BISERICA
MEMORIALÃ "MIHAI
VITEAZUL"
PAROHIA
ORTODOXÃ CU HRAMUL SFÂNTA TREIME
SI SFANTUL SILUAN ATHONITUL
ALBA
IULIA - ROMÂNIA
Prima
pagină
Sfântul
Nicolae - mijlocitorul nostru la Dumnezeu *
Arhimandritul
Emilianos
" Cateheze și cuvântări" 1
Monahismul pecetea adevărată
Mulțumesc
călduros din inimă mult iubitului și preacinstitului vostru stareț și
părinte duhovnicesc, pentru frumoasele cuvinte pe care le-a spus despre
noi și pentru urările pe care mi le-a făcut, precum și pentru acest
minunat prilej pe care mi l-a oferit de a fi astăzi împreună cu voi
într-o atmosferă pur monahală și familiară.
Mult
m-a emoționat și m-a bucurat și mi-a plăcut întreaga voastră petrecere
și privegherea voastră, rezistența voastră și starea voastră, primirea
voastră, iar câte nu le vedem noi, le vede Dumnezeu. Participăm la bucuria
voastră, care e bucuria Bisericii, și participând bucuria noastră crește
îndoit.
Sunt
încă emoționat -precum spuneam și ieri -, fiindcă toți simțim că în
această noapte Sfântul Nicolae a fost împreună cu noi. L-am trăit. Nu
numai inimile și citirile noastre ne-au vorbit despre el, ci el însuși
a fost un avocat al iubirii, al milei, al puterii, al slavei lui Dumnezeu.
Unul care n-a lăsat neemoționat nici cerul, nici vreo parte a pământului.
Prăznuim pe Sfântul, ne închinăm și cinstitelor sale moaște care s-au
salvat atunci prin strămutarea lor. Desigur, ne amărâm pentru că din
Răsărit au fost luate din Apus, dar s-au păstrat. Altminteri ar fi fost
dezmembrate, poate, sau ar fi fost îngropate undeva sau le-ar fi ars
musulmanii, potrivit Sinaxarului, și cine știe ce altceva ar fi putut
păți. Așadar, el ne-a adunat pe toți și adună în jurul lui, sau mai
degrabă în jurul lui Hristos, Răsăritul și Apusul.
Vorbeam ieri despre transferul Ortodoxiei și a
luminii din Răsărit în Apus, care se realizează în zilele noastre. Or,
Sfântul Nicolae a premers acest lucru cu mult înainte. Păstorind în
timpul vieții copiii săi duhovnicești în Răsărit și continuând să-I
păstorească pe credincioși prin rugăciunile sale, Sfântul Nicolae a
primit și a hotărât să plece de acolo și să-și strămute cortul sfânt
în Apus, la Bari, unde până astăzi se păstrează sfintele și cinstitele
sale moaște, care izvorăsc mir.
Fără să vrem ne vine în minte cuvântul Domnului:
"În casa Tatălui meu sunt multe sălașuri" (In 14, 2). Nu spune
"în Împărăția cerurilor", ci, "în casa Tatălui meu".
Într-un singur loc sunt mai multe locașuri. Într-o singură casă sunt
mai multe sălașuri. Casa cea una sunt cerul și pământul, Sfânta Biserică.
Răsăritul și Apusul sunt adunate în același trup al lui Hristos pe care
Tatăl Cel fără-de-început l-a dat Fiului Său Cel împreună-fără-de-început.
Acest trup ni l-a dat și nouă, ca trupul nostru să fie Trupul lui Hristos.
A luat de la noi și noi am luat din plinătatea Lui. Cu toții suntem,
așadar, o singură casă, Răsăritul și Apusul sunt sălașuri pe pământ,
iar în cer sunt multe alte sălașuri.
Prin minunile și viața lui Sfântul a proclamat,
precum spuneam puterea, înțelepciunea cea în multe chipuri și mila Domnului.
E un sfânt universal care se arată pretutindeni, atât în vârtejurile
uscatului, cât și în furtunile mării. Oamenii îl recunosc de îndată.
Fața și înfățișarea lui sunt extrem de cunoscute în întreaga lume și
ortodocșilor, dar și celor de alte neamuri și de alte credințe. În
orice suferință, în orice împrejurare și nevoie, atât în zilele lipsite
de soare, cât și în nopțile înfricoșătoare, Sfântul Nicolae a făcut
și continuă să-și facă lucrul său, arătarea lui Dumnezeu Care lucrează
nevăzut prin el.
Și toate acestea ni le pun înaintea noastră ca o singură experiență
și bucurie tainică sfintele moaște ale preaiubitului nostru sfânt din
Mira. Sfintele lui moaște ne lasă o adâncă mărturie. Știm pentru
ce le iubim, pentru ce ne emoționăm, știm pentru ce închinăm lor. Sunt
cortul Sfântului, și în același timp, cortul lui Dumnezeu, cortul Duhului
Sfânt care nu le părăsește, deși sufletul său s-a despărțit de acest
trup îndumnezeit ajuns acum cinstite moaște. Sufletul a plecat
în sânurile Tatălui ceresc, dar Duhul Sfânt Care locuiește în ele rămâne
mereu aici, nedespărțit, neîmpărțit, am spune, fără să se identifice
cu însăși trupul sfântului.
Moaștele sfântului purtând harul Duhului Sfânt
sunt, așadar, însuși sfântul, și de aceea vorbesc despre el. Dumnezeu
ne vorbește despre sfântul Lui și ni-l așează în inimile noastre, dar
și sfântul ne vorbește despre Dumnezeu și ni-L aduce tot atât de aproape
de noi pe cât sunt aproape de noi sfintele sale moaște, de care astăzi
ne bucurăm să ne atingem buzele și la care ne-am închinat în cursul
nopții.
La aceste lucruri mă gândeam în noaptea aceasta,
aducându-mi aminte și de cuvântul Psalmistului; "Ziua va porunci
Domnul milei Sale, iar noaptea va arăta de la mine o rugăciune Dumnezeului
vieții mele" (Ps. 41, 9). Cu alte cuvinte, Dumnezeu ne trimite
ziua mila Sa, iar noaptea face arătările Lui în adâncul inimii noastre;
când noaptea noastră e o rugăciune către Dumnezeul vieții noastre, atunci
ne arată în chip personal descoperirile Sale nouă. Ziua se umple de
bunătățile Lui, ca să ne putem gândi și să avem dovezi bogate ale prezenței
Lui; iar noaptea ne arată, ne descoperă într-un mod tainic dumnezeirea
Lui, slava Lui, sfințenia Lui, comuniunea Sa teologică în cele Trei
Persoane ale Sale, așa cum am trăit și am văzut și în această frumoasă
noapte a lui Dumnezeu și a Sfântului Nicolae în jurul sfintelor sale
moaște.
Dumnezeu ne arată toate, "cele nevăzute și
ascunse"(Ps. 50, 8) ale vieții și înțelepciunii Sale. Și ține de
experiență faptul că Dumnezeu ne descoperă în Duhul Sfânt prin sfinții
Săi cele mai ascunse ale Sale mai cu seamă în timpul nopții. De aceea
iubesc monahii noaptea și se bucură când priveghează și se roagă.
Pe când era în viață, Sfântul Nicolae făcea necontenit
minuni. Aceleași minuni și altele asemănătoare le fac și sfintele sale
moaște. Știm că sfântul s-a mutat la Bari și cele ce ne-au rămas de
la el sunt un lucru pământesc, dar, am putea spune, sunt și un Dumnezeu
pământesc. Sunt un Dumnezeu pământesc, un Dumnezeu lucrător în mijlocul
nostru, pipăit și văzut, întrucât Dumnezeu sălășluiește în el , dar
și în mijlocul nostru, astfel încât atingerea de moaștele lui ne oferă
roadele împărtășirii de Dumnezeu, care nepipăit și neîmpărtășit fiind
se face cu atât mai mult al nostru.
Sfintele sale moaște ne arată toate acestea. Fratele
nostru mai mare, Sfântul Nicolae, împărtășește prin har însușirile lui
Dumnezeu și ni le împarte și nouă. A plecat din această viață fără
să o părăsească, așa cum odinioară Fiul lui Dumnezeu a lăsat sânurile
cerești de dragul nostru ca să se sălășluiască în noi, fără să le părăsească
însă. Sfântul e un frate al nostru întâi-născut pe pământ și, în
același timp, un înainte-mergător al nostru în ceruri, ca acolo să vorbească
cu îndrăzneală pentru noi.
De aceea, el vorbește despre noi lui Dumnezeu,
ne înfățișează lui Dumnezeu pe fiecare dintre noi. Și, drept urmare,
vedeți, toată noaptea aceasta, toată relația noastră cu sfântul n-a
fost pur și simplu numai o relație cu el, ci o relație și cu Cel căutat
de el, cu Cel minunat întru sfinții Lui. În sfârșit, în sfântul nostru
și de la sfântul nostru mai e ceva, un lucru care lipsește din lume
și pe care noi monahii îl primim în chip puternic și sensibil prin intermediul
puterilor pe care ni le dăruiește Biserica noastră.
Prin intermediul sfântului, Dumnezeu ne trimite
lumina Lui, ne trimite adevărul Lui, ne trimite secretele inimii Lui,
ne dă ce are El, ca să nu fim lipsiți de nimic și să nu fim "cumva
mai prejos" decât sfântul. Unit cu Duhul Sfânt, sfântul cunoaște
pe Dumnezeu, de vreme ce Duhul cercetează cele ale lui Dumnezeu (1 Co.
2, 10). Unit cu Duhul, el are proporțional experiența Duhului Sfânt
din sânurile Tatălui, din care Acesta purcede, are experiența împreună
cu Care Duhul viețuiește și prin Care este trimis.
Și această experiență o câștigă, o absorb și moaștele
îndumnezeite, așa cum au absorbit harul; și împreună cu ele, ele se
fac părtașe ale darurilor pe care ni le comunică nouă. Astfel, pe nesimțite,
dar adevărat, suntem inițiați în lucrurile dumnezeiești. Experiențele
moaștelor, adică experiențele Duhului, cunoașterea pe care o are Fiul
despre Tatăl, toate acestea ni se fac prin relație câștigurile noastre
teologice. Comuniunea noastră cu Sfântul prin moaștele lui se face comuniunea
noastră cu Preasfânta Treime.
Astfel, oricât de sărmani și mici am fi, cunoaștem
că sărmanele noastre persoane, ipostasurile noastre sărace foarte și
păcătoase, sunt în cele din urmă ipostasuri ce se găsesc în moaște și
în Dumnezeu! Suntem sărmani, suntem smeriți, suntem netrebnici; dar
suntem și foarte mari, în măsura în care primim asemenea "împărtășiri".
Ce dar ne face Domnul punând necontenit viața
monahilor în atât de mari desfătări! Nu e nimeni care să ajungă să înțeleagă
măreția aceasta, poate doar să o guste, așa cum nu înțelegem absolut
deloc înțelesul Sfintelor Taine, chiar dacă le-am da definiția corectă,
dar primim darurile Sfintelor Taine.
Așadar, fraților, astăzi din nou am vorbit cu
Dumnezeu, am fost învățați despre Dumnezeu, am cunoscut pe Dumnezeu,
iar sfântul ne va informa și va adăuga și alte lucruri cunoașterii noastre.
Ni L-a vestit pe Dumnezeu și ne face la rândul nostru și pe noi vestitori
ai lui Dumnezeu. Noi trăim necazurile noastre, trăim învârtoșarea
inimilor noastre, însă cu toate acestea și aceste părticele dumnezeiești
sunt ale noastre, ca și acelea. Unele prin voința noastră și neputințele
noastre, iar celelalte prin voința și iubirea lui Dumnezeu.
Prin câte exemple nu ne-a povățuit pedagogic spre
acestea Biserica în Cincizecimea de față!
Apostolul Toma a fost numit necredincios, dar
s-a învrednicit să-și mărturisească credincioșia și credința în Dumnezeu,
să vestească Dumnezeirea lui Hristos (cf. In 20,28). Era plăpând, am
spune, după fire, își pierdea ușor îndrăzneala și răbdarea, simțea cu
anevoie bucurie în fața lui Hristos. Și totuși, lui i-a zis: "Vino,
și pune mâna ta, și vezi cu ochii tăi!" De câte ori nu ne spune
Dumnezeu "pune mâna ta" și Hristos Însuși pune mâinile noastre
în semnele rănilor Lui.
În continuare, femeile acelea, neputincioase prin
fire, au dobândit nume de mironosițe. Dumnezeu s-a folosit de neputința
lor ca să arate puterea Învierii și să o vestească ucenicilor și apostolilor
(Mt 28, 1-20).
Apoi am văzut un paralitic. Avea el oare puterea
vindecării trupești și sufletești? Sau era acea putere primită din apă?
Sau nu cumva de la îngerul care cobora și tulbura apa? Dincolo de tulburarea
acelei ape nu era oare alt semn? Numai El, nevăzutul Dumnezeu era Cel
care lucra toate. Hristos, Care părea un simplu om, l-a prefăcut pe
paralitic în vestitor al harului (In 5, 1-15).
Iar ieri, o femeie desfrânată, de cinci ori desfrânată,
samarineancă (In 4, 4-30), a simțit limpede taina lui Hristos și a transmis-o
unui popor care nici măcar nu primea pe poporul lui Israel. Iar Duminica
viitoare vom vedea orbul (In 9, 1-38), care și el va deveni vestitor
al Fiului lui Dumnezeu, fiindcă ochii lui au văzut lumea materială,
dar sufletul său a recunoscut taina Dumnezeirii.
Înaintând spre sfârșitul Cincizecimii, Însuși Hristos, la Duminica Sfinților
Părinți (de la Sinodul I Ecumenic), va vorbi despre noi de-a dreptul
ca Mijlocitor veșnic al inimilor noastre, având pururea mâinile înălțate
pentru noi.
Astfel coboară și vin până la noi mâinile lui
Dumnezeu care ne-au plăsmuit și ne-au mântuit, iar Duhul luminător coboară
la rândul Lui prin zeci de mii de metode dumnezeiești, prin sfinți și
prin moaștele lor cărora ne închinăm ca unor semne dumnezeiești. Și
iarăși urcă la Tatăl și ne unesc ca arși de foc cu tronurile și domniile,
cu arhanghelii și cu îngerii, cu puterile, cu heruvimii și serafimii,
ca să ne însușim cunoașterea heruvimilor, puterea serafimilor, stăpânirea
arhanghelilor, veghea îngerilor, triumful tronurilor.
Prin moaște, prin sfinți, prin stihii, prin simboluri, prin rugăciuni,
prin toate Dumnezeu ne dă mereu și adaugă în fiecare zi; ne-a dat și
astăzi. Să mulțumim Domnului!
Roagă-te, așadar, sfinte stareț și părinte duhovnicesc,
ca să înțelegem cât de mult ne "strigă" la Tatăl Său Domnul
nostru, ca să ne facem ecouri ale glasului, voinței și dorinței Lui,
imitatori ai pătimirii Lui, acoperăminte ale sfințeniei Lui, scrisori
ale cuvintelor Lui, oglinzi ale slavei Lui.
p. 137- 142
*
Cuvântare rostită pe 20 mai 1986 în trapeza mănăstirii athonite Grigoriu,
cu ocazia prăznuirii mutării moaștelor Sfântului Nicolae; publicată
în revista mănăstirii Ho hosios Gregorius 11 (1986), p. 19-25.
|