
Apostolul
- I
Corinteni 8-9
8.
Dar nu mâncarea ne va pune înaintea lui Dumnezeu. Cã
nici dacã vom mânca, nu ne prisoseste, nici dacã nu
vom mânca, nu ne lipseste.
9. Dar vedeti ca nu cumva aceastã libertate a voastrã sã
ajungã poticnire pentru cei slabi.
10. Cãci dacã cineva te-ar vedea pe tine, cel ce ai cunostintã,
sezând la masã în templul idolilor, oare constiinta
lui, slab fiind el, nu se va întãri sã mãnânce
din cele jertfite idolilor?
11. si va pieri prin cunostinta ta cel slab, fratele tãu, pentru
care a murit Hristos!
12. si asa, pãcãtuind împotriva fratilor si lovind
constiinta lor slabã, pãcãtuiti fatã de Hristos.
13. De aceea, dacã o mâncare sminteste pe fratele meu, nu
voi mânca în veac carne, ca sã nu aduc smintealã
fratelui meu.
1. Oare nu sunt eu liber? Nu sunt eu apostol? N-am vãzut eu pe
Iisus Domnul nostru? Nu sunteti voi lucrul meu întru Domnul?
2. Dacã altora nu le sunt apostol, vouã, negresit, vã
sunt. Cãci voi sunteti pecetea apostoliei mele în Domnul.
Evanghelia - Matei
25
31.
Când va veni Fiul Omului întru slava Sa, si toti sfintii îngeri
cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale.
32. si se vor aduna înaintea Lui toate neamurile si-i va despãrti
pe unii de altii, precum desparte pãstorul oile de capre.
33. si va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga.
34. Atunci va zice Împãratul celor de-a dreapta Lui: Veniti,
binecuvântatii Tatãlui Meu, mosteniti împãrãtia
cea pregãtitã vouã de la întemeierea lumii.
35. Cãci flãmând am fost si Mi-ati dat sã mãnânc;
însetat am fost si Mi-ati dat sã beau; strãin am fost
si M-ati primit;
36. Gol am fost si M-ati îmbrãcat; bolnav am fost si M-ati
cercetat; în temnitã am fost si ati venit la Mine.
37. Atunci dreptii Îi vor rãspunde, zicând: Doamne,
când Te-am vãzut flãmând si Te-am hrãnit?
Sau însetat si ti-am dat sã bei?
38. Sau când Te-am vãzut strãin si Te-am primit, sau
gol si Te-am îmbrãcat?
39. Sau când Te-am vãzut bolnav sau în temnitã
si am venit la Tine?
40. Iar Împãratul, rãspunzând, va zice cãtre
ei: Adevãrat zic vouã, întrucât ati fãcut
unuia dintr-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati fãcut.
41. Atunci va zice si celor de-a stânga: Duceti-vã de la
Mine, blestematilor, în focul cel vesnic, care este gãtit
diavolului si îngerilor lui.
42. Cãci flãmând am fost si nu Mi-ati dat sã
mãnânc; însetat am fost si nu Mi-ati dat sã
beau;
43. Strãin am fost si nu M-ati primit; gol, si nu M-ati îmbrãcat;
bolnav si în temnitã, si nu M-ati cercetat.
44. Atunci vor rãspunde si ei, zicând: Doamne, când
Te-am vãzut flãmând, sau însetat, sau strãin,
sau gol, sau bolnav, sau în temnitã si nu ti-am slujit?
45. El însã le va rãspunde, zicând: Adevãrat
zic vouã: Întrucât nu ati fãcut unuia dintre
acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati fãcut.
46. si vor merge acestia la osândã vesnicã, iar dreptii
la viatã vesnicã.
Back
to Top
Iubirea
crestinã
Pãrintele
Alexander Schmemann
Dragostea
constituie tema evangheliei din Duminica lãsatului sec de
carne. Pericopa evanghelicã din aceastã zi ne prezintã
parabola lui Hristos despre Înfricosãtoarea Judecatã
(Matei 25, 31-46).
Criteriul Judecãtii de Apoi Când Hristos va veni sã
ne judece, care va fi criteriul judecãtii Lui? Parabola ne rãspunde:
iubirea nu numai o simplã preocupare umanitarã pentru
o justitie abstractã si pentru sãracii anonimi,
ci iubirea concretã si personalã pentru cel de lângã
mine, oricine ar fi, pe care Dumnezeu a fãcut sã-l întâlnesc
în viata mea. Aceastã precizare este importantã, pentru
cã astãzi, din ce în ce mai mult, crestinii tind sã
identifice iubirea crestinã cu grijile politice, economice si sociale;
cu alte cuvinte, ei mutã centrul de greutate de la persoanã
si evolutia sa unicã la entitãti anonime precum: clasã
socialã, rasã etc. Nu spunem cã
aceste preocupãri sunt gresite. Este limpede cã pe cãrãrile
vietii lor, în responsabilitãtile lor cetãtenesti,
profesionale etc. crestinii sunt chemati sã se îngrijeascã,
sã facã ce este mai bine dupã posibilitatea si întelegerea
lor, pentru o societate dreaptã, egalã si în general
mai umanã. Cu sigurantã izvorãsc din crestinism si
pot fi insuflate prin iubirea crestinã. Ca atare, iubirea crestinã
este ceva diferit si aceastã diferentã poate fi înteleasã
si mentinutã dacã Biserica îsi va pãstra misiunea
sa unicã si dacã nu va deveni o simplã agentie
socialã, fiind limpede cã Biserica nu poate fi consideratã
astfel.
Ce este iubirea crestinã?
Iubirea crestinã este imposibilitatea posibilã
de a-L vedea pe Hristos în celãlalt, oricine ar fi el, si
pe care Dumnezeu, în iconomia Sa vesnicã si tainicã,
a hotãrât sã-L aducã în viata mea, fie
chiar si pentru câteva momente, nu ca pe un prilej de a face o
faptã bunã sau ca pe un exercitiu de caritate, ci
ca începutul unei vesnice însotiri în Dumnezeu Însusi.
Pentru cã, într-adevãr, ce este dragostea decât
acea putere tainicã ce transcende întâmplãtorul
si exteriorul din celãlalt prezenta sa fizicã,
treapta socialã, originea etnicã, capacitatea intelectualã
- si ajunge la suflet, unica rãdãcinã
personalã a fiintei umane, partea divinã din el? Dacã
Dumnezeu iubeste fiecare om, aceasta se întâmplã pentru
cã El cunoaste comoara nepretuitã si absolut unicã,
sufletul sau sinele pe care El le-a dãruit
fiecãruia în parte. Iubirea crestinã este atunci participarea
la acea cunoastere divinã si darul acelei iubiri divine. Nu existã
iubire impersonalã, pentru cã iubirea este minunata
descoperire a persoanei în om, a unicului si personalului
în comun si în general. Este descoperirea a ceea ce este de
iubit în fiecare om, a ceea ce este de la Dumnezeu.
Iubirea
crestinã si activismul social
Din acest punct de vedere, iubirea crestinã este uneori opusul
activismului social cu care atât de adesea se identificã
crestinismul astãzi. Pentru un activist social obiectul
iubirii nu este persoana ci individul, o unitate
abstractã a unei la fel de abstracte umanitãti.
Dar pentru crestinãtate omul este demn de a fi iubit
pentru cã el este persoanã. Acolo persoana este minimalizatã
la notiunea de individ; aici individul este vãzut numai
ca persoanã. Activismul social nu are nici un interes
pentru persoanã si cu usurintã o sacrificã pentru
interesul comun. Crestinismul pare sã fie, si în
anumite privinte de fapt este, mai degrabã sceptic despre acea
umanitate abstractã, si comite un pãcat de moarte
împotriva sa de fiecare datã când renuntã la
grija si la dragostea sa pentru persoanã. Activismul social este
întotdeauna futuristic în abordãrile sale;
el întotdeauna actioneazã în numele dreptãtii,
al ordinii, al fericirii si pentru realizarea lor. Crestinismul se preocupã
mai putin de aceastã problematicã a viitorului si pune tot
accentul pe acum singurul timp hotãrâtor pentru iubire.
Cele douã atitudini nu se exclud reciproc, dar nici nu trebuie
sã fie confundate. Crestinismul, cu sigurantã, are responsabilitãti
cãtre aceastã lume si trebuie sã le îndeplineascã.
Acesta este domeniul activismului social care apartine în
totalitate acestei lumi. Iubirea crestinã tinteste,
totusi, dincolo de aceastã lume. Ea însãsi
este o razã, o manifestare a Împãrãtiei lui
Dumnezeu; ea transcende si învinge toate mãrginirile, toate
conditionãrile acestei lumi, pentru cã motivatia
sa, scopul si arderea sa, toate acestea sunt în Dumnezeu. Si noi
stim cã totusi, chiar în aceastã lume care e învechitã
în cele rele, singurele biruinte netrecãtoare si transformatoare
sunt cele ale iubirii. Sã ne amintim de omul acestei iubiri si
vocatii personale, sã umplem lumea pãcãtoasã
cu aceastã iubire aici este adevãrata misiune a Bisericii.
Back
to Top
Înfricosãtoarea
judecatã
Pãrintele
Nicolae Steinhardt de la Mãnãstirea «Sfânta
Ana» (Rohia)
Judecata
de Apoi, în conceptia crestinã, e cu totul tainicã
si deosebitã de conceptia comodã a iudaismului. Evreul evlavios
stie cã, dacã a dat ascultare poruncilor din Decalog si
celor sase sute treisprezece comandamente ale predaniei, va fi izbãvit.
Nu tot asa crestinul, care se va înfãtisa unei judecãti
înfricosãtoare deoarece nu se poate sti cum se va pronunta
Judecãtorul. Stim cã nasterea din apã si duh, credinta,
faptele bune, nelepãdarea si nerusinarea de Hristos, virtutile
si altele ca acestea vor fi tinute în seamã, dar sigurantã
absolutã nu are nimeni. Pericopa Zisã a Judecãtii
viitoare ne pune totusi la îndemânã un îndreptar
precis si ne aseazã pe un tãrâm solid, de mare si
neasteptatã smerenie de nu si (pentru muti dintre noi) naivitate.
Existã o cale sigurã, neînselãtoare care duce
spre o solutie fericitã a judecãtii nemitarnice: calea modestã,
strãinã de fumuri si extravagan&thRID01 OTIa din mosi
strãmosi stiutã si de constiinta noastrã bãnuitã
a fi cea dreaptã: calea fãptuirii binelui si venirii în
sprijin celor atât de pregnant denumiti în textele noastre
religioase necãjiti. Hristos, întelegem din cele
relatate de Sfântul Apostol si evanghelist Matei, de aceasta se
va interesa mai întâi: cum ne-am purtat în lume cu fratii,
vecinii, semenii si vrãjmasii nostri, de comportarea noastrã
în lumea realationalã.
Ca si la Rãstignire, la Judecatã are loc o teribilã
si minunatã chenozã: Domnul se transpune în si se
identificã cu fãpturile Sale cele mai oropsite. El se recunoaste
a fi însetatul, flãmândul, întemnitatul
Probabil cã dacã nu S-ar fi întrupat, divinitatea
n-ar fi pomenit foamea, setea, golãtatea. Spitalul si puscãria
mãrturisesc însã realitatea si deplinãtatea
întrupãrii, o cunoastere intimã a conditiei umane,
iar cercetarea bolnavilor si a întemnitatilor eu unul o socotesc
a fi contributia Celui care a experimentat in vivo amãrãciunea
singurãtãtii si dulceata compãtimirii.
Curios rãmâne faptul cã omul (finit si infinit, precum
stãruitor îl defineste Heidegger) apare (tocmai la Judecata
cea mare, unde ne-am fi asteptat sã-L vedem luat în seamã
ca si infinit) sub aspectul de fiintã creatã
si vulnerabilã, de pãrticicã a unei comunitãti
concrete, cu nevoi rudimentare, nu a vreunei RID01 OTI tip Teilhard
de Chardin. Dar de ce ne-am mira: ca de obicei Hristos grãieste
si procedeazã tocmai altfel decât ne asteptãm, ba
chiar potrivnic celor asteptate. E o dovadã cerutã de autenticitate.
El întru adevãr a luat trup, iar de judecat vom fi judecati
în prezenta îngerilor însã de cãtre Fiul
Omului.
Back
to Top
Rugãciunile
la icoanele din bisericã
Când
intrãm într-o bisericã, primul lucru care ne atrage
atentia sunt icoanele. Fie cã sunt zugrãvite pe zidurile
locasului, fie cã sunt pictate pe catapeteasmã (iconostas)
sau se aflã pe tetrapod (suport) icoanele sunt o realitate a Împãrãtiei,
un mod al prezenþei lui Dumnezeu si a sfintilor în fiecare
comunitate.
Astfel, prin rugãciune, în timpul slujbelor noi intrãm
în comuniune si devenim împreunã-rugãtori cu
sfintii reprezentati în icoane. Si pentru cã rugãciunea
este o asezare a noastrã în fata lui Dumnezeu si a sfintilor,
Biserica a rânduit un îndrumar de închinare la sfintele
icoane. Vom prezenta cele mai importante rugãciuni pe care orice
credincios ar fi bine sã le cunoascã si sã le spunã
când intrã în bisericã si când se închinã
la icoane, ca astfel pregãtit sã poatã înainta,
tot prin rugãciune, la o cât mai profundã si autenticã
comuniune cu Hristos si sfintii Sãi.
1. La intrarea în bisericã:
Întra-voi în casa Ta, închina-mã-voi în
biserica ta cea sfântã, întru frica Ta, Doamne, povãtuieste-mã
întru dreptatea Ta, pentru vrãjmasii mei, îndrepteazã
înaintea Ta calea mea.
2. La icoana Mântuitorului:
Preacuratului Tãu chip ne închinãm, Bunule,
cerând iertare gresalelor noastre, Hristoase Dumnezeule; cã
de voie ai binevoit a te sui cu Trupul pe cruce, ca sã scapi din
robia vrãjmasului pe cei ce i-ai zidit. Pentru aceasta cu multumire
strigãm tie: Toate le-ai umplut de bucurie, Mântuitorul nostru,
Cel ce ai venit sã mântuiesti lumea.
3. La icoana Maicii Domnului:
Ceea ce esti izvorul milei, învredniceste-ne pe noi milostivirii,
Nãscãtoare de Dumnezeu; cautã spre poporul cel pãcãtos;
aratã, precum de-a pururea, puterea ta, cã întru tine
nãdãjduind, strigãm tie: Bucurã-te, ca oarecând
Gavriil, mai-marele voievod al celor fãrã de trup.
4. La icoana Învierii:
Învierea Ta, Hristoase, Mântuitorule, îngerii
o laudã în ceruri; si pe noi, pe pãmânt, ne
învredniceste cu inimã curatã sã Te slãvim.
Pr. Sabin Vodã
Back
to Top
Icoana,
prezentã a celui înfãtisat în ea
Asa
cum fotografia sau tabloul unei persoane dragi ne aduc în fatã
persoana dragã pe care o reprezintã, tot asa si icoana ne
poartã cu gândul la cel înfãtisat în ea.
Icoana este o prezentã a celui înfãtisat în
ea: a Mântuitorului Hristos, a Maicii Domnului sau a sfintilor.
Prezenta chipului unei persoane este într-o mãsurã
prezenta respectivei persoane. Chipul ne pune în legãturã
cu persoana pe care o reprezintã, ne ajutã sã ne
ducem cu gândul la ea sau mai curând, aducem persoana respectivã
în fata noastrã, lângã noi, ne înlesneste
o întâlnire cu ea.
Icoana ne ajutã sã ne rugãm mai bine pentru cã
ne ajutã sã intrãm mai bine în legãturã
cu Dumnezeu, sã-l vedem în persoana Mântuitorului Hristos,
sã simtim prezenta Maicii Domnului si a sfintilor pe care îi
dorim împreunã rugãtori cu noi si pentru noi.
Din
cuvintele Pãrintilor
Totdeauna
sã ai înaintea ochilor frica de Dumnezeu. Sã-ti aduci
aminte de cel ce «omoarã si face viu» (I Regi 2, 6).
Sã urâti lumea si toate cele ce sunt într-însa.
Sã urâti toatã odihna trupeascã. Lepãdati-vã
de viata aceasta, ca sã vietuiti lui Dumnezeu. Aduceti-vã
aminte, ce ati fãgãduit lui Dumnezeu. Cã cere aceasta
de la voi în ziua judecãtii: sã flãmânziti,
sã însetati, sã umblati în haine sãrace,
sã privegheati, sã va tânguiti, sã plângeti,
sã suspinati cu inima voastrã; sã vã încercati
de sunteti vrednici de Dumnezeu; sã defãimati trupul, ca
sã vã mântuiti sufletele voastre.
(Antonie 35)
Gândeste la judecata cea înfricosatã si groaznicã!
Pune în mijloc cele ce se pãstreazã pãcãtosilor,
rusinea cea înaintea lui Dumnezeu si a îngerilor si a arhanghelilor
si a tuturor oamenilor, muncile, focul cel vesnic, viermele cel neadormit,
tartarul, întunericul, scrâsnirea dintilor, fricile si pedepsele!
Pune încã în mijloc si bunãtãtile cele
ce se pãstreazã dreptilor, îndrãzneala cea
înaintea lui Dumnezeu Tatãl si a Hristosului Lui, a îngerilor,
si a arhanghelilor si a toatã multimea sfintilor, Împãrãtia
cerurilor si a darurilor ei, bucuria si desfãtarea ei! Pomenirea
acestora amândurora adu-o la tine! Si pentru judecata pãcãtosilor
lãcrimeazã, plângi, temându-te ca nu cumva si
tu sã fii întru acestea! Iar pentru cele ce se pãstreazã
dreptilor, bucura-te si te veseleste!
(Evagrie 1)
Adu-ti aminte totdeauna de iesirea ta si nu uita Judecata cea vesnicã
si nu va fi gresealã în sufletul tãu.
(Evagrie 4)
Back
to Top
Sinaxar
9 martie - Sfintii
40 de Mucenici
Sfintii
40 de mucenici au fost victimele persecutiei împãratului
Licinius (308-323). Fiind soldati curajosi si apreciati pentru serviciile
lor în cetatea Sevasta din Armenia (azi Sivas, Turcia), guvernatorul
local a încercat sã obtinã, din partea lor, lepãdarea
de credintã. Mai întâi a încercat sã-i
convingã promitându-le avantaje si favoruri, dar nu a putut;
sfintii i-au rãspuns: Dacã noi am luptat pentru împãratul
acesta pãmântesc, cu cât mai multã ardoare trebuie
acum sã ne angajãm în luptã pentru Atottiitorul
universului. Cãci nu existã pentru noi decât o singurã
viatã: «moartea pentru Hristos».
Dupã esecul acestei metode si vãzându-i asa de fermi
si hotãrâti în credintã, guvernatorul a poruncit
sã fie dezbrãcati de vesmintele lor si lãsati toatã
noaptea pe un lac înghetat din apropierea cetãtii. Meritã
sã amintim aici, în rezumat, mãrturisirea de credintã
pe care o fac în timpul suferintelor acesti martiri, pe care Biserica
a pãstrat-o si transmis-o în scris: «Dezbrãcând
aceste vesminte, aruncãm de asemenea omul cel vechi! Pentru cã
prin înselãciunea sarpelui noi am îmbrãcat tunicile
de piele (Fac. 3, 21 ), ne dezbrãcãm astãzi
pentru a obtine Raiul pe care noi l-am pierdut! Frigul este aspru, dar
dulceata Raiului este nespusã! Pãtimim pentru o scurtã
vreme pentru a fi în sânul lui Avram! Cumpãrãm
bucuria vesnicã cu pretul unei scurte nopti de chinuri! Pentru
cã, oricum, într-o zi acest trup stricãcios trebuie
sã moarã, acceptãm acum sã murim ca sã
trãim vesnic!»
Suferinta începe sã fie din ce în ce mai insuportabilã;
din cei 40 unul nu mai rezistã si îsi pãrãseste
locul; celorlalti 39 li se aratã cununi strãlucitoare din
cer coborând asupra lor. Înaintea acestei minuni unul din
gardieni constatã cã a 40-a cununã rãmâne
suspendatã în aer, pãrând sã astepte
pe cineva sã împlineascã numãrul celor alesi.
Îsi aruncã vesmintele si înainteazã în
grabã pe gheatã pentru a se bucura cu ceilalti martiri,
strigând cã si el este crestin.
Moastele celor 40 de Mucenici se pãstreazã si astãzi,
mai ales la mãnãstirile de la Muntele Athos. Sãrbãtoarea
lor s-a statornicit în Bisericã încã din secolul
al IV-lea, în principal datoritã familiei Sfântului
Vasile cel Mare: mama sa, Sfânta Emilia, a ridicat prima bisericã
consacratã celor 40 de Mucenici; iar Sfântul Vasile cel Mare
si fratele sãu Grigore de Nyssa au rostit panegirice (predici de
laudã) în cinstea lor.
Pr. Cosmin Bufnea
Back
to Top
|