BISERICA
MEMORIALÃ "MIHAI
VITEAZUL"
PAROHIA
ORTODOXÃ CU HRAMUL SFÂNTA TREIME
SI SFANTUL SILUAN ATHONITUL
ALBA
IULIA - ROMÂNIA
Prima
pagină
Din
OMILIILE DESPRE POCAINTA
SFANTUL IOAN GURA DE AUR
EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL B.O.R, 98
OMILIA
A PATRA
Despre pocainta si rugaciune

Pastorii
duc des oile acolo unde vad ca iarba e mai mare si nu le muta pâna ce
oile nu pasc toata iarba. Voi face si eu ca si pastorii. Iata, azi e
a patra zi de când pasc turma aceasta pe imasul pocaintei si nici astazi
nu ma pregatesc sa-mi duc în alta parte turma. Mai vad înca belsug de
iarba pe imas si multa desfatare si folos. Frunzisul copacilor - acoperis
si odihna oilor în namiaza zilei - nu le da o umbra atât de placuta
si de folositoare si nu le face odihna atât de dulce, cât de întaritoare
si de odihnitoare este citirea dumnezeiestilor Scripturi pentru sufletele
cuprinse de tristete.
Citirea dumnezeiestilor Scripturi alunga din sufletul nostru taria si
fierbinteala durerii si ne mângâie mai dulce si mai placut ca umbra;
ne da mare mângâiere nu numai când avem paguba de bani, nici numai când
ne mor copiii, nici în alte necazuri asemanatoare, ci si când pacatuim.
Când un om cade, fiind cuprins si doborât de pacat, când îl mustra constiinta,
amintindu-si necontenit pacatul, când este sufocat de taria tristetii,
când arde în fiecare zi si nu gaseste nici o mângâiere, desi îl mângâie
multi, atunci, daca intra în biserica, pe nesimtite se mângâie si pleaca
linistit, auzind ca multi sfinti au cazut si s-au ridicat si au ajuns
din nou la cinstea de mai înainte.
Ne rusinam de multe ori sa spunem oamenilor pacatele noastre; dar chiar
daca le-am spune, mângâierea lor nu ne e de mare folos; dar când ne
mângâie Dumnezeu si ne atinge inima, atunci e izgonita iute toata tristetea
adusa de satana. De aceea ne-au fost lasate în scris caderile dreptilor,
ca sa câstige din ele si cei ce fac fapte bune, si cei ce savârsesc
pacate.
Pacatosul nu-si pierde nadejdea si nu se descurajeaza când vede ca un
altul a cazut, dar a putut sa se ridice iarasi; dreptul ajunge mai râvnitor
si mai întarit când vede ca multi altii, cu mult mai buni ca el, au
cazut; atunci, înteleptit de teama caderii acelora, va fi totdeauna
gata de lupta si va avea mare grija de el. Astfel, unul savârseste virtutea,
iar celalalt scapa de deznadejde; unul sta tare, celalalt se ridica
iute din cadere.
Când un om ne mângâie tristetea, parem pentru o clipa usurati; dar mai
pe urma tristetea ne cuprinde iarasi; când însa ne mângâie Dumnezeu,
prin pilda altora ce au pacatuit si s-au mântuit pocaindu-se, atunci
ni se face vadita bunatatea Lui, ca sa nu ne mai îndoim de mântuirea
noastra; pentru ca mângâierea ce o primim e trainica si adevarata. Ca
si în cazuri de pacate, tot asa si în vreme de primejdie, vechile istorii
ale Scripturii dau bune leacuri celor întristati, tuturor celor ce vor
sa tina seama de ele.
De ni s-ar confisca averile, de-am fi calomniati, de-am fi bagati la
închisoare, de-am fi biciuiti, de-ar veni peste noi orice alta primejdie,
iute putem sa ne recapatam curajul când ne uitam la dreptii din Scriptura,
care au îndurat aceleasi suferinte.
Când esti bolnav si te uiti la alti bolnavi, boala ti se înrautateste,
iar adeseori capeti o boala pe care n-o aveai. Unii, de pilda, s-au
îmbolnavit de ochi numai pentru ca s-au uitat la cei bolnavi de ochi.
Cu sufletul nu-i asa, ci cu totul dimpotriva; daca te gândesti mereu
la cei care au trecut prin aceleasi suferinte ca si tine, ti se usureaza
tristetea pricinuita de necazuri. De aceea si Pavel îi mângâie pe credinciosi
în acest chip, dându-le pilda nu numai pe sfintii din viata, ci si pe
cei raposati.
Vorbind evreilor, care erau gata sa se împiedice si sa cada, le aduce
înainte pe barbatii sfinti, pe Daniel, pe cei trei tineri, pe Ilie,
pe Elisei, graindu-le asa: Au închis gurile leilor, au stins puterea
focului au scapat de ascutisul sabiei, au fost ucisi cu pietre, au suferit
batjocuri si biciuiri, înca si lovituri si temnita; au pribegit în piei
de oaie si în piei de capra, fiind lipsiti strâmtorati îndurând rele,
ei, de care nu era vrednica lumea.
Suferintele împartasite usureaza suferinta; si, dupa cum atunci când
suferi singur un necaz, necazul este fara mângâiere, tot asa, când gasesti
pe un altul care a cazut în acelasi necaz, necazul ajunge mai usor.
Deci, ca sa nu cadem doborâti de toate necazurile ce vin peste noi,
sa fim cu mare luare-aminte la istoriile din Scriptura. Vom lua din
ele temei de mare rabdare; ne vor mângâia nu numai prin aceea ca cei
din vechime au îndurat aceleasi suferinte ca si noi, ci si prin aceea
ca ne vor învata si cum sa scapam de nenorocirile ce vin asupra noastra;
ne vor mai învata ca, dupa trecerea furtunii, sa ne pastram tihna, sa
nu ne trândavim, dar nici sa ne mândrim. Nu-i deloc de mirare ca un
om lovit de necazuri sa fie smerit si evlavios; asa e natura încercarilor;
îi sileste sa faca asta, sa se întristeze, chiar pe cei cu inima de
piatra.
Dar un suflet cu adevarat evlavios, care are necontenit în fata ochilor
pe Dumnezeu, nu-L uita niciodata pe Dumnezeu dupa ce a scapat de încercari,
asa cum îl uitau adesea iudeii; de aceea si profetul îsi bate joc de
ei, spunându-le: "Când îi ucidea pe ei îl cautau; se întorceau
si veneau la Dumnezeu"; iar Moise, cunoscându-le naravul, îi îndemna
adesea cu cuvintele: "Când manânci, când bei când te saturi, ia
aminte de tine însuti, sa nu uiti pe Domnul Dumnezeul tau".
Si aceasta s-a si întâmplat; ca spune Scriptura: "A mâncat Iacov,
s-a îngrasat, s-a latit si a zvârlit din picioare cel iubit".
De aceea, sfintii trebuie admirati nu numai pentru ca au fost asa de
evlaviosi si de filozofi în vremea când strâmtorarea era în toata puterea
ei, ci si pentru ca au ramas tot asa de sârguitori si tot asa de vrednici
si dupa trecerea furtunii, când s-au linistit lucrurile.
Un cal atunci e de admirat, când poate merge frumos fara frâu; dar nu-i
deloc de admirat când merge frumos stapânit cu frâu si cu zabale; mersul
lui frumos trebuie pus pe seama frâului, nu pe seama firii deosebite
a animalului. Tot asa se poate spune si despre suflet, nu-i deloc de
admirat un suflet care-i linistit din pricina fricii ce-1 ameninta;
atunci sa-mi arati filozofia sufletului si toata buna lui rânduiala,
dupa ce au trecut încercarile, dupa ce i-ai luat frâul fricii.
Dar tare mi-e teama ca nu cumva, vrând sa învinuiesc pe iudei, sa nu
învinuiesc felul nostru de vietuire. Ca si noi facem la fel. Nu-i, oare,
biserica prea strâmta din pricina multimii credinciosilor în zilele
când suntem zguduiti de foamete, de ciuma, de grindina, de seceta, de
foc, de navala vrajmasilor?
Atunci filozofia noastra e mare, si mare e si dispretuirea lucrurilor
din lumea aceasta; atunci nu ne mai supara nici dragostea de avere,
nici dorinta de slava, nici dorul si pofta de desfrânare, nici vreun
alt gând pacatos, ci toti cinstim pe Dumnezeu cu rugaciuni si lacrimi;
atunci desfrânatul se cuminteste, cel cu dor de razbunare cauta sa se
împace cu vrajmasul sau, zgârcitul se pleaca spre milostenie, mâniosul,
si artagosul, ajunge smerit si bun; dar, dupa ce Dumnezeu împrastie
mânia aceea, dupa ce a îndepartat furtuna si a facut liniste dupa atâtea
valuri, atunci ne întoarcem iarasi la gândurile si faptele de mai înainte.
Eu, pe vremea încercarilor, nu încetam de a va prezice toate acestea
si de a vi le marturisi mai dinainte; dar cuvintele mele nu v-au folosit
la nimic; au trecut ca umbra si ca visul. Atât de repede ati izgonit
din minte toate încercarile acelea.
De aceea ma tem acum, mai mult decât atunci, sa nu atragem asupra-ne
nenorociri mai mari decât cele dinainte si sa nu primim de la Dumnezeu
o lovitura de care n-am mai putea scapa. Când un om pacatuieste des
si Dumnezeu îi trece cu vederea pacatele lui, dar el nu câstiga nimic
de pe urma îndurarii lui Dumnezeu si nu se departeaza de pacat, atunci
atrage asupra lui cea mai mare nenorocire, care-1 striveste desavârsit,
ca nu mai are vreme de pocainta.
Asa cum s-a întâmplat cu Faraon. Faraon s-a bucurat de îndelunga rabdare
a lui Dumnezeu si la întâia plaga, si la a doua, si la a treia, si la
a patra, si la plagile de mai târziu; dar pentru ca n-a ajuns mai bun,
a fost în sfârsit strivit si a pierit cu toata oastea lui.
Asa au patit si iudeii. De aceea si Hristos, vrând sa arate ca locuitorii
Ierusalimului au sa piara si ca Ierusalimul are sa fie pustiit, a spus:
" De câte ori am voit sa adun pe fiii tai si n~ati voit. lata vi
se lasa casa voastra pustie". Ma tem sa nu patim si noi asa.
Nu ne învatam minte nici din suferintele altora, nici din suferintele
noastre. Nu va spun aceste cuvinte doar voua, celor acum de fata, ci
si celor care si-au pierdut zelul lor de fiecare zi, celor care au uitat
necazurile de mai înainte, celor carora nu încetam a le spune, spargându-mi
pieptul: "Dupa ce vor trece încercarile, sa ramâna în sufletele
noastre amintirea încercarilor, pentru ca, amintindu-ne necontenit de
binefacerea lui Dumnezeu, sa multumim neîncetat Celui ce ne-a facut
aceasta facere de bine".
Acestea vi le spuneam atunci; vi le spun si acum; iar prin voi, acelora.
Sa imitam pe sfintii care n-au fost doborâti de necazuri; dar nici n-au
ajuns trândavi când au avut iarasi viata linistita, asa cum au ajuns
multi dintre noi, ca niste corabii usoare, scufundate de orice val.
Când a bântuit saracia, eram smeriti si cu capul plecat; dar dupa ce
ne-am îmbogatit, iarasi ne-am îngâmfat si am ajuns neînchipuit de nepasatori.
De aceea va rog sa lasam la o parte totul si sa ne punem în rânduiala
sufletele spre mântuirea fiecaruia dintre noi.
Daca sufletul este în buna rânduiala, înduram cu usurinta, de dragul
poruncii Stapânului si al nadejdii în El, foametea, fie boala, fie calomnia,
fie pierderea averilor, fie orice altceva; dupa cum iarasi, daca sufletul
nostru nu-i împacat cu Dumnezeu, grijile si multele suparari ne vor
sfâsia viata, de-ar curge bogatia pârâu, de-am avea copii, de-am avea
bani cu nemiluita.
Sa nu umblam dar dupa bogatie, nici sa fugim de saracie; ci fiecare
sa ne îngrijim înainte de toate de sufletul nostru; sa-1 facem destoinic
si pentru chivernisirea vietii de aici, si pentru plecarea de aici.
Înca putin si se va face cercetarea fiecaruia dintre noi, când toti
ne vom înfatisa înaintea înfricosatorului scaun de judecata al lui Hristos,
însotiti de faptele noastre, când cu ochii nostri vom vedea aici, lacrimile
orfanului, colo desfrânarile noastre nerusinate, cu care ne-am înnebunit
sufletele; ici suspinele vaduvelor, colo purtarea nemiloasa fata de
saraci, jefuirea sarmanilor; si nu numai acestea si cele asemenea acestora,
ci si faptele noastre netrebnice, pe care le-am savârsit cu mintea.
Ca Hristos a spus ca este Judecator al gândurilor. Judecator al cugetelor
si iarasi ca cerceteaza "inimile si rarunchii" si ca rasplateste
"fiecaruia dupa faptele lui.
Cuvintele acestea le spune nu numai celor care traiesc în lume, ci si
celor care si-au ridicat chilii în munti, ca sa duca acolo viata singurateca;
ca unii ca acestia nu sunt datori sa-si pazeasca numai trupurile lor
de întinaciunea desfrânarii, ci si sufletul, de orice pofta draceasca.
Apostolul Pavel nu vorbeste numai femeilor, ci si barbatilor si întregii
Biserici, spunând ca cel ce traieste în feciorie trebuie sa fie sfânt
si cu trupul, si cu duhul; si iarasi: înfatisati trupurile voastre fecioara
curata. Cum curata? Neavând pata sau zbârcitura.
Ca si fecioarele acelea, care au avut candelele stinse, erau fecioare
la trup, dar nu erau curate la inima; chiar daca nu le stricase barbatul
le stricase dragostea de bani; trupul le era curat, dar sufletul le
era plin de desfrânare, de gânduri rele cuibarite în el, de dragostea
de avutii, de neomenie, de mânie, de invidie, de lene, de uitare, de
mândrie; toate acestea pângareau sfintenia fecioriei lor.
De aceea si Pavel spunea: Fecioara sa fie sfânta si cu trupul si cu
duhul; si iarasi: Sa se înfatiseze fecioara curata lui Hristos.
Dupa cum trupul se strica de desfrânare, tot asa si sufletul se pângareste
de gânduri dracesti, de învataturi rele, de cugete netrebnice. Cel care
spune: "Sunt curat la trup", dar poarta în suflet pizma fratelui
sau, acela nu-i curat.
Pizma i-a stricat fecioria.
Tot asa nu-i curat nici cel care umbla dupa slava desarta.
Dorinta de slava i-a stricat fecioria.
Odata intrata aceasta patima în suflet, fecioria sufletului s-a dus.
Cel care uraste pe fratele sau este mai degraba ucigas decât curat la
trup si suflet, decât fecior.
Pe scurt, îsi pierde fecioria orice om stapânit de o patima rea. De
aceea Pavel a izgonit toate aceste amestecuri rele si ne-a poruncit
sa fim feciorelnici în asa chip, ca sa nu primim de bunavoie nici un
gând vrajmas în sufletul nostru.
Ce sa va mai spun pe lânga acestea? Sa va spun cum putem fi miluiti
de Dumnezeu, cum sa ne mântuim? Sa va spun! Sa suim totdeauna
în inima noastra rugaciunea si roadele ei, adica smerenia si blândetea,
"învatati de la Mine, spune Hristos, ca sunt blând si smerit cu
inima si veti avea odihna sufletelor voastre"; iar David spune:
"Jertfa lui Dumnezeu, duhul umilit; inima înfrânta si smerita Dumnezeu
nu o va urgisi".
Nimic nu lauda si iubeste atâta Dumnezeu ca sufletul blând, smerit
si recunoscator.
Ia si tu aminte, frate! Când vezi ca te loveste si te supara o nenorocire
la care nu te asteptai, nu alerga la oameni, nu umbla dupa ajutor omenesc,
ci lasa la o parte pe toti si alearga cu mintea la Doctorul sufletelor.
Numai Cel ce a plasmuit inimile noastre deosebi si cunoaste toate lucrurile
noastre, numai Acela poate vindeca inima; El poate sa intre în constiinta
noastra, sa ne atinga inima si sa ne mângâie sufletul. Daca nu ne mângâie
El inimile, mângâierile omenesti sunt zadarnice si fara de folos; dupa
cum, iarasi, când ne mângâie Dumnezeu, nu ne poate vatama nimeni, de
ne-ar necaji mii si mii de oameni. Când Dumnezeu întareste inima, nimeni
n-o poate clatina.
Stiind acestea, iubitilor, sa alergam totdeauna la Dumnezeu, Care
vrea si poate sa ne scape de necazuri si nenorociri. Când e vorba
sa rugam pe oameni, trebuie neaparat sa dam mai întâi ochii cu portarii
lor, sa rugam pe favoritii si pe lingusitorii lor, sa batem cale lunga;
dar când e vorba sa rugam pe Dumnezeu, nimic din toate acestea; pe Dumnezeu
îl rugam fara mijlocitori, fara bani; El ne asculta rugamintea fara
cheltuieli.
E deajuns numai sa strigam din inima si sa varsam lacrimi, ca sa
intram îndata la Dumnezeu si sa-L atragem spre mila. Când rugam
pe un om, de multe ori ne temem ca nu cumva sa fie de fata un dusman
sau unul dintre potrivnicii nostri, sa auda cererea noastra si sa înfatiseze
spusele noastre altfel si sa strice dreptatea. Când însa rogi pe Dumnezeu
nu poti banui nimic din acestea.
Dumnezeu ne spune: "Când vrei sa Ma rogi, vino singur la Mine,
fara sa fie cineva de fata, striga cu inima, fara sa misti buzele!".
"Intra, spune Hristos, în camara ta! închide usa si te roaga Tatalui
tau întru ascuns; si Tatal tau. Care vede întru ascuns, îti va rasplati
la aratare".
Vezi ce cinste covârsitoare? Dumnezeu îti spune: "Când Ma rogi,
sa nu te vada nimeni! Dar când te cinstesc Eu, aduc martora întreaga
lume pentru binefacerea ce-ti fac.
Sa ne convinga aceste cuvinte sa nu ne rugam de ochii lumii, nici împotriva
dusmanilor nostri si nici sa-L învatam pe Dumnezeu cum sa ne ajute.
Daca aparatorilor si avocatilor le spunem numai pricina pentru care
ne judecam si lasam pe seama lor chipul apararii, sa rânduiasca ei lucrurile
noastre cum vor, apoi cu mult mai mult trebuie sa facem asta cu Dumnezeu.
I-ai spus Lui pricina ta? I-ai spus ce ai patit? Nu-I mai spune cum
sa te ajute! Dumnezeu stie bine folosul tau. Sunt multi oameni care
pun în rugaciunile lor mii de cereri, spunând: "Doamne, da-mi sanatate
trupului, îndoieste-mi averile, pedepseste pe dusmanul meu!", cereri
pline de multa nesocotinta. Trebuie sa lasi la o parte toate aceste
cereri si sa te rogi lui Dumnezeu asa cum s-a rugat vamesul: "Dumnezeule,
milostiv fii mie, pacatosului!", si Dumnezeu stie cum sa te ajute.
"Cautati, spune Domnul, mai întâi împaratia lui Dumnezeu, si toate
acestea se vor adauga voua".
Asadar, iubitilor, asa sa filozofam: sa ne rugam cu durere în suflet
si cu smerenie, batându-ne pieptul ca si vamesul si vom dobândi ceea
ce cerem; dar daca ne rugam plini de mânie si de furie, Dumnezeu se
va scârbi de noi si ne va ura.
Sa ne zdrobim dar inima, sa ne smerim sufletele; sa ne rugam si
pentru noi, dar si pentru dusmanii nostri.
Daca vrei sa îndupleci pe Judecator ca sa vina în ajutorul sufletului
tau si sa-L faci sa fie de partea ta, nu-L ruga niciodata împotriva
dusmanului tau. Asa este felul de judecata al Judecatorului nostru.
Face dreptate si împlineste cererile acelora care se roaga pentru dusmani,
care nu poarta în suflet dor de razbunare, care nu se ridica împotriva
dusmanilor lor. Si cu cât se roaga mai mult lui Dumnezeu asa, cu atât
Dumnezeu îi pedepseste mai cumplit pe dusmanii lor, daca ei nu se lasa
de rautatile lor, daca nu se pocaiesc.
Cautati, iubitilor, sa nu va necajiti îndata si sa nu va suparati
când va ocaraste cineva, ci, filozofând, sa multumiti, asteptând ajutorul
Domnului.
N-ar putea oare Dumnezeu sa ne dea cele bune înainte de a-L ruga? N-ar
putea oare sa ne daruiasca o viata lipsita de dureri si fara de necazuri?
Da, dar n-o face, din dragoste pentru noi.
- Dar pentru ce îngaduie sa avem necazuri si nu ne scapa iute de necaz?
- Pentru ca noi sa staruim, cerându-I sprijinul Lui, ca sa alergam la
El si sa-L chemam mereu în ajutor. Dumnezeu trimite peste noi dureri
trupesti, lipsa de roade, foamete, pentru ca, siliti de aceste strâmtorari,
sa stam totdeauna cu ochii atintiti spre El si asa, datorita unor necazuri
trecatoare, sa mostenim viata cea netrecatoare.
Suntem deci datori ca si pentru necazuri sa-I multumim lui Dumnezeu,
Care pe multe cai ne vindeca si ne mântuie sufletul.
Daca oamenii ne fac un bine cât de mic si apoi fara voia noastra îi
suparam putin, se supara ca ne-au facut bine si îsi blesteama zilele;
Dumnezeu însa nu este asa; ci, când e dispretuit si ocarât dupa ce a
facut bine, se apara îndata si da socoteala celor ce L-au ocarât, graind
asa: "Poporul Meu, ce ti-am facut tie?". Iudeii nu voiau sa-L
numeasca Dumnezeul lor, iar El nu înceta a-i numi popor al Sau; iudeii
respingeau stapânirea Lui, iar El nu-i tagaduia, ci cauta sa Si-i faca
prieteni, îi tragea la El, spunându-le: "Poporul Meu, ce ti-am
facut tie?.
Ti-am fost, oare, împovarator, greoi, de nesuferit? Dar nici asta n-o
poti spune! Chiar daca as fi fost asa, nici atunci n-ar fi trebuit sa
te abati! Care e fiul pe care nu-1 cearta tatal?
Totusi nici asta n-o puteti spune!". Si iarasi, în alta parte.
Dumnezeu le spune: "Ce greseala au gasit parintii vostri întru
Mine?".
Mari si minunate sunt cuvintele acestea. Iata ce vrea sa spuna Dumnezeu
cu cuvintele: "Ce am gresit?". Da, Dumnezeu îi întreaba pe
oameni: "Cu ce am gresit?", întrebare pe care nici robii nu
îndraznesc s-o puna stapânilor lor. Si Dumnezeu nu le spune: "Cu
ce v-am gresit?", ci: "Cu ce am gresit parintilor vostri?".
"Dar voi, le spune Dumnezeu iudeilor, nici asta n-o puteti spune,
pentru ca îmi pastrati ura stramoseasca.
Ca n-am dat prilej stramosilor vostri sa-Mi învinuiasca purtarea Mea
de grija, ca i-as fi trecut cu vederea în vreo împrejurare mare sau
mica". Si Dumnezeu n-a spus: "Ce au avut parintii vostri?",
ci: "Ce au gasit?". "Multe au cautat ei, spune Domnul,
mult au rascolit ei în atâtia ani cât au fost sub calauzirea Mea, dar
n-au gasit greseala întru Mine".
Pentru toate acestea, dar, sa alergam necontenit la Dumnezeu; în
orice necaz sa cautam mângâierea Lui; în orice nenorocire, mila Lui,
izbavirea Lui; în orice încercare, ajutorul Lui.
Oricât de mare ar fi raul, oricât de mari nenorocirile. Dumnezeu
le poate pune capat, le poate îndeparta, nu numai atât, ci bunatatea
Lui ne va da si toata taria, si puterea, si slava cea buna, si sanatatea
trupului, si filozofia sufletului, si bunele nadejdi, si putinta de
a nu pacatui iute. Sa nu murmuram, dar, ca robii cei nerecunoscatori,
nici sa învinuim pe Stapân, ci în toate sa-I multumim si o singura fapta
sa o socotim rea: pacatul fata de El.
Daca vom fi însufletiti de astfel de gânduri fata de Dumnezeu, nu vor
veni peste noi nici boala, nici saracia, nici necinstea, nici lipsa
de roade, nimic din cele ce par a fi pline de tristete, ci vom avea
necontenit bucurii curate si sfinte si vom dobândi si bunatatile cele
viitoare, cu harul si iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos,
cu Care Tatalui slava, împreuna cu Sfântul Duh, acum si pururea si în
vecii vecilor. Amin.
|