Apostolul - Evrei
1
10.
Si: "Întru început Tu, Doamne,
pãmântul l-ai întemeiat si cerurile sunt lucrul mâinilor
Tale;
11. Ele vor pieri, dar Tu rãmâi, si toate ca o hainã
se vor învechi;
12. Si ca un pe un vesmânt le vei strânge si ca o hainã
vor fi schimbate. Dar Tu acelasi esti si anii Tãi nu se vor sfârsi".
13. Si cãruia dintre îngeri a zis Dumnezeu vreodatã:
"Sezi de-a dreapta Mea pânã când voi pune pe vrãjmasii
tãi asternut picioarelor Tale"?
14. Îngerii oare nu sunt toti duhuri slujitoare, trimise ca sã
slujeascã, pentru cei ce vor fi mostenitorii mântuirii?
Evrei 2
1.
Pentru aceea se cuvine ca noi sã luãm aminte cu atât
mai mult la cele auzite, ca nu cumva sã ne pierdem.
2. Cãci, dacã s-a adeverit cuvântul grãit prin
îngeri si orice cãlcare de poruncã si orice neascultare
si-a primit dreapta rãsplãtire,
3. Cum vom scãpa noi, dacã vom fi nepãsãtori
la astfel de mântuire care, luând obârsie din propovãduirea
Domnului, ne-a fost adeveritã de cei ce au ascultat-o.
Evrei 7
26.
Un astfel de Arhiereu se cuvenea sã avem: sfânt, fãrã
de rãutate, fãrã de patã, osebit de cei pãcãtosi,
si fiind mai presus decât cerurile.
27. El nu are nevoie sã aducã zilnic jertfe, ca arhiereii:
întâi pentru pãcatele lor, apoi pentru ale poporului,
cãci El a fãcut aceasta o datã pentru totdeauna,
aducându-Se jertfã pe Sine însusi.
28. Cãci Legea pune ca arhierei oameni care au slãbiciune,
pe când cuvântul jurãmântului, venit în
urma Legii, pune pe Fiul, desãvârsit în veacul veacului.
Evrei 8
1.
Lucru de cãpetenie din cele spuse este cã avem astfel de
Arhiereu care a sezut de-a dreapta tronului slavei în ceruri,
2. Slujitor Altarului si Cortului celui adevãrat, pe care l-a înfipt
Dumnezeu si nu omul.
Evanghelia - Marcu
2
1.
Si intrând iarãsi în Capernaum,
dupã câteva zile s-a auzit cã este în casã.
2. Si îndatã s-au adunat multi, încât nu mai
era loc, nici înaintea usii, si le grãia lor cuvântul.
3. Si au venit la El, aducând un slãbãnog, pe care-l
purtau patru insi.
4. Si neputând ei, din pricina multimii, sã se apropie de
El, au desfãcut acoperisul casei unde era Iisus si, prin spãrturã,
au lãsat în jos patul în care zãcea slãbãnogul.
5. Si vãzând Iisus credinta lor, i-a zis slãbãnogului:
Fiule, iertate îti sunt pãcatele tale!
6. Si erau acolo unii dintre cãrturari, care sedeau si cugetau
în inimile lor:
7. Pentru ce vorbeste Acesta astfel? El huleste. Cine poate sã
ierte pãcatele, fãrã numai unul Dumnezeu?
8. Si îndatã cunoscând Iisus, cu duhul Lui, cã
asa cugetau ei în sine, le-a zis lor: De ce cugetati acestea în
inimile voastre?
9. Ce este mai usor a zice slãbãnogului: Iertate îti
sunt pãcatele, sau a zice: Scoalã-te, ia-ti patul tãu
si umblã?
10. Dar, ca sã stiti cã putere are Fiul Omului a ierta pãcatele
pe pãmânt, a zis slãbãnogului:
11. Zic tie: Scoalã-te, ia-ti patul tãu si mergi la casa
ta.
12. Si s-a sculat îndatã si, luându-si patul, a iesit
înaintea tuturor, încât erau toti uimiti si slãveau
pe Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am vãzut niciodatã.
Ioan
10
9.
Eu sunt usa: de va intra cineva prin Mine, se va mântui; si va intra
si va iesi si pãsune va afla.
10. Furul nu vine decât ca sã fure si sã junghie si
sã piardã. Eu am venit ca viatã sã aibã
si din belsug sã aibã.
11. Eu sunt pãstorul cel bun. Pãstorul cel bun îsi
pune sufletul pentru oile sale.
12. Iar cel plãtit si cel care nu este pãstor, si ale cãrui
oi nu sunt ale lui, vede lupul venind si lasã oile si fuge; si
lupul le rãpeste si le risipeste.
13. Dar cel plãtit fuge, pentru cã este plãtit si
nu are grijã de oi.
14. Eu sunt pãstorul cel bun si cunosc pe ale Mele si ale Mele
Mã cunosc pe Mine.
15. Precum Mã cunoaste Tatãl si Eu cunosc pe Tatãl.
si sufletul Îmi pun pentru oi.
16. Am si alte oi, care sunt din staulul acesta. Si pe acelea trebuie
sã le aduc, si vor auzi glasul Meu si va fi o turmã si un
pãstor.
Back
to Top
Usile
pocãintei
Andrei
Arhiepiscopul Alba Iuliei
Postul
ne dã posibilitatea sã ne îmbunãtãtim
sufleteste si sã ne apropiem de Dumnezeu. În fiecare duminicã
se cântã la stranã o cântare specialã
care se referã la aceastã perioadã de post:
Usile pocãintei deschide-mi dãtãtorule de viatã.
Cã mânecã duhul meu la biserica ta cea sfântã,
purtând locas al trupului cu totul spurcat. Ci ca un îndurat,
curãteste-l cu mila milostivirii Tale.
Acum este perioada în care stau deschise în fata noastrã
usile pocãintei. Este perioada când Îl auzim pe Mântuitorul
Iisus Hristos zicându-ne si nouã, ca si slãbãnogului
din Evanghelia de azi, prin preotul duhovnic: Fiule, iertate îti
sunt pãcatele (Marcu 2, 5).
Pãcatul
este pricina suferintei
Mântuitorul
a mers la rãdãcina rãului. Pentru cã pãcatul
este pricina suferintei; pãcatul este pricina încercãrilor
din lume; pãcatul este pricina mortii. Ori, pentru a-l face sãnãtos
pe slãbãnog, Mântuitorul a vrut sã înlãture
sursa bolii, sursa neputintei sale. Si sursa era pãcatul. De aceea
întâi i-a iertat pãcatele, ca apoi omul sã se
poatã face sãnãtos si cu trupul.
Pocãinta
ne ajutã sã ne sfintim sufletul si trupul
Sfântul
Ioan Damaschinul, referitor la pocãinta care ne ajutã sã
ne sfintim sufletul si trupul, zice:
Pocãinta este întoarcerea prin ascezã si osteneli
de la starea cea contra naturii la starea naturalã si de la diavolul
la Dumnezeu.
Acum este perioada de pocãintã. Acum usile sunt larg deschise.
Acum îndelunga rãbdare a lui Dumnezeu este în lucrare.
Va veni ceasul când Dumnezeu îsi va arãta fata lui
cea asprã si dreaptã de judecãtor. Acum este doar
pãrinte iubitor care ne asteaptã sã ne pocãim
si sã ne întoarcem de la pãcat la virtute si de la
diavol la Dumnezeu.
Momentele
tainei pocãintei
Momentul
Spovedaniei este doar o parte din aceastã lucrare complexã
care alcãtuieste pocãinta. Pãrintii au încercat
sã puncteze mai multe momente atunci când este vorba de lucrarea
pocãintei. Momentele tainei pocãintei sunt urmãtoarele:
cãinta sau pãrerea de rãu, hotãrârea
de a nu mai pãcãtui, mãrturisirea pãcatelor
fãcutã cu gura în fata preotului, canonul si dezlegarea.
Sã ne oprim la fiecare.
1. Cãinta sau pãrerea de rãu
În Sfânta Scripturã sunt multe locuri în care
Dumnezeu ne îndeamnã sã ne pocãim, sã
ne parã rãu de pãcatele pe care le-am fãcut.
Iatã Proorocul Ioil ne dã un asemenea îndemn: Acum,
zice Domnul, întoarceti-vã la mine din toatã inima,
cu postiri, cu plâns si cu tânguire. Sfâsiati inimile
voastre, nu hainele voastre, si întoarceti-vã cãtre
Dumnezeul vostru, cãci El este milostiv si îndurat, încet
la mânie si mult milostiv. Dumnezeu asteaptã ca acum sã
ne parã rãu si sã ne întoarcem de la calea
cea rea la calea cea bunã. Acesta este primul moment.
2. Hotãrârea fermã de a nu mai pãcãtui
Sunt multe exemple în Sfânta Scripturã. Mã opresc
la cel mai cunoscut si pe care ni-l redã Sfântul Evanghelist
Luca. Este vorba despre fiul risipitor care, cheltuindu-si sãnãtatea
sufletului si trupului în tara pãcatului, îsi aduce
aminte de tatãl sãu. Îsi aduce aminte de Dumnezeu
si ia hotãrârea puternicã de la care nu se va mai
abate. Asa facem si noi. Ne pare rãu de pãcate si hotãrâm
sã ne întoarcem la Dumnezeu si spunem ca fiul risipitor:
Am pãcãtuit Doamne la cer si înaintea Ta, nu
mai sunt vrednic sã mã numesc fiul Tãu, însã
primeste-mã ca pe una din slugile Tale.
3. Mãrturisirea pãcatelor
Crestinul când posteste, când se roagã, când
se preocupã si de cele spirituale, are o stare prielnicã
pentru a-si face examenul de constiintã. Si înainte de a
se duce la preotul sãu duhovnic, dacã are memorie bunã,
îsi organizeazã în minte pãcatele dupã
gravitatea lor; iar, dacã nu, se poate folosi chiar de o foaie
de hârtie pe care îsi noteazã pãcatele pentru
a le putea spune pe toate în fata duhovnicului sãu, pentru
a le spune cu sinceritate. Sfânta Scripturã, în prima
epistolã a Sfântului Ioan, ne îndeamnã sã
facem lucrul acesta, sã ne mãrturisim pãcatele în
fata preotului nostru duhovnic.
4. Canonul
Al patrulea moment din aceastã lucrare a pocãintei este
canonul pe care ni-l dã preotul, ca un leac împotriva pãcatului.
De obicei fiecare am dori sã fie canonul cât mai mic. Numai
cã Sfintii Pãrinti au zis asa: un medic bun este cel care-l
tãmãduieste pe bolnav. Pentru cã zadarnic îi
dã surogate ce îl fac sã creadã cã se
tãmãduieste si, de fapt, nu se tãmãduieste.
Leacul trebuie sã fie pe mãsura pãcatului celui care
a gresit. Nici prea greu, ca sã nu se descurajeze credinciosul,
dar nici prea usor, ca sã nu fie eficient.
5. Dezlegarea
L-am auzit pe Mântuitorul Iisus Hristos în Evanghelia de azi:
Fiule, iertate îti sunt pãcatele!. Ori, aceastã
putere, Mântuitorul Iisus Hristos a transmis-o preotilor. În
ziua Învierii, ne istoriseste Sfântul Ioan, Mântuitorul,
stând în mijlocul ucenicilor Sãi, le-a zis: Pace
vouã! Precum m-a trimis pe Mine Tatãl vã trimit si
Eu pe voi. Si, zicând acestea, a suflat asupra lor si le-a zis:
Luati Duh Sfânt, cãrora veti ierta pãcatele le vor
fi iertate si cãrora le veti tine, vor fi tinute (Ioan 20,
23).
Acum în post, când avem la îndemânã mijloace
pentru a ne pregãti, sã facem acest pas. Acum, când
usile pocãintei ne stau deschise, cu hotãrâre trebuie
sã ne apropiem de Dumnezeu. Oricând putem face lucrul acesta,
dar acum timpul este mai prielnic, pentru cã postul este o expresie
excelentã a pocãintei. Amin.
Back
to Top
CATEHISM
: Chipul lui Dumnezeu creat, cãzut si restaurat (II)
Crearea
omului
Pãrintele:
În primul capitol am vãzut o descriere a întregii
creatii, terminându-se cu omul, care apãrea ca o «creaturã»
printre altele. Poate ai observat totusi o deosebire. În ce priveste
calelalte fãpturi, afarã de om, Dumnezeu porunceste si ele
apar. Apoi Dumnezeu zice: Sã facem om dupã chipul
si asemãnarea Noastrã ca sã sãpâneascã
toate vietãtile.
Fiul: Da! Se vede cã Dumnezeu dã o importantã deosebitã
omului ca si când ar voi sã-l facã reprezentantul
sãu pe pãmânt.
Pãrintele: Acest lucru este si mai clar în capitolul 2 al
Facerii (versetele 5-7): Pe câmp nu se afla nici un arbust
si iarba nu începuse a odrãsli, pentru cã Domnul Dumnezeu
nu trimisese încã ploaie pe pãmânt si nu era
nimeni care sã lucreze pãmântul. Ci numai abur iesea
din pãmânt si umezea toatã fata pãmântului.
Atunci, luând Domnul Dumnezeu tãrânã din pãmânt
a fãcut pe om, si a suflat înaintea lui suflare de viatã
si asa s-a fãcut omul fiintã suflet viu.
Fiul: De ce sunt douã descrieri ale Creatiei?
Pãrintele: Explicatia este cã primele cãrti ale Facerii
nu expun o «istorie»; o istorie presupune un martor, iar în
timpul Creatiei Dumnezeu este singur ci ne lãmuresc asupra
planului lui Dumnezeu despre om, asa cum Duhul Sfânt l-a descoperit
Profetilor din Vechiul Testament.
Fiul: Ce semnificatie au aceste douã descrieri?
Pãrintele: Prima ne aratã crearea universului pe care Dumnezeu
îl încredinteazã omului, cum spuneai tu.
Cea de a doua ne spune de ce omul este creat ultimul: ca încoronare
a creatiei si tindere cãtre Dumnezeu, pentru cã, ne spune
textul, omul e atât de necesar pentru a desãvârsi creatia
ca si ploaia care face sã rodeascã pãmântul.
Responsabilitatea omului finnd asa de mare, Dumnezeu se gândi cã
trebuie sã-i dea pe cineva sã-l ajute. Dar nici una din
fiintele existente nu se potrivea, si numai de la om îi veni acest
«ajutor»: Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra omului
somn greu; si, dacã a adormit, a luat una din coastele lui si a
plinit locul ei cu carne. Apoi din coasta luatã de El din om, Dumnezeu
a modelat o femeie pe care a adus-o omului.
Acestea ne învatã urmãtoarele:
a) Bãrbatul si femeia au o naturã comunã;
b) Femeia e chematã sã-i fie tovarãsã bãrbatului,
aceea care sã stea alãturi de el.
Când s-a desteptat bãrbatul a exclamat: Iatã
aceasta-i os din oasele mele si carne din carne din carnea mea
Omul
va lãsa pe tatãl sãu si pe mama sa si se va lipi
de femeia sa si vor fi amândoi un trup.
Când citim în Sfânta Scripturã cã Dumnezeu
a fãcut pe om din pãmânt vedem cã legãtura
pe care o avem cu întreaga creatie e foarte importantã; suntem
modelati din acelasi aluat, apartinem aceleiasi creatii cu care formãm
un tot (numele Adam, dat omului, vine de la cuvântul
ebraic adamah = pãmânt).
Dar Dumnezeu a suflat în om duh de viatã; el este creaturã
vie pentru cã Dumnezeu este cu el. Omul are viatã penrtu
cã Dumnezeu este cu el prin Duhul Sãu, Dragostea Sa, Puterea
Sa.
Dumnezeu a creat bãrbatul si femeia dupã Chipul Sãu;
întreaga omenire în diversitatea ei este creatã dupã
chipul lui Dumnezeu. Mãretia, frumusetea, libertatea omului provin
din aceea cã Dumnezeu l-a creat dupã chipul Sãu.
Dupã cum Dumnezeu Tatãl, Fiul si Duhul Sfânt
Una sunt, la fel bãrbatul si femeia creeati dupã
chipul lui Dumnezeu sunt chemati sã devinã una, iubindu-se
cu o iubire statornicã.
Dar fiindcã suntem creati dupã chipul lui Dumnezeu, suntem
chemati sã crestem duhovniceste pânã la asemãnarea
cu El, în Duhul Sfânt dãtãtorul de viatã:
scopul vietii noastre este dobândirea asemãnãrii cu
Modelul nostru dumnezeiesc.
Fiul: Spui cã omul a fost creat de Dumnezeu dupã chipul
Sãu. Mie mi s-a spus cã omul se trage din maimutã.
Pãrintele: Ceea ce Dumnezeu a creat la început,
El a creat plecând de la nimic, cum am vãzut mai înainte.
Dar pe om Dumnezeu nu l-a creat plecând de la nimic;
El l-a creat din pãmânt cu tot ce contine acesta.
Cu alte cuvinte pentru a-l crea pe om, Dumnezeu s-a folosit de întreaga
naturã si de evolutia ei, cãci omul este încununarea
creatiei; regãsim rezumatã, recapitulatã în
el toatã creatia.Dar, mai mult, El a dat suflare de viatã
din propriul Sãu Duh, este prezenta Duhului lui Dumnezeu care lumineazã
pe om, fãcând sã se reflecte asupra lui lumina Fetei
Sale; este ceea ce deosebeste pe om de maimutã si de toate celelalte
creaturi. Prezenta lui Dumnezeu, Duhul lui Dumnezeu reflectã asupra
omului chipul lui Dumnezeu si-i dã frumusete, cununã
de slavã, îl face stãpân si responsabil
al creatiei (cf. Facere 1, 28-29; 2, 19-20).
Back
to Top
Sinaxar Sfântul Grigore Palama
26 martie
Prin
dogma cinstirii icoanelor din Duminica Ortodoxiei (prima din Postul Mare),
Biserica a recunoscut posibilitatea de a traduce în limbajul formelor,
culorilor si liniilor, rodul Întrupãrii Fiului lui Dumnezeu,
a recunoscut rezultatul lucrãrii divine în om, care este
îndumnezeirea.
A doua duminicã din Postul Mare Biserica o consacrã pomenirii
Sfântului Grigore Palama a cãrui importantã a fost
decisivã în istoria Bisericii. Prãznuirea sa se leagã
de prima duminicã din post pentru cã prin învãtãtura
si viata sa, prin miscarea isihastã a cãrei promotor a fost,
nu face altceva decât sã dezvolte chestiunile schitate odinioarã
prin învãtãtura despre cinstirea icoanelor. În
aceastã zi, Biserica îl cinsteste cu aceste cuvinte:
Bucurã-te cel prin care a fost gonit întunericul!
Bucurã-te vestitorule al Dumnezeirii celei nezidite! Bucurã-te
vãditorule al celei zidite si nebune cu adevãrat! Bucurã-te
cel ce ai spus cã firea lui Dumnezeu este înãltime
neajunsã! Bucurã-te cel ce ai zis cã lucrarea Lui
este adâncime care nu se poate lesne vedea! Bucurã-te cã
slãvirea lui Dumnezeu bine ai vestit-o! Bucurã-te cã
pãrerile fãcãtorilor de rele le-ai mustrat! Bucurã-te
luminãtorule, cel ce ai arãtat Soarele! Bucurã-te
paharule care dai bãuturã nemuritoare! Bucurã-te
prin care si-I pare rãu de rãul pe care L-a trimis asupra
voastrã(Ioil 2, 12). Bucurã-te prin care strãluceste
adevãrul! Bucurã-te prin care s-a întunecat minciuna!
Bucurã-te propovãduitorule al harului! (Utrenie,
icos).
Sfântul Grigore Palama (1296-1359) a rãmas în constiinta
Bisericii ca teologul energiilor divine necreate sau,
cum spune cântarea, propovãduitorul harului.
Aceasta deoarece Grigore a apãrat si a afirmat împotriva
detractorilor sãi cã prin harul dumnezeiesc se face unire
noastrã cu Dumnezeu. Dumnezeu este într-adevãr absolut
inaccesibil, înãltime neajunsã, adâncime care
nu se poate lesne vedea, dar El lucreazã, Se reveleazã,
se împãrtãseste, iar omul a fost creat pentru a participa
la Dumnezeu, pentru a se uni prin harul Sãu cu El.
Experienta de credintã pe care o apãrã si care s-a
impus în Ortodoxie este o experientã în egalã
mãsurã bisericeascã si personalã, este o comuniune
cu Dumnezeu în Hristos prin Duhul Sfânt la care putem ajunge
în Bisericã ca Trup a lui Hristos. Este într-un anume
fel o dobândire a constiintei învierii noastre prin Cel care
a înviat( Olivier Clement). Cunoasterea lui Dumnezeu ca fapt al
experientei este proprie nu numai câtorva mistici, spune Sfântul
Grigorie, ci tuturor celor care trãiesc în Hristos, adicã
în deplinãtatea vietii bisericesti a Sfintelor Taine: Cum
sã nu-i lumineze El pe cei ce se împãrtãsesc
cu vrednicie cu raza divinã a Trupului Sãu, care este în
noi, luminându-le sufletele asa cum a luminat trupurile ucenicilor
pe muntele Tabor? Cãci atunci acel trup, izvor al luminii harului
nu era încã unit cu trupurile noastre; El lumina din afarã
pe cei ce se apropiau de El cu vrednicie; dar astãzi, pentru cã
El este amestecat cu noi si existã în noi, El lumineazã
sufletul dinlãuntru.(Sfântul Grigore Palama).
Devenit arhiepiscop al Tesalonicului Sfântul Grigore predica practic
în fiecare zi, recomanda tuturor lectura si studiul Scripturilor,
sublinia importanta comunitarã a Liturghiei de duminica, propovãduia
împãrtãsirea aproape zilnicã si chiar ajunge
sã schiteze un soi de sociologie crestinã, spunând
cã Hristos a restabilit unitatea umanã astfel încât
toti oamenii, chiar dacã o stiu sau nu, sunt consubstantiali, nu
numai asemãnãtori, ci o singurã fiintã, o
singurã viatã în Hristos (Olivier Clement).
Triumful doctrinei Sfântului Grigore în secolul al XIV-lea
în sânul Bisericii a fost socotit ca un triumf al teologiei
Întrupãrii. Prãznuit pe 14 noiembrie, ziua mutãrii
sale la cele vesnice, pomenirea sa în a doua duminicã din
post este socotitã ca o a doua Biruintã a Ortodoxiei.
Back
to Top
|