MAICA
DOMNULUI
Maica Domnului a fost si este locas al dumnezeiestii Treimi. Asa i-a
spus îngerul când Preasfânta Fecioarã a întrebat
la Buna Vestire: "Cum va fi aceasta de vreme ce eu nu stiu de
bãrbat?". Ea a auzit de la înger atunci: "Duhul
Sfânt Se va pogorî peste tine si puterea Celui Preînalt
te va umbri - deci e vorba de Duhul Sfânt si de Tatãl
- si Sfântul care Se va naste din tine Fiul lui Dumnezeu se
va chema", e vorba de Dumnezeu Fiul.
Deci
Maica Domnului devine locas al Preasfintei Treimi. Devenind locas al
preasfintei Treimi, Maica Domnului poate sã ne ajute sã
ni se curãteascã si mintea noastrã, ca sã
devenim locasuri ale Preasfintei Treimi. Si locas al Preasfintei Treimi
Maica Domnului este in vesnicie: "Curãteste mintea mea
cea întinatã cu tot felul de pãcate si o fã
locas înfrumusetat al Preasfintei Treimi". Numai dacã
suntem locasuri înfrumusetate ale Preasfintei Treimi, prin mijlocirea
Maicii Domnului, putem sã lãudãm mãrirea
si mila cea nemãsuratã a Maicii Domnului, noi, netrebnicii
robii ei.
Maica
Domnului si acum este locas al Preasfintei Treimi. Cum? Cã doar
L-a nãscut pe Domnul Hristos. Domnul Hristos S-a despãrtit
de ea. Da, S-a despãrtit, asa cum se desparte orice copil de
mama lui, dar asta nu înseamnã cã Domnul Hristos
nu mai este undeva în Maica Domnului. Unde? În inima ei,
cã ea nu L-a purtat numai în pântecele ei, ci L-a
purtat si în inima ei pe Domnul Hristos. Si de aceea Maica Domnului
rãmîne pentru vesnicie locas al Preasfintei Treimi.
Maica
Domnului e ca un rai. Când avem legãturã cu Maica
Domnului în constiinta noastrã, în gândurile
noastre, în simtirile noastre, e ca si când am fi intrat
în rai. E o bucurie de rai de-a fi în legãturã
sufleteascã cu Maica Domnului.
Pe
Maica Domnului o numim "rai cuvântãtor",
"rai de tainã". Bucuria din legãtura
cu Maica Domnului este o trãire a raiului.
Mi-aduc
aminte, a fost odatã la noi la mãnãstire o împrejurare
mai grea si mama a zis: "Apoi, dacã nu mai poti sta aici,
sã vii acasã, cã doar tu ai unde veni".
E ceva atât de înduiosãtor...Vedeti ce inseamnã
inima de mamã? Nu te lasã niciodatã. Te lasã
altii, nu te vor, te ocolesc, te resping, te marginalizeazã,
te împing, te asupresc. Asa ceva nu poate face mama! Pot face
strãinii, dar cine are inimã de mamã, nu poate,
"Apoi, dacã tu nu mai poþi sta aici, sã vii
acasã, cã doar tu ai unde veni..."Dacã mama
cea pãmânteascã poate face asa ceva, gânditi-vã
la Maica Domnului! Maica Domnului sã ne pãrãseascã
vreodatã? Se poate cumva sã ne pãrãseascã
Maica Domnului? Nu se poate! De ce nu se poate? Pentru cã este
mamã, pentru cã are inimã de mamã. Noi zicem:
"Maica Domnului" ca si când am zice un titlu. Or, noi
trebuie sã stim cã Maica Domnului este mamã. Si
nu este mamã numai pentru Domnul Hristos, este mamã
pentru toti cei care vrem s-o avem de mamã. "Tu, dacã
nu mai poti sta aici, sa vii acasã, cã ai unde sã
veni". Apoi sã stiti cã Maica Domnului zice tot asa
catre noi!
Un
pãrinte, Dumnezeu sã-i ajute, poate unii îl cunoasteti,
Pãrintele Arsenie Papacioc de la Techirghiol, are un cuvânt
în Convorbiri Duhovnicesti, anume: "Ceea ce poate
Dumnezeu cu puterea, poate Maica Domnului cu rugãciunea".
Maica Domnului poate sã ne ajute prin rugãciunile ei sã
primim binefaceri de la Dumnezeu. Puterea ei este nemãrginitã,
pentru cã rugãciunea ei este puternicã si mijloceste
revãrsare de putere din puterea Fiului ei si Dumnezeului nostru.
Credinciosii
doresc sã stie multe despre Maica Domnului si pînã
la urmã s-a ajuns si la niste plãsmuiri, niste istorisiri
despre Maica Domnului care vor sã umple acest gol, însã
în realitate golul acesta este mai mult decît se poate spune
despre Maica Domnului, mai ales de cãtre oameni necompetenti.
De exemplu Visul Maicii Domnului e o carte apocrifã care vrea
sã spunã ceva despre Maica Domnului, ceva ce nu e în
gîndirea autentic ortodoxã. Si atunci suntem mai folositi
sã avem în vedere putinele informatii despre Maica Domnului,
ceea ce este autentic în gândirea ortodoxã si sã
ne multumim cu putinul acela. Si putinul acela care îl gãsim
în Sfintele Evanghelii despre Maica Domnului de fapt ne spune
mai mult despre Maica Domnului decât acel mult care pânã
la urmã este mai mult o umpluturã.
Au
apãrut si niste cãrti cu viata Maicii Domnului care nu
spun mare lucru. De ce? Pentru cã Maica Domnului a fost smeritã,
despre Maica Domnului nu se poate spune mult. În Scripturã
se spune putin si în altã parte, cei care spun despre Maica
Domnului ceva, sau vor sã spunã ceva deosebit, nu sunt
competenti. N-au cum sã spunã. De ce? Pentru cã
Maica Domnului fiind smeritã, n-a vrut sã fie pusã
în atentia oamenilor. Dorinta ei a fost ca Domnul Hristos sã
fie pus în atentia oamenilor. La nunta din Cana Galileii a zis
cãtre slujitorii de la nuntã: "Faceti ceea ce
vã va spune El" (Ioan 2, 5). Deci "vã
spun si eu ceva, vã spun sã faceti ce vã va spune
El, nu sã faceti ce vã spun eu. Eu nu vã spun,
n-am eu rostul de a vã spune, ascultati-L pe El, pe Iisus".
Si asa cã Maica Domnului a fost smeritã pânã
la asa mãsurã, încât ea nu a vorbit despre
cele ale ei, despre mãretiile ei, despre nasterea ei mai presus
de fire.
Acest
cuvânt "Iatã roaba Domnului. Fie mie dupã
cuvântul tãu" aratã smerenia Maicii Domnului
în fata vointei lui Dumnezeu, supunerea. Si asta îmi aminteste
de un cuvânt al pãrintelui Arsenie Boca, Dumnezeu sã-l
odihneascã, cuvântul cã: "Noi avem mintea
care discutã cu Dumnezeu în loc sã se supunã
fãrã discutie". "Fie mie dupã
cuvântul tãu".
Maica
Domnului n-a fãcut niciodatã publicitate din alegerea
ei, n-a fãcut niciodatã publicitate din ceea ce avea numai
ea si ceea ce trebuia sã stie ea si nu altii, ea nu s-a afisat
niciodatã cu curãtia ei, cu fecioria ei, nu s-a afisat
niciodatã cu alegerea ei, nu s-a afisat niciodatã cu mãretiile
ei reale, ci a trãit într-un anonimat, într-o retragere
totalã, într-o retragere în care nu s-a pus în
evidentã cu nimic si nici mãcar cu retragerea. Iatã
un exemplu al Maicii Domnului fatã de noi si pe care-l avem în
vedere, si ar trebui sa-l avem în vedere de câte ori vrem
sã ne punem în atentia altora, de câte ori vrem sã
ne înfigem în constiinta cuiva, cãci în cazul
acesta nu suntem pe calea Maicii Domnului.
"Faceti
ceea ce vã va spune El" (Ioan 2, 5). Am putea zice cuvântul
acesta este un cuvânt vesnic si cuvântul de îndrumare
al Maicii Domnului, mesajul Maicii Domnului: "Faceti ce vã
va spune El", pe El Îl vreau în lucrare, pe El
Îl vreau în atentie, pe El, pe Fiul meu. "Faceti ceea
ce vã va spune El" (Ioan 2, 5)
Mântuirea
se face prin Dumnezeu. Noi degeaba vrem sã facem niste lucruri
extraordinare. Ceea ce trebuie sã facem noi este sã ne
lãsãm în mîinile lui Dumnezeu si apoi lucreazã
Dumnezeu ca un Sfânt, cum stie cu fiecare dintre noi, si dacã
vrea Dumnezeu sã ne afirme ne afirmã, si dacã nu
vrea Dumnezeu sã ne afirme degeaba vrem sã ne afirmãm
noi.
Asta
înseamnã sã urmãm exemplul Maicii Domnului,
sã fim smeriti, adicã sa fim fãrã veleitãti
religioase. Nu zice nimeni cã nu trebuie sã ocupãm,
ca crestini, locuri de frunte în societate, locuri de frunte chiar
în conducerea oamenilor. Putem sã avem astfel de locuri
si sã dea Dumnezeu sã fie cît mai multi crestini
la locuri de frunte si la locuri din care sã poatã ajuta
pe altii, dar lucrul de cãpetenie pentru noi este sã-I
slujim lui Dumnezeu si sã ne ridice Dumnezeu acolo unde vrea
El sã fim. Asa a fãcut Maica Domnului. Maica Domnului
parcã ar fi stiut cuvântul Sfântului Isaac Sirul
cã: "Desãvârsirea este o prãpastie
de smerenie".
În legãturã cu cele întâmplate îndatã
dupã Nasterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, cu închinarea
magilor, cu închinarea pãstorilor, în legãturã
cu închinarea pãstorilor, ne spune Luca în Sfânta
Evanghelie cã Maica Domnului pãstra toate în inima
ei. Cineva, si cred cã pe bunã dreptate, spunea cã
Maica Domnului este adãvãratul chip al Ortodoxiei. De
ce? Pentru cã a pãstrat în inima ei, cuvintele cele
folositoare, cuvintele cele bune, le-a pãstrat în inima
ei. În mãsura aceasta suntem ortodocsi, în mãsura
în care, ca si Maica Domnului, pãstrãm si noi cuvintele
cele sfinte în inima noastrã.
Sã
ne gândim cã Maica Domnului a trãit în tãcere,
dar a spus si cuvânt când a fost necesar sã spunã,
de exemplu: "Vin nu au", a spus si cuvânt atunci
când a trebuit sã spunã cuvânt: "Mãreste
suflete al meu pe Domnul".
Deci
Maica Domnului a si vorbit, nu numai a tãcut. Noi deducem cã
îsi ducea viata în tãcere prin faptul cã Sfintii
Evanghelisti ne spun putine cuvinte ale Maicii Domnului. Maica Domnului
a spus cuvânt si atunci când a zis: "Iatã,
tatãl Tãu si eu îngrijorati Te cãutãm",
cuvânt sã zicem asa de nemultumire, un cuvânt de
neliniste si totusi l-a spus. A trebuit spus si l-a spus. Asa cã
dacã învãtãm sã tãcem, sã
învãtãm sã tãcem mai mult când
trebuie sã tãcem, nu sã nu vorbim.
Mã
gândesc cã ar trebui sã se gândeascã
multi dintre credinciosii nostri, si mai ales femeile, ar trebui sã
se gândeascã mereu la exemplul Maicii Domnului si când
e vorba de îmbrãcãminte, de felul cum se îmbracã.
Adicã sã aibã o cuviintã în imbrãcãminte
gândindu-se si la Maica Domnului.
Care
trebuie sã fie raportul nostru cu sectele evanghelice? Avem dreptul
sã fim pasivi, fie cler fie laici?
E
greu de spus. Cred cã ceea ce trebuie sã facem noi în
raport cu ei ar fi aceea sã avem un ascendent moral, sã
ne recomande viata noastrã mai mult decât pe ei. Asta ar
fi prima biruintã. În al doilea rând putem sã-i
ocolim, nu ostentativ, dar sã nu ne prea facem vorbã cu
ei, pentru cã sã stiti cã de multe ori influentele
acestea, chiar dacã nu doboarã, în orice caz clatinã,
si nu sunt toti destul de întãriti ca sã poatã
sã facã fatã. Episcopul de la Vâlcea, care
a fost, P.S Iosif Gafton, a fost cândva la noi la mãnãstire,
si el si un frate de-al lui au fost studenti în teologie. Si au
venit la vorbã acasã despre ce spun sectarii despre Maica
Domnului. Si a zis cã tatãl lor care era preot nu i-a
lãsat sã vorbeascã asa ceva în casa lui.
Adicã îsi dãdea seama totusi cã noi nu discutãm
despre Maica Domnului, ci noi o cinstim pe Maica Domnului.
Se
zice cã un copil îsi cãuta mama. "Nu ati
vãzut-o pe mama?" - întreba copilul. Si cineva
îi spune: "Mã copile, am vãzut o femeie,
a trecut adineaori pe aici". Dar zice copilul: "Eu
nu caut o femeie, eu o caut pe mama". Nici mamele noastre nu
sunt o femeie ca toate femeile, ci sunt unice fatã de celelate
femei. Deci Maica Domnului, dacã îngerul a spus: "Binecuvântatã
esti tu între femei", nu mai avem noi alt cuvânt
sã spunem cã Maica Domnului a fost o femeie ca toate femeile,
pentru cã nu a fost o femeie ca toate femeile.
Înainte
cu mai multi ani, stiu eu, vreo sapte, am citit o carte intitulatã
"Faceti ceea ce vã va spune El" (cuvinte spuse
de Maica Domnului la Nunta din Cana Galileii). Autorul acestei cãrti
pune o problemã pe care mi-am pus-o si eu cu mai mult timp în
urmã: cã oamenii de astãzi sunt mai putin cinstitori
ai Maicii Domnului si se întreba din ce cauzã. Si rãspunsul,
care mi-a plãcut foarte mult, era acesta: "Crestinismul
nostru este un crestinism de idei", fiti atenti ce frumos urmeazã,
"si ideile n-au mamã". Dacã Îl
avem pe Domnul Hristos în cinstea cuvenitã, dacã
pentru noi Domnul Hristos este o realitate, nu putem sã nu
fim cinstitori si ai Maicii Lui. Iar dacã pentru noi Domnul Hristos
este o idee, n-avem atunci pentru ce sã-I cinstim mama, pentru
cã ideile n-au mamã. Extraordinar de frumos prezentatã
chestiunea!
Cred
cã Maica Domnului va fi bunã si cu necinistitorii ei,
sau, în orice caz, va fi bunã cu cei care nu o cinstesc
pur si simplu, nu cã au ceva împotriva Maicii Domnului,
pentru cã Maica Domnului e bunã si o sã-i înteleagã
si pe cei care sunt cuprinsi de neputinta aceasta a mândriei sau
de pãcate care nu-i lasã sã înteleagã
lucrurile asa cum sunt, pentru cã nu se lasã condusi de
Bisericã. Pãrintele Arsenie Boca, Dumnezeu sã-l
odihneascã, zicea cã: "În mintea strâmbã
si lucrul drept se strâmbã". Asa cã Maica
Domnului o sã-i înteleagã pe cei care au avut o
minte strâmbã, iar noi dorim ca oamenii sã aibã
mãcar bucuria pe care o avem noi din faptul cã suntem
cinstitori ai Maicii Domnului.
Nu
existã Ortodoxie fãrã Maica Domnului.

|