Apostolul
- Evrei 4
14.
Drept aceea, având Arhiereu mare, Care a strãbãtut
cerurile, pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu, sã tinem cu tãrie
mãrturisirea.
15. Cã nu avem Arhiereu care sã nu poatã suferi cu
noi în slãbiciunile noastre, ci ispitit întru toate
dupã asemãnarea noastrã, afarã de pãcat.
16. Sã ne apropiem, deci, cu încredere de tronul harului,
ca sã luãm milã si sã aflãm har, spre
ajutor, la timp potrivit.
Evrei 5
1.
Cãci orice arhiereu, fiind luat dintre oameni, este pus pentru
oameni, spre cele cãtre Dumnezeu, ca sã aducã daruri
si jertfe pentru pãcate;
2. El poate sã fie îngãduitor cu cei nestiutori si
rãtãciti, de vreme ce si el este cuprins de slãbiciune.
3. Din aceastã pricinã dator este, precum pentru popor,
asa si pentru sine sã jertfeascã pentru pãcate.
4. Si nimeni nu-si ia singur cinstea aceasta, ci dacã este chemat
de Dumnezeu dupã cum si Aaron.
5. Asa si Hristos nu S-a preaslãvit pe Sine însusi, ca sã
Se facã arhiereu, ci Cel ce a grãit cãtre El: "Fiul
Meu esti Tu, Eu astãzi Te-am nãscut".
6. În alt loc se zice: "Tu esti Preot în veac dupã
rânduiala lui Melchisedec".
Evanghelia - Marcu
8
34.
Si chemând la Sine multimea, împreunã
cu ucenicii Sãi, le-a zis: Oricine voieste sã vinã
dupã Mine sã se lepede de sine, sã-si ia crucea si
sã-Mi urmeze Mie.
35. Cãci cine va voi sã-si scape sufletul îl va pierde,
iar cine va pierde sufletul Sãu pentru Mine si pentru Evanghelie,
acela îl va scãpa.
36. Cãci ce-i foloseste omului sã câstige lumea întreagã,
dacã-si pierde sufletul?
37. Sau ce ar putea sã dea omul, în schimb, pentru sufletul
sãu?
38. Cãci de cel ce se va rusina de Mine si de cuvintele Mele, în
neamul acesta desfrânat si pãcãtos, si Fiul Omului
Se va rusina de el, când va veni întru slava Tatãlui
sãu cu sfintii îngeri.
Marcu
- 9
1.
Si le zicea lor: Adevãrat grãiesc vouã cã
sunt unii, din cei ce stau aici, care nu vor gusta moartea, pânã
ce nu vor vedea împãrãtia lui Dumnezeu, venind întru
putere.
Back
to Top
Semnul
crucii
Antonie
Mitropolitul Ardealului
Un
ortodox îsi afirmã identitatea fãcându-si semnul
crucii. Când trece prin fata unei biserici, când aude clopotele,
când trece pe lângã un cortegiu funerar, când
tunã si fulgerã, când plouã cu grindinã,
când îl prinde bezna undeva si e gata sã se rãtãceascã,
când îi spune cineva o veste care îl zguduie, când
i se vorbeste de nenorocirea cuiva, când se aseazã la masã,
când se scoalã de la masã, când începe
lucrul, când pleacã într-o cãlãtorie,
îsi face cruce.
Participare
la slujbã
De
ce îsi face cruce credinciosul ortodox? Din mai multe motive. Prin
aceastã însemnare cu semnul crucii când e în
bisericã si asistã la slujbã, dacã e mirean,
are sentimentul cã participã si el, organic, ca oficiant
la actul sfânt. Nu la fel ca preotul, dar nici prea departe de el.
În nici un caz însã nu e un simplu asistent. Când
slujitorul se roagã, sã zicem pentru orasul acesta
toti cei prezenti se înscriu imediat în rugãciune prin
semnul crucii si se simt ca si cum au rostit-o ei. Când preotul
face asupra lor semnul crucii cu mâna sau cu o cruce de lemn sau
de metal, cei prezenti se însemneazã automat cu semnul crucii,
ca si cum ar prinde-o din zborul în care o trimite oficiantul si
si-ar însusi-o pentru fiecare dintre ei, si e ca si cum, dacã
nu si-ar însusi-o astfel, ea ar trece pe lângã dânsii
si s-ar duce în vãzduh. Când slujitorul îsi face
el însusi cruce, credinciosii îl imitã imediat, ca
si când ar vrea sã-l ajute în rugãciunea lui
interioarã sau în cea rostitã. I se asociazã
sã urce împreunã la Dumnezeu, cu fortele unite.
Afirmarea
credintei
Când
trece pe lângã o bisericã, credinciosul se închinã
ca, sã dea mãrturie de credintã. Îsi afirmã
credinta. Îl salutã pe Dumnezeu. Cum poti sã treci
pe lângã Dumnezeu fãrã sã-l saluti?
E scrisã asta în vreo carte, în vreo rânduialã?
E vreo poruncã în acest sens în Scripturã? Nu,
nici vorbã. Dar e ce ar trebui sã fie scris undeva cã
trebuie sã-l saluti pe Dumnezeu? E o chestiune de bun simþ.
Credinciosul ortodox face acest lucru nu pentru cã e ortodox, pentru
cã s-ar conforma unui cod ortodox, ci pentru cã asa simte
el, ca om, cã e normal sã facã atunci când
trece pe lângã locul, pe lângã clãdirea
în care el stie cã locuieste Dumnezeu.
Rugãciune
Sã
nu-l credem însã atât de primitiv încât
sã bãnuim cã nu stie cã Dumnezeu e pretutindeni.
Stie prea bine, cã dacã n-ar sti l-ar localiza numai într-o
singurã bisericã. Dar fiind pretutindeni, existã
si în bisericã. Si fiindcã e bisericã acolo
mai ales trebuie sã existe ca un loc în care asteaptã.
Prin alte locuri lucreazã, supravegheazã, mângâie,
pedepseste, dar în bisericã aseaptã. Asteaptã
sã fie cãutat, sã fie întrebat, sã i
se cearã, sã fie chemat. Credinciosul n-are timp sã
intre totdeauna înãuntru, sau poate trece cu autobuzul sau
cu tramvaiul, dar fiindcã stie de ce este Dumnezeu înãuntru,
îi trimite în treacãt un salut si o cerere. Asa-i omul.
Dacã poate sã si obtinã ceva, de ce sã ocoleascã
prilejul? Si atunci zice în gând un Doamne ajutã!.
Uneori se gândeste si la cereri ceva mai specifice, în legãturã
cu sãnãtatea sau cu drumul pe care-l face. Si iatã
cum, cel putin periodic, episodic, devine un purtãtor al numelui
lui Dumnezeu în el, un rugãtor cu mintea. Acest fel de rugãciune
al ortodoxului nu se limiteazã desigur numai la distanta cât
parcurge fatada unei biserici. Când porneste într-o cãlãtorie
si se însemneazã cu semnul crucii, gura lui nu rosteste nici
o vorbã, dar mintea lui formuleazã, rotunjeste gânduri
articulate. El cere asistenta lui Dumnezeu sã-l pãzeascã
de pericole, sã-l însoteascã în toatã
cãlãtoria, sã-i aibã în grijã
pe cei rãmasi acasã, si sã-i asigure întoarcerea
în pace, cu sãnãtate si cu problema pentru care pleacã
rezolvatã. El îi cere lui Dumnezeu, dacã de pildã
merge cu avionul, sã aibã grijã de motoarele acestuia,
acolo sus.
Criteriu
al judecãtii noastre
Însemnarea
cu semnul crucii e si un apel, o chemare a lui Dumnezeu în noi,
în mintea si în inima noastrã. Îl vrem criteriu
al judecãtii noastre si al simturilor noastre. E ca si cum am întinde
mâna dupã o busolã, înainte de a porni pe un
drum necunoscut si fãrã alte criterii de orientare.
Mãrturisire
a credintei
Însemnarea
cu semnul crucii în locuri publice e o mãrturisire publicã
a credintei si e, în acelasi timp, si o declaratie solemnã
cã esti om cu frica lui Dumnezeu. Când, spre exemplu, faci
o afirmatie si celãlalt nu te crede, apelul la semnul crucii e
hotãrâtor. Îmi fac cruce cã e asa cum
spun. Trebuie sã fii crezut. Cu asa ceva nu se joacã
nimeni. Nu se ia în desert semnul crucii.
Se povesteste cã un evreu cu o prãvãlie într-un
sat pleca odatã cu cãruta unui tãran sã aducã
marfã de la oras. Trecând pe lângã bisericã,
evreul a observat cã tãranul cãrãus nu si-a
fãcut semnul crucii. Întoarce. Nu mai merg cu
tine! i-a zis evreul. De ce jupâne? Îti
spun acasã. Si dupã ce au ajuns acasã, i-a
mãrturisit cã i-a fost fricã. Eu merg
cu bani la mine si mã întorc cu marfã, si tu mã
poti jefui. Nu esti crestin cu fricã de Dumnezeu.
Ba sunt jupâne, de unde stii cã nu sunt? Nu
ti-ai fãcut cruce când ai trecut prin fata bisericii, am
vãzut eu. Eu sunt un biet evreu, nu cred în Hristos, dar
am si eu Dumnezeul meu. Tu dacã nu te închini lui Hristos,
înseamnã cã n-ai nici un Dumnezeu si-mi poti face
orice rãu, fãrã fricã si respect fatã
de Dumnezeu fiind.
Sãptãmâna
a patra din Postul Mare
Sãptãmâna
a patra, Sãptãmâna Înjumãtãtirii
Postului, este luminatã de prezenta Sfintei Cruci, de care necontenit
pomenesc slujbele bisericesti.
În mijlocul zilelor înfrânãrii, ajungând
astãzi cu puterea Crucii, sã slãvim pe Cel ce S-a
înãltat pe dânsa, ca pe Mântuitorul si Dumnezeul
nostru
Sfânta Cruce se aflã pe iconostas în aceastã
vreme, spre închinarea credinciosilor:
Sã ne închinãm, credinciosii, preacinstitului
lemn, pe care S-a înãltat Fãcãtorul tuturor
;
veniti sã o sãrutãm cu fricã si cu dragoste,
luând de la ea dar luminos: izbãvire de pãtimi, întãrire
si izgonire a toatã puterea drãceascã.
Împreunã cu cinstirea Crucii se uneste si tema sãptãmânii:
Pilda Vamesului si a Fariseului, care din nou ne duce aminte de primejdia
mândriei si de folosul cel mare al smereniei. Faptele noastre cele
rele sunt necontenit prilej de smerenie si a striga ca vamesul:
Nu cutez eu ticãlosul, sã privesc cu ochii spre
cer, pentru faptele mele cele viclene
(Duminica seara);
cãci Fãcând vrednicia sufletului meu roabã
patimilor, m-am fãcut ca un animal si nu mã pot uita spre
Tine, Preaînalte; ci plecându-mã în jos, Hristoase,
ca vamesul mã rog strigând cãtre Tine: Dumnezeule
milostiveste-Te spre mine si mã mântuieste (Vineri
seara).
Dar Mântuitorul ne-a învãtat smerenia mai mult decât
cu pilda Vamesului, cu însusi viata si smerenia Sa. De aceea:
De la Domnul, Cel ce S-a smerit pe Sine pânã la
moarte prin Cruce pentru tine, învãtându-te, suflete
al meu, din înãltare smerenia si din smerenie înãltarea,
nu te înãlta pentru virtutile tale, nici nu te socoti pe
tine drept sã osândesti pe aproapele tãu ca fariseul
cel lãudãros; ci cu gândul plecat aducându-ti
aminte numai de pãcatele tale, ca vamesul strigã: Dumnezeule,
milostiveste-Te spre mine pãcãtosul (Joi seara).
Prin smerenia sa, Domnul ne-a lãsat calea cea bunã a smereniei:
Cale cea mai bunã a înãltãrii ai arãtat,
Hristoase, a fi smerenia, micsorându-Te Însuti pe Tine si
chip de rob luând, neprimind rugãciunea cea mult falnicã
a fariseului, iar suspinul cel umilit al vamesului primindu-l ca pe o
jertfã fãrã prihanã întru cele de sus
(Luni la Vecernie).
Încadrarea Duminicii Crucii de cele douã pilde evanghelice:
a Fiului risipitor (Sãptãmâna a III-a) ºi a Vameºului
(Sãptãmâna a IV-a) are un adânc tâlc duhovnicesc.
Crucea este, pe de o parte, semnul negrãitei milostiviri si al
dragostei fãrã de margini a lui Dumnezeu, Care asa
de mult a iubit lumea, încât pe Fiul Sãu Cel UnulNãscut
L-a dat pentru dânsa (In. 3, 16), iar, pe de alta, este si
semnul nemãrginitei smerenii a Domnului, Care S-a smerit
pe Sine, ascultãtor fãcându-Se pânã la
moarte, si încã moarte de Cruce( Fil. 2, 8 ). Ceea
ce Mântuitorul ne învãtase cu cele douã pilde,
ne-a arãtat-o mai desãvârsit cu moartea Sa pe Cruce.
Smerenia si dragostea, care sunt plinãtatea desãvârsirii
duhovnicesti si pe care le cerem cu atâta stãruintã
de-a lungul postului prin rugãciunea Sfântului Efrem, ni
le aratã Domnul prin taina Crucii, pe care o cinstim în mijlocul
postului.
Back
to Top
Împãrtãsania
de searã
Pãrintele
Alexander Schemann
Miercurea
si vinerea, în timpul Postului Mare, Biserica rânduieste o
abstinentã totalã de la mâncare pânã
la apusul soarelui. În aceste zile suntem îndemnati sã
ne pregãtim pentru Împãrtãsania de searã
din cadrul Liturghiei darurilor mai înainte sfintite.
Sfânta Împãrtãsanie reprezintã unul dintre
cele mai importante mijloace sau arme în lupta duhovniceascã
de-a lungul postului. Zile pline de osteneli duhovnicesti si fizice, ele
sunt luminate de asteptarea primirii viitoarei împãrtãsiri
cu Trupul si Sângele lui Hristos, iar aceastã asteptare ne
întãreste în efortul nostru atât duhovnicesc
cât si fizic; îl transformã în osteneli ce cautã
spre bucuria Împãrtãsaniei de searã: Ridica-voi
ochii mei la munti, de unde vine ajutorul meu.
Iar apoi, în lumina apropiatei întâlniri cu Hristos,
cât de serioasã si cât de importantã devine
ziua pe care trebuie sã o petrec în ocupatii obisnuite; cât
de multe lucruri triviale si insignifiante, care umplu existenta mea zilnicã
si cu care sunt atât de obisnuit încât nu le mai acord
atentie, capãtã o nouã semnificatie. Fiecare cuvânt
pe care-l rostesc, fiecare fapt pe care-l sãvârsesc, fiecare
gând ce îmi trece prin minte devine important, unic, ireversibil
si fie se aflã în acord cu nãdejdea mea
în Hristos, fie în opozitie cu aceasta. Însusi timpul
pe care de obicei îl risipim atât de usor, se
descoperã în adevãratul sãu sens, fie ca timp
al mântuirii, fie al osândei. Întreaga noastrã
viatã devine ceva ce a fost clãdit prin venirea lui Hristos
în aceastã lume înãltarea la El sau depãrtarea
de El, în întuneric si nimicire.
Nicãieri nu gãsim mai bine si mai deplin descoperit adevãratul
sens al postirii si al Postului Mare decât în zilele Împãrtãsaniei
de searã nu numai sensul Postului ci si al Bisericii si
al vietii crestine în totalitatea ei. În Hristos, toatã
viata, tot timpul, istoria, cosmosul însusi s-au transformat în
asteptare, pregãtire, nãdejde, înãltare. Hristos
a venit; Împãrãtia va veni! În lumea aceasta
putem numai sã anticipãm slava si bucuria Împãrãtiei.
Ca si Biserica, noi pãrãsim lumea aceasta în duh si
ne întâlnim la masa Domnului, unde în taina inimii noastre
contemplãm lumina si strãlucirea Sa necreatã. Aceastã
pregustare ne este dãruitã totusi pentru ca sã dorim
si sã iubim Împãrãtia, si, mai mult, pentru
o comuniune haricã desãvârsitã cu Dumnezeu
în ziua cea fãrã de searã ce va
sã vinã. Iar de fiecare datã când, anticipat,
am gustat pacea si bucuria Împãrãtiei,
ne întoarcem în aceastã lume si ne regãsim din
nou pe drumul lung, îngust si dificil. De la praznic ne întoarcem
la viata postului la pregãtire si asteptare. Asteptãm
seara acestei lumi care ne va face pãrtasi la bucuria strãlucirii
sfintei slave a lui Dumnezeu, la începutul care nu va avea
sfârsit.
Duminica
Sfintei Cruci
Pentru
cã în timpul postului celui de patruzeci de zile ne rãstignim
si noi oarecum, morti fiind fatã de patimi, cu simturile adormite
si potolite din pricina amãrãciunii postului, ni se pune
înainte cinstita si de viatã fãcãtoare Cruce
ca sã ne îmbãrbãteze, sã ne sprijine,
sã ne aducã aminte de patima Domnului nostru Iisus Hristos
si sã ne mângâie. Dacã Dumnezeu a fost rãstignit
pentru noi, oare nu trebuie ca si noi sã lucrãm mai mult
pentru noi? Nevointele noastre ni se usureazã când ni se
aduce aminte si de nãdejdea slavei ce ni s-a dat prin Cruce. Cãci
dupã cum Mântuitorul nostru urcându-se pe Cruce, a
fost slãvit prin felul necinstit prin care s-au purtat oamenii
cu El, si prin amãrãciunile ce I-au pricinuit, tot asa trebuie
sã facem si noi ca sã fim slãviti împreunã
cu El, cu toate cã îndurãm cu greu nevointele postului.
Se mai explicã prãznuirea de astãzi si-n alt chip.
Dupã cum cei care cãlãtoresc pe o cale asprã
si lungã, zdrobiti de obosealã, dacã întâlnesc
pe cale un copac umbros se odihnesc putin asezându-se sub el si,
oarecum refãcuti, terminã si restul drumului, tot asa si
acum, în timpul postului, a fost sãditã de Sfintii
Pãrinti la mijlocul acestei cãi obositoare Crucea cea aducãtoare
de viatã, spre a ne odihni, a rãsufla si a ne face pe noi
cei osteniti sprinteni si usori pentru restul ostenelii.
Sau altã explicatie. Dupã cum la venirea unui împãrat
sunt purtate înainte steagurile lui si sceptrul, iar în urmã
vine si el, plin de veselie si de bucurie pentru biruinta avutã,
iar împreunã cu el se bucurã si supusii, tot asa si
Domnul nostru Iisus Hristos, vrând sã arate biruinta asupra
mortii si cã are sã vinã cu slavã în
ziua Învierii, a trimis înainte sceptrul Lui, semnul Lui cel
împãrãtesc, Crucea cea de viatã fãcãtoare,
care ne umple de multã bucurie, ne dã foarte mare usurare
si ne pregãteste sã fim gata sã primim pe Împãrat
si sã scoatem strigãte de bucurie întru întâmpinarea
Biruitorului.
A fost asezatã Sfânta Cruce în sãptãmâna
de mijloc a postului celui de 40 de zile pentru urmãtoarea pricinã:
Sfântul Post de patruzeci de zile se aseamãnã cu izvorul
cel din Mera din pricina asprimii, amãrãciunii si lipsei
de trai bun ce ne face postul. Dupã cum dumnezeiescul Moise când
a bãgat lemnul în mijlocul izvorului, l-a îndulcit,
tot asa si Dumnezeu, Care ne trece prin Marea Rosie cea spiritualã
si ne scoate de la nevãzutul Faraon, prin lemnul cel de viatã
fãcãtor al cinstitei si de viatã fãcãtoarei
Cruci, îndulceste amãrãciunea postului celui de patruzeci
de zile si ne mângâie pe noi care trãim ca în
pustie pânã ce ne va duce, prin învierea Lui, la Ierusalimul
cel spiritual.
Sau altã explicatie. Deoarece crucea se numeste si este pomul vietii,
iar acel pom a fost sãdit în mijlocul raiului, în Eden,
în chip potrivit si dumnezeiestii Pãrinti l-au sãdit
pe acesta în mijlocul postului cel de patruzeci de zile ca sã
ne aminteascã si de lãcomia lui Adam, dar în acelasi
timp sã ne arate, prin pomul acesta si înlãturarea
osândei lui. În adevãr dacã mâncãm
din el nu mai murim ci trãim.
Prin puterea Crucii, Hristoase Dumnezeule pãzeste-ne de ispitele
celui viclean, învredniceste-ne sã ne închinãm
dumnezeiestilor tale Patimi si Învierii celei purtãtoare
de viatã ducând la capãt cu usurintã calea
acestui post de patruzeci de zile si ne miluieste pe noi ca un singur
bun si de oameni iubitor. Amin.
Back
to Top
|