amanuntelor accesorii care duce la înecarea actiunii liturgice
principale"(4). Este
bine ca atât clericii cât si credinciosii sa înteleaga acest lucru
si sa se conformeze indicatiilor Liturghierului.
Note:
1.
Vezi Robert Taft, Great Entrance. A history of the Transfer of Gifts
and other Preanaforal Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom,
second edition, Roma, 1978, p. 229-234
2. Alexandre Schmemann, Euharistia. Taina
Împaratiei, Ed. Anastasia, Bucuresti, p. 127
3. Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Spiritualitate
si comuniune în Liturghia ortodoxa, Craiova, 1986, p. 231
4.
Pr. Prof. Dr. Petre Vintilescu, Liturghierul explicat, Bucuresti,
1998, p. 214-
Back
to top
XXXV
Punerea
înainte a Cinstitelor Daruri
Pregatirea
darurilor pentru aducerea Sfintei Jertfe, ca scop principal al Intrarii
Mari, îsi gaseste împlinirea prin asezarea lor pe Sfânta Masa. Cinstitele
Daruri, care reprezinta ofranda vietii noastre si jertfa Bisericii fiind,
pâna la sfintirea lor, chipuri (antytipa) ale Trupului si ale Sângelui
Domnului (1), sunt puse înaintea lui Dumnezeu
cu rugaciunea de a fi primite în "sfântul si cel mai presus
de ceruri si duhovnicescul sau jertfelnic întru miros de buna mireasma
duhovniceasca" si de a ne trimite harul Sfântului Duh (2).
Hristos primeste jertfa noastra si se
identifica cu ea
Asezarea
Cinstitelor Daruri pe Sfânta Masa este savârsita întotdeauna de catre
protos, adica de întâi-statatorul slujbei. În cazul Liturghiei arhieresti
episcopul nu participa la procesiune ci primeste, stând între Sfintele
Usi, Sfântul Disc de la diacon si sfântul Potir de la preot si, dupa
ce rosteste cu glas tare pomenirea viilor respectiv a mortilor, le pune
pe rând pe Sfânta Masa. Când slujeste preotul cu diacon, acesta din
urma, desi poarta Sfântul Disc în procesiune, nu îl asaza pe Sfânta
Masa ci asteapta sosirea preotului protos care îl pune, împreuna cu
Sfântul Potir, pe Sfânta Masa.
Faptul ca Cinstitele Daruri sunt asezate pe Sfânta Masa doar de catre
protos are o semnificatie profunda si anume "ceea ce noi aducem
este aratat ca fiind adus de Hristos si înaltat de El în Sfânta Sfintelor
ceresti. Jertfa noastra, jertfa Bisericii, este jertfa lui Hristos"(3).
În urma Proscomidiei Cinstitele Daruri reprezinta jertfa Bisericii care
uneste în sine jertfele personale ale fiecaruia dintre cei care au adus
sau pentru care s-au adus darurile de pâine si vin, ofranda vietii noastre.
Jertfa curata se întâlneste în mod firesc cu Dumnezeu. Dar numai omenescul
purtat de Dumnezeu este capabil de o jertfa curata, totala, fara rezerve.
De aceea numai în Hristos s-a produs întâlnirea desavârsita (4)
a lui Dumnezeu si a jertfei, numai jertfa Lui a fost o jertfa
totala, atotcurata, desavârsita . Jertfa noastra, jertfa Bisericii,
nu poate fi decât o împartasire din aceasta jertfa unica si desavârsita
a lui Hristos. Ritualul Proscomidiei, prin pomenirea jertfei Mântuitorului
la scoaterea agnetului, face o prima marturisire a acestei realitati.
Intrarea Mare, prin aducerea solemna a Cinstitelor Daruri la altar si
asezarea lor de catre protos pe Sfânta Masa arata primirea jertfei noastre
de catre Hristos si identificarea lui cu ea: "caci Tu esti
Cel ce aduci si Cel ce Te aduci, Cel ce primesti si Cel ce Te împarti
Hristoase Dumnezeul nostru"(Rugaciunea din timpul Heruvicului).
Simbolismul
punerii înainte a darurilor se concentreaza pe jertfa lui Hristos
Mântuitorul
primeste si se identifica cu jertfa noastra si astfel El însusi este
Cel ce Se aduce. De aceea simbolismul ritualurilor legate de punerea
înainte a darurilor se concentreaza pe jertfa lui Hristos. Ca urmare
asezarea Cinstitelor Daruri pe Sfânta Masa si acoperirea lor a fost
pusa de comentatorii Sfintei Liturghii în legatura cu patimile, moartea
si îngroparea Domnului dar si cu învierea Sa. Iata ce scrie în secolul
al V-lea Isidor Pelusiotul (
435):
"Desfacerea ilitonului sub sfintele ofrande semnifica slujirea
lui Iosif din Arimateea. Acela a învelit trupul Domnului în giulgiu
si l-a asezat în mormânt de unde a iesit învierea pentru toata lumea.
La fel noi sfintim pâinea care a fost adusa pe iliton si gasim aici
cu adevarat Trupul Domnului, izvorul acestei nemuriri cu care Iisus
cel înmormântat de Iosif ne-a daruit înviind"(5).
Desi adaugate doar începând cu secolul al XVI-lea, troparele rostite
de catre protos la asezarea si acoperirea darurilor exprima aceasta
întelegere veche a ritualului. Primul tropar este preluat din rânduiala
slujbei Prohodului Domnului (Utrenia Sâmbetei Mari):
"Iosif cel cu bun chip, de pe lemn luând preacurat trupul Tau,
cu giulgiu curat înfasurându-l si cu miresme, în mormânt nou îngropându-l,
l-a pus".
Contemplam cu ochii mintii taina înfricosatoare a Dumnezeului-Om care
moare pentru noi si este pus în mormânt ca orice muritor, aparent învins
de puterile întunericului.
Dar Cel ce a murit nu este un om obisnuit ci este Dumnezeu adevarat,
lucru pe care protosul îl exprima în troparul urmator:
"În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu,
în rai cu tâlharul si pe scaun împreuna cu Tatal si cu Duhul ai fost
Hristoase, toate umplându-le Cel ce esti necuprins".
Desi trupul este mort si asezat în mormânt, sufletul Mântuitorului se
pogoara la iad dar nu ca un osândit ci ca un Dumnezeu ducând în acel
adânc al despartirii de Dumnezeu viata si lumina învierii, sfarâmând
încuietorile iadului si scotându-i de acolo pe toti cei ce au crezut
în El (I Pt 3, 19-20). Cel dintâi care s-a umplut de viata si lumina
lui Hristos a fost tâlharul pentru care credinta în Hristos a facut
ca moartea sa nu mai fie o cale spre iad ci una spre rai (Lc. 23, 42-43)(6).
Ca Dumnezeu Hristos nu s-a despartit niciodata de Tatal si de Duhul,
Tatal, Fiul si Duhul Sfânt fiind "Treimea cea de o fiinta si
nedespartita", umplându-le toate, El Însusi fiind necuprins.
Aparenta înfrângere se descopera astfel ca biruinta totala asupra întunericului
si a mortii:
"Ca un purtator de viata si mai înfrumusetat decât raiul cu
adevarat si decât toata camara împarateasca mai luminat s-a aratat,
Hristoase, mormântul Tau, izvorul învierii noastre".
Dupa cum remarca parintele Dumitru Staniloae, era firesc ca viata si
lumina învierii sa se întinda în planul vazut al trupurilor dupa ce
a tâsnit în iad prin sufletul Lui si a întemeiat raiul prin suflet.
Din ultimul adânc al dumnezeirii viata vine în mormântul în care se
afla trupul, prin sufletul lui Iisus (7).
Jertfa se împlineste în înviere, mormântul lui Hristos se arata ca un
purtator de viata si izvor al învierii noastre pentru ca, prin învierea
Sa, Mântuitorul S-a facut începatura a învierii tuturor (I Cor. 15,
20).
Ultimele doua tropare, preluate din rânduiala Ceasurilor Sfintelor Pasti
si introduse în Liturghie doar în secolele XVI-XVII, scot cu putere
în evidenta sensul jertfei Mântuitorului care se împlineste în înviere.
Facându-ne partasi jertfei lui Hristos, dobândim si noi înviere, viata
vesnica, Împaratia cerurilor, pe Împaratul Însusi.
Hristos
nu doar primeste jertfa noastra ci Se si daruieste în Sfânta Împartasanie
Hristos
este Cel ce primeste jertfa noastra si se identifica cu ea dar si Cel
ce Se daruieste noua sub chipul pâinii si al vinului prefacute în Trupul
si Sângele Sau. De aceea punerea înainte a Cinstitelor Daruri este însotita
de cântarea celei de a doua parti a Heruvicului: "Ca pe Împaratul
tuturor sa-L primim, pe Cel, de ostile îngeresti, nevazut înconjurat.
Aliluia! Aliluia! Aliluia!". Ni se atrage astfel atentia ca
participarea noastra la Sfânta Liturghie nu se limiteaza la aducerea
darurilor ci înseamna si primirea lui Hristos în noi prin împartasire,
fapt care ne umple de bucurie duhovniceasca revarsata în cântarea cereasca
a Împaratiei vesnice (Apoc. 19, 1): Aliluia! Laudati pe Dumnezeu!
Jertfa
lui Hristos este împlinirea prorociilor
Cinstitele
Daruri puse pe Sfânta Masa si acoperite cu Sfântul Aer sunt cadite de
catre protos de trei ori zicând: "Fa bine, Doamne, întru bunavoirea
Ta, Sionului si sa se zideasca zidurile Ierusalimului" iar
diaconul raspunde: "Atunci vei binevoi jertfa dreptatii, prinosul
si arderile de tot, atunci vor pune pe altarul Tau vitei".
Prin rostirea acestor ultime versete ale Psalmului 50 (20-21) se marturiseste
împlinirea prorociilor Vechiului Testament în jertfa deplina a Mântuitorului
actualizata în Sfânta Liturghie, jertfa dreptatii adusa în Noul Sion,
Biserica.
Dialogul
dintre protos si diacon este o pregatire duhovniceasca pentru rostirea
anaforalei
Când
slujeste si diaconul, dupa asezarea darurilor pe Sfânta Masa are loc
un dialog între el si protos prin care se invoca ajutorul lui Dumnezeu
pentru savârsirea în continuare a slujbei.
Mai întâi protosul cere rugaciunea diaconului pentru el: "Pomeneste-ma,
frate si împreuna slujitorule" careia diaconul îi raspunde
zicând: "Preotia ta sa o pomeneasca Domnul Dumnezeu întru Împaratia
Sa. Roaga-te pentru mine, parinte". Prin acest dialog se arata
nevoia rugaciunii unuia pentru altul deoarece vrednicia personala nu
se înalta la sublimitatea slujbei.
Continuarea dialogului este oarecum ciudata în sensul ca protosul, repetând
cuvintele îngerului de la Bunavestire (Lc. 1, 35) se roaga ca Duhul
Sfânt sa vina peste diacon: "Duhul Sfânt sa vina peste tine
si puterea Celui preaînalt sa te umbreasca". La care diaconul
raspunde "Acelasi Duh sa lucreze împreuna cu noi în toate zilele
vietii noastre". O analiza istorica a evolutiei textului vine
sa ne lamureasca asupra situatiei actuale (8).
La origine acest dialog se desfasura între protos si împreuna-slujitorii
de rang cel putin preotesc ca un act al pregatirii duhovnicesti pentru
rostirea anaforalei ce va urma. Protosul cerea rugaciunea împreuna-slujitorilor
care raspundeau spunând cuvintele îngerului: "Duhul Sfânt sa
vina peste tine si puterea Celui preaînalt sa te umbreasca"
(Lc. 1, 35) ulterior adaugându-se: "si sa lucreze împreuna
cu tine". Unele manuscrise ne indica ca protosul raspundea:
"Acelasi Duh sa vina peste voi si puterea Celui preaînalt sa
va umbreasca si sa lucreze împreuna cu voi". Liturghia arhiereasca
slava pastreaza dialogul de acest tip între episcop si împreuna-slujitori.
Rostirea cuvintelor îngerului se explica prin analogia pe care Sfântul
Ioan Damaschin o face între pogorârea Sfântului Duh, invocat în anafora,
pentru a preface pâinea si vinul în Trupul si Sângele Domnului si pogorârea
asupra Fecioarei Maria la întruparea Mântuitorului: "Dupa cum
toate câte a facut Dumnezeu le-a facut cu energia Sfântului Duh, tot
astfel si acum, energia Duhului lucreaza cele mai presus de fire, pe
care nu le poate cuprinde nimic altceva decât credinta. <Cum îmi
va fi mie aceasta, zice Sfânta Fecioara, pentru ca eu nu cunosc barbat>.
Iar arhanghelul Gavriil îi raspunde: <Duhul cel Sfânt se va pogorî
peste tine si puterea Celui preaînalt te va umbri>. Si acum ma întrebi
cum pâinea se face Trupul lui Hristos si vinul si apa Sângele Lui? Ti-o
voi spune eu. Sfântul Duh se pogoara peste ele si face pe acelea ce
sunt mai presus de cuvânt si de cuget"(9).
Asadar preotii împreuna-slujitori se roaga ca, precum Duhul Sfânt s-a
pogorât peste Fecioara Maria si puterea Tatalui a umbrit-o zamislind
pe Hristos, tot asa la invocarea protosului, în timpul anaforalei care
urmeaza a fi rostita, Tatal sa-l trimita pe Duhul sa se pogoare peste
daruri prefacându-le în Trupul si Sângele Domnului.
La Liturghia slujita doar de preot si diacon initial preotul rostea
toate formulele aplicându-si-le siesi. Dupa secolul al XV-lea apare
practica de azi în care dialogul are loc între preot si diacon. Probabil
considerându-se nepotrivit ca diaconul sa invoce Duhul Sfânt asupra
preotului, preotul se roaga ca Duhul sa coboare peste diacon iar acesta
din urma ca acelasi Duh sa lucreze cu amândoi.
În finalul dialogului, în urma cererii diaconului, preotul se roaga
ca acesta sa fie pomenit de Dumnezeu întru Împaratia Sa binecuvântându-l
sa rosteasca ectenia cererilor.
Note:
1.
Anaforaua Sfântului Vasile cel Mare, Liturghier, Bucuresti, 2000, p.232
2.
Rugaciunea punerii-înainte,
Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, Liturghier, Bucuresti, 2000, p.
221
3.
A. Schmemann, Euharistia. Taina Împaratiei, ed. Anastasia, p.126
4. Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Spiritualitate
si comuniune în Liturghia ortodoxa, Craiova, 1986, p. 235
5. Isidor Pelusiotul, Epistola I, 123 la
René Bornert, Les commentaires byzantins de la divine liturgie du VIIe
au XVe sičcle, Paris, 1966, p. 79
6.
Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Spiritualitate si comuniune în Liturghia
ortodoxa, Craiova, 1986, p. 234
7.
Ibidem, p. 236
8.
Vezi Robert Taft, Great Entrance. A history of the Transfer of Gifts
and other Preanaforal Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom, second
edition, Roma, 1978, p. 285-305
9. Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, 4,13,
ed. a III-a, Bucuresti, 1993. p. 165
Back
to top
XXXVI
Rugaciunea
punerii-înainte
Întreaga
rânduiala a Intrarii Mari este o pregatire a darurilor, clericilor si
poporului pentru aducerea sfintei jertfe prin rostirea anaforalei. Un
loc esential în aceasta pregatire îl are constientizarea nevredniciei
noastre pentru savârsirea acestei înfricosatoare slujbe, constiinta
care se revarsa în rugaciunea ca, prin harul lui Dumnezeu si nu datorita
meritelor noastre, sa fim învredniciti ca fara de osânda sa aducem sfânta
jertfa si ca aceasta sa fie bineprimita de Dumnezeu. Sunt teme care
revin mereu în ritualurile Intrarii Mari fiind continutul principal
al rugaciunilor pentru credinciosi (atât ale Sfântului Ioan Gura de
Aur cât si ale Sfântului Vasile cel Mare) precum si al rugaciunii din
timpul Heruvicului. Aceleasi teme sunt reluate în rugaciunea punerii-înainte
pe care protosul o rosteste dupa asezarea darurilor pe Sfânta Masa si
încheierea cântarii Heruvicului, în timp ce diaconul zice din mijlocul
bisericii ectenia cererilor. Liturghiile Sfântului Ioan Gura de Aur
si Sfântului Vasile cel Mare au rugaciuni diferite ale punerii-înainte,
dar ideile principale sunt aceleasi.
Dumnezeul
cel Atottiitor si Sfânt ni se deschide în iubire
"Doamne,
Dumnezeule, Atottiitorule, Cel ce esti singur Sfânt, Care primesti jertfa
de lauda de la cei ce Te cheama pe Tine cu toata inima",
Rugaciunea Sfântului Ioan Gura de Aur debuteaza cu o marturisire de
credinta: Dumnezeul nostru caruia îi aducem darurile este Atottiitorul,
Dumnezeul cel Atotputernic (Pantocrator) care le-a facut si le tine
pe toate, fara voia caruia nimic nu se poate întâmpla: "Au
nu se vând doua vrabii pe un ban? Si nici una din ele nu va cadea pe
pamânt fara stirea Tatalui vostru" (Matei 10, 29). El este
Atottiitor si Unul Sfânt, singurul sfânt cu adevarat. "Aproape
ca identificam dumnezeirea revelata cu sfintenia. Se poate spune ca
în sfintenie ni se reveleaza concentrat toate însusirile dumnezeiesti.
Ea e misterul luminos si activ al prezentei divine. În ea e concentrat
tot ce deosebeste pe Dumnezeu de lume. Dar sfintenia nu e atributul
unui mister impersonal ci e atributul transcendentei ca persoana"(1).
Dumnezeul nostru cel Atotputernic si Sfânt este un Dumnezeu personal
care vrea sa intre în comuniune cu noi si care se apleaca cu gingasie
si iubire asupra noastra: "Iata, stau la usa si bat; de va
auzi cineva glasul Meu si va deschide usa, voi intra la el si voi cina
cu el si el cu Mine" (Apoc. 3, 20). El ne cheama sa îi raspundem
si noi cu iubire: "Da-mi, fiule, mie inima ta, si ochii tai
sa simta placere pentru caile mele" (Pilde 23, 26). De aceea
El primeste jertfa de lauda a celui ce o aduce cu toata inima. Iar jertfa
de lauda este "rodul buzelor care proslavesc numele Lui"
(Evr. 13, 15).
Sa
fim învredniciti a aduce jertfe duhovnicesti prin Hristos
"Primeste
si rugaciunea noastra, a pacatosilor, si o (ne) du la sfântul Tau jertfelnic;
fa-ne vrednici a-Ti aduce Tie daruri si jertfe duhovnicesti, pentru
pacatele noastre si pentru cele din nestiinta ale poporului".
Traducerea acestui fragment al rugaciunii ridica o problema în sensul
ca în textul original verbul προσάγειν (a duce) este un verb tranzitiv
care nu are obiect explicit. Ca urmare traducatorului îi revine sarcina
de a decide care este obiectul asupra caruia se reflecta actiunea acestui
verb. Majoritatea traducerilor în limbile moderne, inclusiv cea româneasca,
considera ca obiectul verbului este rugaciunea: "si o du (rugaciunea)
la sfântul Tau jertfelnic". În acest caz este vorba desigur
despre rugaciunea punerii-înainte prin care cerem sa fim facuti vrednici
a aduce daruri si jertfe duhovnicesti. Ducerea rugaciunii la jertfelnic
exprima tocmai primirea ei.
Dar, dupa cum observa Egumenul Andrei Wade (2),
în sintaxa greaca daca un verb tranzitiv nu are obiect, el preia obiectul
verbului tranzitiv urmator cum este de exemplu cazul cererii "apara,
mântuieste, miluieste si ne pazeste pe noi" în care obiectul
ultimului verb este preluat de toate cele anterioare. Ca urmare obiectul
verbului din rugaciunea punerii-înainte sunt clericii care cer sa fie
dusi la altarul bisericii si sa fie învredniciti a aduce daruri: "si
ne du la sfântul Tau jertfelnic". Aceasta interpretare o gasim
în traducerea siriaca veche. Un argument în favoarea acestei interpretari
consta în faptul ca expresia "sfântul Tau jertfelnic" este
folosita în celelalte rugaciuni ale Sfintei Liturghii pentru a desemna
altarul bisericii (altarul ceresc fiind numit "mai presus de ceruri"
sau "întelegator", "duhovnicesc"). Textul paralel
al rugaciunii punerii-înainte de la Liturghia Sfântului Vasile cel Mare
precum si de la Liturghia Sfântului Iacov si unele Liturghii vechi-orientale
(3) se refera în mod explicit
la primirea slujitorilor care se apropie de sfântul jertfelnic.
Asadar
protosul se roaga în numele clericilor sa fie dusi la sfântul altar
si învredniciti a aduce daruri si jertfe duhovnicesti pentru pacatele
lor si pentru pacatele cele din nestiinta ale poporului. Sfântul Apostol
Petru ne îndeamna sa aducem "jertfe duhovnicesti, placute lui
Dumnezeu prin Iisus Hristos" (I Petru 2, 5). Altarul bisericii
este chip al lui Hristos caci "atotdumnezeiescul nostru altar
este Iisus (...) în care, dupa dumnezeiasca Scriptura, fiind sfintiti
si adusi ardere de tot în chip tainic, înfaptuim aducerea noastra"(4).
Aducerea noastra nu poate fi facuta decât în Hristos si înseamna propria
noastra jertfire, daruirea totala catre Dumnezeu ca o ardere de tot
întru "miros de buna mireasma" precum si "Hristos
ne-a iubit pe noi si S-a dat pe Sine pentru noi, prinos si jertfa lui
Dumnezeu" (Efes. 5, 2). Slujirea noastra se descopera astfel
ca împlinirea chipurilor Legii Vechi potrivit careia arhiereul aducea
o singura data pe an în Sfânta Sfintelor jertfa sângeroasa pentru sine
însusi si pentru nestiintele poporului. Aceasta jertfa a Legii Vechi
nu avea însa puterea sa desavârseasca cugetul închinatorului fiind doar
o pilda pentru jertfa cuvântatoare si fara de sânge a Legii Noi care
are cu adevarat puterea de curatire a pacatelor (Evrei 9, 7-9). Caci
Arhiereul nostru cel mare este Iisus, Fiul lui Dumnezeu Care, ispitit
întru toate dupa asemanarea noastra, afara de pacat, a strabatut cerurile.
Îndrazneala noastra de a veni în fata sfântului altar ne este data de
lucrarea mântuitoare savârsita de Hristos din dragoste pentru noi. "Sa
ne apropiem, deci, cu încredere de tronul harului, ca sa luam mila si
sa aflam har" (Evrei 4, 14-16).
Se
anticipeaza epicleza evidentiindu-se rolul euharistic al Sfântului Duh
"Si
ne învredniceste sa aflam har înaintea Ta, ca sa fie bine primita jertfa
noastra si sa se salasluiasca Duhul cel bun al Harului Tau peste noi,
peste aceste Daruri puse înainte si peste tot poporul Tau".
Cerând ca jertfa noastra sa fie bine primita, constienti ca numai prin
harul lui Dumnezeu putem sa o aducem, ne marturisim din nou nevrednicia
în fata înfricosatoarei responsabilitati pe care o avem: "Gânditi-va:
cu cât mai aspra fi-va pedeapsa cuvenita celui ce a calcat în picioare
pe Fiul lui Dumnezeu, si a nesocotit sângele testamentului cu care s-a
sfintit, si a batjocorit duhul harului" (Evrei 10, 29).
Primirea jertfei înseamna salasluirea Sfântului Duh (5)
peste clericii slujitori, peste daruri si peste tot poporul. Se anticipeaza
astfel si se pregateste epicleza evidentiindu-se rolul euharistic al
Sfântului Duh Care, în timpul anaforalei va fi invocat sa vina nu numai
asupra darurilor prefacându-le în Trupul si Sângele Domnului ci si asupra
Bisericii aratându-o cu adevarat a fi Trupul lui Hristos.
Ne
rugam Tatalui ca primind jertfa noastra în altarul cel întelegator -
Hristos, sa ne trimita harul Sfântului Duh
Rugaciunea
Sfântului Vasile cel Mare este mai lunga si cuprinzatoare decât cea
a Sfântului Ioan Gura de Aur, dezvoltând în general aceleasi idei. Ea
începe cu afirmarea lucrarii mântuitoare a lui Dumnezeu pentru noi schitând
ceea ce se va dezvolta amplu în anafora:
"Doamne Dumnezeul nostru, Care ne-ai zidit pe noi si ne-ai
adus în aceasta viata, Cel ce ne-ai aratat noua caile spre mântuire
si ne-ai daruit noua descoperirea tainelor ceresti, tu esti Cel ce ne-ai
pus pe noi în slujba aceasta, cu puterea Sfântului tau Duh. Binevoieste,
dar, Doamne, sa fim slujitori ai Legii Tale celei noi si savârsitori
ai Sfintelor Tale Taine. Primeste-ne pe noi, care ne apropiem de sfântul
Tau jertfelnic, dupa multimea milei Tale, ca sa fim vrednici a-Ti aduce
aceasta slujba cuvântatoare (6) si fara
de sânge, pentru pacatele noastre si cele din nestiinta ale poporului,
pe care, primind-o în sfântul si cel mai presus de ceruri si întelegatorul
Tau jertfelnic (7), întru miros de buna
mireasma, trimite noua harul Sfântului Tau Duh".
Dumnezeu, Ziditorul nostru, nu ne-a parasit desi am cazut în pacat ci,
în marea Sa iubire de oameni, ne-a deschis în Hristos calea spre mântuire
si a rânduit clericii ca, în puterea Sfântului Duh, sa fie savârsitori
ai Sfintelor Taine conducând poporul spre Împaratia cerurilor. Clericii
crestini sunt asemenea Sfântului Pavel si celorlalti apostoli "slujitori
ai Noului Testament, nu ai literei, ci ai duhului" (II Cor.
3, 6). Având în fata aceasta înfricosatoare raspundere, protosul se
roaga, în numele clericilor, sa fie primiti la Sfântul Altar si învredniciti
sa aduca "jertfa cea fara de sânge", slujba cuvântatoare.
Sfântul Nicolae Cabasila explica folosirea expresiei "slujba
cuvântatoare" pentru jertfa euharistica prin faptul ca preotul
savârseste aducerea darurilor slujindu-se numai de cuvinte sfintitoare,
conlucrând la împlinirea ei nu prin fapta ci numai prin cuvintele rugaciunii
(8). Jertfelnicul cel întelegator si mai
presus de ceruri în care protosul se roaga sa fie primita jertfa este
însusi Hristos, Arhiereul, Jertfa si Altarul. Iar primirea jertfei de
catre Hristos înseamna trimiterea harului Sfântului Duh asupra noastra
si a darurilor.
Liturghia
este împlinirea chipurilor Legii Vechi
"Cauta
spre noi, Dumnezeule, si priveste spre slujba aceasta a noastra si o
primeste pe dânsa precum ai primit darurile lui Abel, jertfele lui Noe,
arderile de tot ale lui Avraam, preotia lui Moise si a lui Aaron si
jertfele de pace ale lui Samuel. Si, precum ai primit de la Sfintii
Tai Apostoli aceasta slujba adevarata, asa primeste si din mâinile noastre,
ale pacatosilor, aceste daruri întru bunatatea Ta, Doamne, pentru ca,
învrednicindu-ne a sluji fara prihana la sfântul Tau jertfelnic, sa
aflam plata credinciosilor si înteleptilor iconomi, în ziua cea înfricosatoare
a rasplatirii Tale celei drepte".
Sunt evocati dreptii Vechiului Testament ale caror jertfe au fost primite:
Abel, Noe, Avraam, Moise, Aaron si Samuel. Jertfele lor au fost chipuri
ale jertfei celei adevarate adusa de Hristos si încredintata spre slujire
Sfintilor Apostoli. Liturghia se descopera astfel ca împlinire a chipurilor
Legii Vechi si actualizare a jertfei lui Hristos, continuare a slujirii
adevarate a Apostolilor.
În final se revine la tema învrednicirii scotându-se înca o data în
evidenta responsabilitatea slujirii la Sfântul Jertfelnic pentru care
vom da raspuns în ziua judecatii, rugându-ne sa fim asemenea iconomului
credincios care a împlinit voia Stapânului (Luca 12, 42-44)
Note:
1.
Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. I,
ed. a II-a, Bucuresti, 1996, p. 178
2.
Egumenul Andrei Wade, Ce fel de Liturghie a savârsit Sfântul Ioan Gura
de Aur, în Credinta Ortodoxa, anul I, nr. 1 (1996) p. 41
3. vezi Juan. Mateos, SJ, La célébration
de la Parole dans la Liturgie byzantine. Etude historique, OCA, 191,
Roma, 1971, p.174-179
4. Dionisie Areopagitul, Despre Ierarhia
Bisericeasca, IV,III,12, în Opere Complete, trad., introducere si note
de Pr. Dumitru Staniloae, Bucuresti 1996, p. 88
5. P. Evdokimov, Rugaciunea în Biserica
de Rasarit, p.184
6. λογική λατρία - expresie folosita pentru
indicarea jertfei euharistice, tradusa în ultimele editii ale Liturghierului
cu jertfa duhovniceasca
7. νοερός, ά, ον - care priveste inteligenta,
întelegerea de unde traducerea româneasca veche: întelegator; în ultimele
editii ale Liturghierului tradus cu duhovnicesc
8.
Nicolae Cabasila, Tâlcuirea Dumnezeiestii Liturghii, LI, Bucuresti,
1989, p. 110
Back
|