BACK
Individualism
sau comuniune?
Un
mare paradox al vremurilor noastre este acela ca, pe masura ce oamenii
devin tot mai apropiati din punct de vedere fizic (de exemplu în marile
aglomeratii urbane), ei se îndeparteaza sufleteste tot mai mult. Individualismul,
însingurarea, este o mare suferinta a omului modern pe care fiecare
o resimte într-o masura mai mica sau mai mare. În aceste conditii este
cu atât mai actual mesajul lui Hristos care a venit sa-l smulga pe om
din izolarea în care l-a închis pacatul, din individualism, si sa-l
faca capabil sa se împartaseasca de iubire, în comuniune cu Dumnezeu
si cu oamenii, în Biserica.
Constituita pe principiul teritorial, parohia este comunitatea concreta
în care crestinul e chemat sa traiasca viata cea noua în Hristos, în
comuniune cu ceilalti membri ai parohiei. Centrul vietii ei este Sfânta
Liturghie, evenimentul în care fiecare parohie realizeaza si reveleaza
Biserica întreaga ca Trup al lui Hristos. Liturghia este Taina lui Hristos
si Taina Bisericii, slujba în care se împlineste unirea tuturor în Biserica
si intrarea Bisericii în Împaratia lui Dumnezeu. Participarea regulata
la Liturghie a întregii comunitati este centrul de greutate al unei
autentice vieti parohiale. De aceea slujbele esentiale care marcheaza
existenta crestinului (Botezul, Mirungerea, Cununia, Hirotonia, Înmormântarea,
Parastasul) au fost, de la început, legate de Liturghie. Toate aceste
slujbe erau întelese ca fiind ale întregii comunitati, ale întregii
familii duhovnicesti pe care o reprezinta parohia.
Din pacate individualismul lumii în care traim s-a strecurat si în viata
parohiei: mai firav la sate dar foarte puternic în orase. Multi oameni
vin la biserica, chiar si la Sfânta Liturghie, sa se roage în mod individual
si nu pentru ca sa-si împlineasca vocatia de madular al Bisericii în
comuniune cu ceilalti. Slujbele legate în mod firesc de Sfânta Liturghie
si care ar trebui sa angajeze întreaga parohie s-au individualizat,
rupându-se de Liturghie si reducându-se la nivelul unor ceremonii strict
familiale. Acest fenomen îl întâlnim în special în cazul Botezului,
Mirungerii si Cununiei dar, mai ales la orase, si în cazul parastaselor
si chiar al înmormântarii. Asfel s-a ajuns ca, pentru multi, Biserica,
în expresia concreta a parohiei, sa nu mai fie "unire în credinta
si în dragoste, unire în Iisus si în Tatal"(1)
ci "unitate prestatoare de servicii religioase",
iar preotul sa nu mai fie înteles ca un parinte al comunitatii ci ca
un slujbas la dispozitia celor care îi comanda, contra cost, diverse
servicii.
Preotului îi revine rolul principal în schimbarea acestei perceptii
total gresite si în revitalizarea vietii parohiale punând accentul pe
participarea (si nu asistarea) comunitatii nu numai la Sfânta Liturghie
ci si la slujbele legate de aceasta. Crestinul de azi are nevoie sa
i se explice care este sensul Liturghiei si a celorlalte slujbe si de
ce întreaga parohie trebuie sa participe la toate aceste slujbe. Vom
încerca sa dam, în cele ce urmeaza, câteva argumente.
Prin Botez si Mirungere omul moare si învie cu Hristos, devine madular
al Trupului Hristos, Biserica. Faptul ca un nou madular se adauga Trupului
din care facem si noi parte este un eveniment cu adevarat important
pentru noi. În acelasi timp, participarea la aceasta slujba este un
prilej de constientizare a propriului Botez. Sa nu uitam ca, înca de
la început, credinta Bisericii a fost una baptismala în sensul ca Botezul
era o experienta permanenta care lumina întreaga viata a crestinului,
o sursa de nesfârsita bucurie si speranta. Slujba Botezului se savârsea
doar la anumite momente din an (Pasti, Rusalii, Boboteaza) cu participarea
întregii Biserici, dupa o perioada în care atât catehumenii cât si întreaga
comunitate se pregateau prin post si rugaciune pentru nasterea noilor
madulare ale Trupului lui Hristos. Transformarea Botezului într-o slujba
particulara , de familie, a dus, din pacate, la pierderea constiintei
importantei Botezului în viata fiecarui crestin.
Cununia este un alt eveniment esential nu numai în viata mirilor ci
si a parohiei deoarece doua madulare ale Bisericii se unesc într-un
singur trup si capata astfel o noua pozitie în cadrul comunitatii. E
un moment de bucurie la care trebuie sa participe toate madularele Trupului
lui Hristos prin rugaciune pentru ca unirea dintre miri sa fie, cu adevarat,
"în Hristos si în Biserica"(Ef. 5, 32). Cât de importanta
este rugaciunea si sprijinul moral al comunitatii pentru o tânara familie,
începând chiar cu momentul Cununiei, în contextul actual în care familia
este supusa atâtor atacuri!
Înmormântarea si parastasul sunt, de asemenea, slujbe care privesc întreaga
comunitate, prin participarea la ele împlinindu-ne datoria de a ne ruga
pentru cei mutati la Domnul si de a-i sprijini pe cei ramasi în viata,
exprimând astfel unitatea tuturor, vii sau morti, în Biserica.
În fata provocarilor si crizelor lumii contemporane, raspunsul pe care
Biserica îl poate da este redescoperirea parohiei ca comunitate de iubire
prin unirea tuturor în Hristos în Sfânta Liturghie si împreuna participare
la bucuriile si necazurile fiecaruia ca într-o adevarata familie duhovniceasca.
Pr.
Florin Botezan
Note:
1.
Sf. Ignatie Teoforul, Ep. Catre Magnezieni, I, 2, în Scrierile Parintilor
Apostolici, Bucuresti, 1995, p. 198.
"Spre
tamaduirea sufletului si a trupului"
Euharistia
este "Taina Tainelor"(1),
"piscul cel mai înalt al vietii duhovnicesti"(2),
împlinirea promisiunii lui Hristos de a ramâne în noi si noi întru El
(Ioan 6, 56). Mintea este coplesita în fata maretiei acestei Taine prin
care Hristos se face una cu noi, Trupul si Sângele Sau una cu trupul
si sângele nostru. Venind sa ne împartasim marturisim cu credinta ca
în Sfântul Potir se afla însusi Preacurat Trupul si însusi Preasfânt
Sângele lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui Viu pe care îndraznim a
le primi pentru cuvântul Domnului: "Adevarat, adevarat zic
voua, daca nu veti mânca Trupul Fiului Omului si nu veti bea Sângele
Lui, nu veti avea viata în voi." (Ioan 6, 53).
Sfântul Pavel ne avertizeaza însa: "Sa se cerceteze omul pe
sine si asa sa manânce din pâine si sa bea din pahar. Caci cel ce manânca
si bea cu nevrednicie, osânda îsi manânca si bea, nesocotind trupul
Domnului. De aceea, multi dintre voi sunt neputinciosi si bolnavi si
multi au murit." (I Cor. 11, 28-30). Ca urmare rugaciunile
rânduite de Biserica a fi rostite înainte de cuminecare ne atrag atentia
asupra nevredniciei noastre si, exprimând teama ca Sfintele Taine ne-ar
putea fi spre osânda din cauza învârtosarii noastre, ne chema la pocainta.
Din pacate observam în ultimul timp o alunecare a accentului dinspre
aceasta teama cucernica ce vine din constiinta nevredniciei dar care
nu ne împiedica ci, din contra, ne pregateste pentru unirea cu Hristos,
spre o foarte lumeasca frica de boala trupeasca ce ar putea fi contactata
prin împartasirea credinciosilor cu o singura lingurita.
Daca aceasta frica de îmbolnavire poate fi înteleasa (dar nu acceptata!)
în cazul unor oameni care, desi se declara ortodocsi, cunosc prea putin
credinta ortodoxa si nu participa la viata liturgica a Bisericii, lucrurile
devin de-a dreptul alarmante atunci când chiar unii dintre slujitorii
altarului, preocupati de "potentialul biologic al neamului"
(vezi Pr. Dr. V. Munteanu, Pentru sanatatea psihosomatica a noastra,
în Învierea, anul XI, nr. 19), ajung sa sustina acest lucru. Ne întrebam
care este credinta celui care accepta faptul ca Trupul si Sângele Fiului
lui Dumnezeu celui Viu poarta cu sine SIDA, bacili de tuberculoza sau
alte boli. Sau ca Dumnezeu îngaduie ca cel ce vine la Sine cu pocainta
sa se îmbolnaveasca din cauza linguritei. As îndemna pe adeptii acestei
teorii sa ne prezinte cel putin un caz de credincios sau preot care
s-a îmbolnavit din cauza linguritei cu care s-a împartasit.
Împartasirea laicilor cu lingurita a fost introdusa abia în secolele
VIII – IX pentru a se evita profanarea Sfintelor Taine dar, înca de
la început, lingurita capata semnificatia simbolica a clestelui cu care
serafimul a luat carbunele aprins pentru a curata buzele profetului
Isaia (Isaia 6, 6-7) (3). Trupul
si Sângele Domnului este cu adevarat foc care curata sufletul si trupul
de toata întinaciunea. Ca urmare, de-a lungul secolelor împartasania
cu aceeasi lingurita a fost acceptata fara nici un fel de probleme.
În aceste conditii este de-a dreptul ridicol sa ne punem problema "eventualului
efect antiseptic" al Sfintelor Taine. Daca totusi o facem,
raspunsul Bisericii îl aflam chiar în rugaciunea pe care o rostim ca
o concluzie a pregatirii pentru cuminecare: "Nu spre judecata
sau spre osânda sa-mi fie mie împartasirea cu Sfintele Taine Doamne
ci spre tamaduirea sufletului si a trupului".
Practica schimbarii sau a spalarii linguritei dupa împartasirea fiecarui
credincios ar putea fi justificata de unii, din ratiuni pastorale, pentru
menajarea sensibilitatii unor credinciosi. Problema este însa gresit
pusa deoarece nu este vorba despre un aspect marginal al vietii Bisericii
unde putem face compromisuri ci de însasi centrul acestei vieti. O conditie
principala pe care Biserica o pune celui ce vrea sa se împartaseasca
este, alaturi de pocainta, credinta ca în potir se afla Trupul si Sângele
Dumnezeului celui Viu. Teama de îmbolnavire din cauza linguritei dovedeste
lipsa acestei credinte. Un astfel de om risca cu adevarat sa se îmbolnaveasca
dar nu din cauza linguritei ci, dupa cuvântul Sfântului Pavel, din cauza
nevredniciei.
Acceptarea schimbarii sau spalarii linguritei în timpul împartasaniei
este un compromis prin care noi, slujitorii altarului, ne aratam îndoiala
ca în potir se afla Hristos, lovind astfel în însasi esenta credintei
noastre. Daca suntem cu adevarat preocupati de "sanatatea psihosomatica
a neamului" sa ne straduim sa marturisim si sa cultivam credinta
cea adevarata îndemnându-i pe credinciosi sa duca o astfel de viata
încât, cu pregatirea corespunzatoare, sa raspunda cât mai des cu "frica
lui Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste" si fara reticente
de ordin (pseudo-) igienic, chemarii preotului de a se împartasi cu
Trupul si Sângele Domnului "spre tamaduirea sufletului si a
trupului".
Pr.
Florin Botezan
Note:
1. Dionisie Areopagitul,
Ierarhia bisericeasca, III, 1
2.
Nicolae Cabasila, Despre viata în Hristos, IV
3. Pr. Prof. Petre Vintilescu, Liturghierul
explicat, Bucuresti, 1998, p.327
|