BACK

Călugăria

Călugăria este elita Bisericii.

La câți ani se intră în viața monahală?
Păi unii intră de pe la 5 ani, 6 ani, de exemplu sunt maici care își aduc nepoatele la mănăstire de când sunt mici de tot și le cresc acolo. Dar acuma se fac și niște abuzuri nepermise. De exemplu sunt tineri care merg la mănăstire la 15, 16 ani și imediat îi face rasofori și călugări. Nu e corect, pentru că omul nu ajunge să se verifice pe el însuși. Trebuie lăsat omul să fie verificat, pentru că sunt atâția care nu merg cu vocație monahală la mănăstire, și atunci înseamnă să încurci omul. Totuși zic eu așa acuma, că vârsta la care se intră în viața monahală ar fi vârsta la care se intră în viața de familie. Deci când te poți căsători te poți și călugări, numai să știi ce faci.

În același sens, Părinte, în ce măsură încalcă cineva măsura cinstirii părinților dacă se călugărește fără voia acestora?
Călugăria, în general, nu este înțeleasă de oamenii care nu au o înclinare religioasă deosebită. Sunt puțini părinții care-și doresc să fie copiii lor călugări. Nu s-ar putea zice că numai atunci poți să te faci călugăr, când părinții sunt de acord cu asta, pentru că părinții nu sunt de acord. Până la urmă acceptă o situație, dar nu o doresc și, în cazul acesta, urmând lui Dumnezeu, ai putea zice că ești pe o treaptă superioară, nu se mai pune problema cinstirii părinților, pentru că îi cinstești prin faptul că ești călugăr. A fi călugăr este o cinste ce se răsfrânge și asupra părinților. Și chiar dacă nu înțeleg lucrul acesta, ei sunt cinstiți ca părinți ai unui călugăr. Nu se face dintr-o răzvrătire pornirea la călugărie, nu se face dintr-o oponență față de părinți, ci se face dintr-o apropiere față de Dumnezeu, dintr-o râvnă pentru Dumnezeu și, în cazul acesta, părinții nu mai trebuie să fie implicați, nu mai trebuie să fie ca o piedică.
Undeva, se spune într-un psalm: "Ascultă, fiică, și vezi și uită pe poporul tău și casa părintelui tău". Acesta pare un cuvânt care nu s-ar potrivi ce ceea vrea Dumnezeu când spune: "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta", însă, când e vorba de lucruri superioare relațiilor părinți-copii, în sensul că sunt relații Dumnezeu-om, acolo, cred că nu mai e cazul să se aibă în vedere relația a doua, în loc de relația primă. Până la urmă îi va liniști Dumnezeu și pe părinți și dacă nu, își vor duce greutatea pe care le-o dă, nu copilul care se duce la călugărie, ci lipsa lor de înțelegere pentru călugărie.

Părinte, cum poate fi privit regretul călugărului că nu și-a îngrijit părinții pe patul de moarte, de exemplu? Ce poate cauza un astfel de regret: neîmplinirea desăvârșirii, urmărită în monahism, sau cerința obiectivă a cinstirii părinților?
Dragă, sunt atâția oameni care, fără să fie călugări nu sunt în situația de a-i îngriji pe părinți pe patul de moarte. Sunt atâția oameni care nu pot să-i îngrijească pe părinți la bătrânețe, fără să fie călugări. Așa încât, nu se pune problema aceasta. Dumnezeu trebuie să găsească modalitatea de a fi îngrijiți și părinții celor care au copii călugări și care nu se mai pot îngriji de ei. Cineva care vrea să devină călugăr este bine să trăiască acolo unde se găsește călugăria, până când ajunge să se ducă la mănăstire, adică să fie călugăr. Dacă ești student, să fii cum ar fi un călugăr-student, dacă ești muncitor, să fii cum ar fi un călugăr-muncitor adică să-ți faci datoria în condițiile călugăriei, iar dacă va fi să ajungi la călugărie, ți-ai pregătit călugăria, iar dacă va fi să ajungi la căsătorie, ți-ai pregătit și căsătoria prin viața superioară pe care ai dus-o înainte de căsătorie. Important este să ajungi tu personal să simți care-ți este rostul, adică până nu ești hotărât ce ai de făcut, faci ce poți în condițiile tale.

Părinte, unii dintre tinerii de astăzi cred că a te mântui e mai ușor în călugărie decât în familie.
Nu se pune problema aceasta. Bine, cine o pune o poate pune, însă, în realitate, fiecare își merge pe calea lui. Nu se poate spune că toată lumea, ca să se mântuiască, trebuie să se călugărească. Și în mănăstiri sunt căderi și în viața comună sunt ridicări. Martiri, în general, n-au fost dintre călugări, au fost dintre oameni obișnuiți. Părintele Arsenie Boca, când am venit eu pentru prima oară aici (la mănăstire), mi-a spus un cuvânt formulat așa: "Nu toți cei din lume se prăpădesc, și nu toți din mănăstire se mântuiesc". Poți fi improvizat și în mănăstire, după cum poți fi om superior și în viața obișnuită. Important nu e stilul de viață, ci important e felul de angajare într-o viață după voia lui Dumnezeu.

Călugăria ortodoxă este o călugărie în anonimat. Toți cei care se afirmă pe ei prin călugăria însăși, nu știu ce-i lepădarea de sine și nici ce este începutul cel bun. Există posibilitatea unei afirmări în călugărie și prin călugărie; aceasta însă nu duce la desăvârșire, ci la înrăutățire. Călugăria fără lepădare de sine, fără ascultare, fără smerenie nici nu există. Am putea spune că de fapt, călugăria încetează cu fiecare încălcare a voturilor monahale.

Ceea ce mă nemulțumește pe mine personal este că mulți dintre călugări nu au virtuți sociale și că nu se realizează în călugărie virtuțile sociale cum se realizează în viața de familie.

Nu poate avea liniște, nici chiar în condiții de liniște, cel ce se retrage ca să se poată afirma cu liniștea și cu pustnicia sa.

Între necălugărie și călugărie nu există graniță.

Răutatea e o negare a călugăriei. Bunătatea e o afirmare a călugăriei. Așa că dacă le doresc ceva tuturor călugărilor, atât pentru ziua de astăzi, cât și pentru cealaltă vreme a vieții lor, le doresc din toată inima să fie buni ca să se asemene cu Bunul Dumnezeu.

Ceea ce ne lipsește nu sunt îndrumările, căci de acestea avem destule, ci ne lipsește o angajare reală, un mediu favorizant înnoirilor, o râvnă pentru mai mult și mai bine. Înnoirea monahismului nu se poate face prin dispoziții venite de sus, nici prin îndrumări date de mai-marii noștri, ci ea trebuie făcută cu mijloacele pe care le avem la mănăstirile noastre, cu oamenii capabili de mai mult și de mai bine.

Îmi vine în minte un cuvânt pe care mi l-a spus Părintele Neonil Ștefan, starețul Mănăstirii Frăsinei. Sfinția Sa ne-a spus că atunci când a fost făcut călugăr, cineva din mănăstire i-a zis: "Acuma călugăr te-ai făcut. Să vedem când te vei face om de treabă".
Ceva asemănător am aflat din cele spuse despre Părintele Sava din Mănăstirea Dragomirna. Sfinția Sa, când venea un frate la mănăstire îl primea cu bucurie și îi spunea: "Bine ai venit frate. Prin venirea frăției tale se va înmulți rugăciunea". Iar dacă același frate, după o vreme, își exprima dorința să se retragă din mănăstire, Părintele-i spunea: "Bine frate. Prin plecarea ta se vor împuțina ispitele".

Părintele Serafim Popescu spunea uneori: "Aici la noi la mănăstire ar putea fi raiul pe pământ". Replica mea la această afirmație a fost: "Da, însă cu alți oameni". Noi la măsurile la care suntem facem mai puțin decât ar trebui făcut pentru ca să se poată realiza în cadrul mănăstirii noastre raiul pe pământ. Nu suntem capabili de rai.

Călugării

Cuvântul "călugăr" vine de la grecesul "kalos gheron" și înseamnă "bătrân frumos". Bătrân frumos! Este un ideal! Să fii bătrân uneori este un avantaj, alteori este un handicap. Bătrânețea vine diferit la oameni. Unii ajung bătrâni cu cuviință, alții ajung la o bătrânețe pe care poporul o exprimă în versurile: "Bătrânețe haine grele/ Ce n-aș da să scap de ele".

Un călugăr adevărat trebuie să fie "bătrân frumos"! Fie că este la tinerețe, fie că este la bătrânețe, trebuie să aibă o frumusețe sufletească; fără să se mai împiedice în nimicurile veacului acestuia, fără să îmbătrînească și patimile lui cu el, ci să lichideze tot ce mai are de lichidat. În loc de patimi să ajungă la virtuți, să fie un om odihnitor, un om care nu a trăit degeaba, un om care aduce ceva în conștiința altora.

Ce înseamnă bătrân? Înseamnă și înțelept. Dacă ești călugăr, trebuie să fii bătrân înainte de bătrânețe, deci echilibrat, cinstit, înțelept, să ai calitățile bătrânului. Să fii ponderat mai mult decât un tânăr (poți să ai entuziasmul tânărului dacă mai ești capabil de entuziasmul tânărului). În orice caz, dacă ești bătrân de la tinerețe, adică echilibrat, ponderat, înțelept, angajat cu seriozitate, în cazul acesta ai și calitățile bătrânului, ai și capacitățile tânărului.

Mare lucru să fie un călugăr tânăr cu calități de bătrân. Încă o dată vă spun: când zic "bătrân", nu mă gândesc că omul acela nu mai face nimic, că a ajuns la inactivitate pentru că-i bătrân și deci a încheiat socotelile cu lumea aceasta. Nu! Mă gândesc la bătrânul acela care face tot ce poate, care aduce experiența lui de o viață, concluziile lui de o viață, în fața lui Dumnezeu și în fața oamenilor.

Cei care sunt la tinerețe și se pregătesc de viață, trebuie să știe că bătrânețea, maturitatea, tinerețea, copilăria și toate vârstele omului sunt un dar de la Dumnezeu, la care ajung mai ales aceia care au o tinerețe curată, o tinerețe cinstită. Viața de familie așa cum a lăsat-o Dumnezeu și cum o vrea Dumnezeu, este un dar de la Dumnezeu. Dar există și posibilitatea să treci de viața de familie, mai sus. Dacă treci de viața de familie ca să ajungi la o viață superioară, fără să te oblige cineva la aceasta, atunci trebuie să fii bătrân înainte de bătrânețe.

Un călugăr trebuie să fie un bătrân frumos, un bătrân îmbunătățit, un bătrân de care se bucură oamenii. De călugăr să te bucuri de la tinerețe până la bătrânețe. De când ești tânăr, dacă te faci călugăr, poți să fii frumos sufletește, să se bucure oamenii de existența ta cum se bucură de o floare, cum se bucură de o apă limpede, cum se bucură de un peisaj frumos, de un răsărit de soare, de un apus de soare, cum se bucură oamenii de lucrurile frumoase din jurul lor. Toate lucrurile le-a făcut Dumnezeu să fie frumoase și la văz, și la gust, și la miros. Gândiți-vă la un fagure de miere: cât este de minunat! Și miroase frumos... și dulceață are... și culoare plăcută...

Bătrânețea călugărului nu vine doar la bătrânețe, poate să fie și la tinerețe.

Un călugăr trebuie să trăiască pe pământ ca în cer. Să-și găsească timp cât mai mult pentru a sta în fața lui Dumnezeu. Nu cu cartea deschisă pe masă, cu lumânarea aprinsă, cu candela... ci cu inima deschisă pentru Dumnezeu, cu gândul la Dumnezeu.

Călugăria presupune oameni de excepție. Oameni de excepție! Omul obișnuit nu poate fi călugăr! Dacă devine călugăr, nu este călugăr deplin, este un improvizat în călugărie.

Când vrei să fii călugăr, ar fi bine să fii călugăr înainte de a fi călugăr.

În ziua când am depus voturile monahale (împreună cu încă doi candidați) mitropolitul de atunci a zis: "Voi, astăzi, ați propovăduit mai mult decât oricând în viața voastră de până acum și ați dovedit lumii, credincioșilor care au fost de față, că există și un alt mod de viețuire decât viața comună, a celor mulți".

Un părinte de la Frăsinei, Neonil Ștefan, care acum este stareț, a fost cândva la noi la mănăstire și ne-a spus un lucru care mie mi-a plăcut tare mult. A spus că părintele care era stareț când s-a făcut el călugăr, i-a zis așa: "Acum călugăr te-ai făcut, să vedem când o sa te faci om de treabă!"
Să știți că nu-s niște glume! Poți să ajungi improvizat pentru că ai ajuns să te faci călugăr înainte de vreme.

Părintele Arsenie Boca, Dumnezeu să-l odihnească, avea o vorbă: "Unii dintre călugări nu sunt călugări, ci cuiere de haine călugărești".

Cineva zice către mine: "Părinte, și eu sunt călugăr de rasă, dar sunt fără rasă; că sunt și călugări cu rasă și nu sunt de rasă".

Mama mea, Dumnezeu s-o odihnească, îmi spunea că o femeie de la noi, lelea Sana lui Adam, cânta iarna în șezătoare un cântec, nu i-am știut niciodată melodia, dar rețin versurile:

"Pe dealul cu strugurii
Plimbă-se călugării,
Blestemându-și părinții:
De ce i-or călugărit,
Și nu i-or căsătorit?"

Este un punct de vedere, o zicere, care poate fi adevărată sau nu, pentru că, în general, nu părinții îi îndrumă pe copii să se călugărească. Numai că sunt unii care se fac călugări înainte de vreme, înainte de a ști ce fac când se fac călugări și aceștia, în general, sunt improvizați și ratați.

Unii nu-s nici de mănăstire și nu-s nici de lumea asta. La mănăstire se zice că unii-s de rugă iar alții de fugă.

Un călugăr trist e un călugăr cu luminile stinse.

Cerul

Noi știm că este cer, dar nu știm ce este, spune un părinte duhovnicesc, și mai spunem că cerul este acolo unde este Hristos. Și dacă cerul este unde-I Domnul Hristos, înseamnă că cerul este pretutindenea.

Maica Domnului a fost numită și e gândită ca cer. Să ne gândim la o alcătuire de la slujba Ceasului I unde zicem: "Cum te vom numi pe tine ceea ce ești cu dar dăruită? Cer, că ai răsărit pe Soarele dreptății..." Deci Maica Domnului e cer, credincioșii care-L primesc pe Domnul Hristos în suflet împreună cu Tatăl și cu Duhul devin cer, așa că cerul poate fi pretutindenea, poate fi în sufletul omului, poate fi undeva în univers.

Am citit câdva o scrisoare scrisă de Lucian Blaga. Cartea se numește Hronicul vârstelor, și acolo el istorisește ceva din copilăria lui. Printre altele scrie că odată, mergând și privind spre cer, i se părea că cerul merge împreună cu el. E, de fapt, o senzație pe care o au mulți. Ți se pare că și Soarele merge împreună cu tine, ți se pare că și Luna merge împreună cu tine. Lucian Blaga avea impresia că cerul merge împreună cu el. Și-atunci s-a gândit la ceva, că dacă cerul merge împreună cu omul, ar putea să facă să se despice cerul. Și-anume, el să meargă într-o direcție și un alt copil să meargă în cealaltă direcție și să rupă cerul să vadă ce-i în cer. E un gând de copil, dar într-un fel un gând care parcă-i mai mult decât un gând de copil - să dorești să știi ce-i în cer și să faci cumva să ajungi să găsești un loc prin care poți privi în cer.
Bineînțeles, experiența n-a reușit, pentru că cine poate despica cerul? Însă idea aceasta că cerul merge împreună cu noi este o idee extraordinară. O idee de neînchipuit de minunată. Să te gândești întotdeauna că unde ești tu acolo e și cerul.

Cinstirea

Când iubești pe cineva îl și cinstești și dacă nu-l cinstești, sigur nu-l iubești. Așa că porunca cinstirii e legată de porunca iubirii.

Domnul Hristos ne-a dat și El pildă în ce privește cinstirea de oameni. Am mai spus eu cuvântul acesta că Mântuitorul nostru este Dumnezeu care spală picioarele omului.

Nu a rămas în rânduiala Bisericii noastre spălarea picioarelor ca fapt în sine, dar duhovnicește neapărat trebuie să se întâmple. Ce înseamnă să speli picioarele cuiva? Înseamnă să te pleci înaintea lui, să te smerești înaintea lui pe de o parte, deci să-l cinstești, să-l cinstești mai presus de ceea ce ești tu însuți. Și mai înseamnă ceva: să-l cureți. De obicei oamenii sunt înclinați să scoată în evidență răutățile celor din jurul lor, răutățile aproapelui, ori Domnul Hristos ne învață să ne spălăm unii pe alții. Aceasta înseamnă că trebuie să înlăturăm necurățiile și desigur că o minte curată, o minte bună în general, nu scormonește în gunoaie, ci înlătură și spală, curățește. Așa că duhovnicește neapărat trebuie să avem în vedere porunca Mântuitorului de a ne curăți unii pe alții, de a ne smeri unii în fața altora, ca să-i cinstim pe oameni.

Ceea ce au dus femeile mirofore la mormântul Mântuitorului, ceea ce au vrut ele să ducă drept cinstire Mântuitorului, nu are preț. Nu poate fi prețuit cu nimic. De ce?
Pentru că femeile și-au pus în miresmele acelea toată inima lor! Inima nu costă. Inima lor și-au pus în miresme. Și atunci cât a costat? A costat inima mironosițelor. Ori așa ceva nu se poate prețui în bani.

Putem noi să dăm ceva Domnului Hristos cum au dat femeile mirofore? Așa cum au dat ele nu putem. Dar putem să dăm dorința noastră de cinstire față de Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Care-i mirul nostru acuma? Avem și noi un mir de dat? Dacă avem, care-i mirul nostru? Să ne amintim o alcătuire pe care ați auzit-o poate-n Postul Paștilor. Ea zice așa:
" Lacrimi dă-mi mie, Dumnezeule, ca oarecând femeii păcătoase, și mă învrednicește să ud preacuratele Tale picioare, care pe mine din calea rătăcirii m-au izbăvit. Și mir de bună mireasmă să aduc Ție, viață curată întru pocăință mie agonisită, ca să aud și eu glasul cel dorit: credința ta te-a mântuit, mergi în pace".
Ce-Ți aduc Doamne? Aș vrea să-Ți aduc mir ca femeia păcătoasă, dar n-am. Dă-mi Tu ceea ce ar trebui să-Ți aduc. Viață curată, mirul meu este viață curată întru pocăință mie agonisită. Deci viața curată agonisită, câștigarea prin pocăință, este mirul nostru!

La Slujba de la Paști zicem așa: "Să mânecăm cu mânecare adâncă și - fiți atenți - în loc de mir, cântare să aducem Stăpânului". Deci, avem și noi un mir al nostru. Care? Cântarea de la slujbele noastre dis de dimineață, să plecăm dis de dimineață, și în loc de mir, cântare să aducem Stăpânului. Acesta-i mirul nostru: viața curată și cântarea.

În Sâmbăta lăsatului sec de carne, când este Sâmbăta morților, este un cuvânt în Sinaxarul din acea zi, un cuvânt al Sfântului Athanasie cel Mare, care zice așa: "Cel ce unge cu miresme pe altul, el mai întâi miroase frumos". Ce înseamnă aceasta? Că orice bine pe care îl facem în lumea aceasta este un fel de mir, și dacă facem un bine pentru altul, orice bine am face pentru altul, ne rămâne și nouă, și noi rămânem de pe urma binelui făcut, rămânem îmbogățiți cu binele făcut, chiar dacă binele pe care l-am făcut nu este anume pentru noi, ci este pentru altcineva. Pentru că nu poți unge cu miresme pe cineva fără ca tu însuți să te împărtășești mai întâi de mirosul frumos al mirului.

Copyright © 2002-2003, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul "Alba Iulia

This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.