BACK
Filmul
despre Iisus și evlavia ortodoxă
Ne
aflăm în Postul Mare și, ca în fiecare an, ne așteptăm ca, în preajma
Sfintelor Pasti, televiziunea să ne satisfacă "nevoile religioase"
oferindu-ne cu generozitate filme artistice cu subiect biblic si, mai
ales, filme care încearcă să reconstituie viața lui Iisus. Tot creștinul
va putea astfel, tolănit în fotoliu și cu un minim de efort intelectual,
să admire și să se înduioșeze de întâmplările prin care trece Iisus, suplinind
lipsa frecventării bisericii și a lecturilor biblice.
Apărute în spațiul catolic sau protestant, aceste filme vin în întâmpinarea
dorinței de spectacol si a comodității intelectuale a omului modern punându-ne
în față o "Evanghelie filmată". Problema care se ridica este
dacă un film despre Iisus, chiar realizat în spațiul ortodox, este compatibil
cu spiritualitatea ortodoxă. Răspunsul este categoric nu. Nu numai că
nu există compatibilitate, dar un astfel de film poate denatura grav trăirea
ortodoxă autentică. Vom încerca în cele ce urmează să argumentăm această
afirmație.
Filmul despre Iisus se bazează pe o falsitate: Iisus Hristos Dumnezeul
Om este "jucat" de un om, adică de un actor, mai mult sau mai
puțin pătimas, care nu își va putea depăși condiția de om păcătos. Oricât
și-ar da silința el nu poate exprima decât latura umană a lui Hristos
dându-ne o imagine deformată asupra persoanei divino-umane a Mântuitorului.
În cel mai bun caz în fața ochilor avem priveliștea jalnică a unui om
care se străduiește sa pară Dumnezeu.
La fel stau lucrurile si în cazul Maicii Domnului. Ne întrebăm în ce masură
poate o actriță să o "interpreteze"pe cea despre care, la Pavecernița
Mare, mărturisim că este "nepătată, neîntinată, nestricată, fără
prihană, curată Fecioară care pe Dumnezeu Cuvântul cu oamenii prin preaslavita
nașterea sa l-a unit". Distribuirea în acest rol a unei actrițe care
în alt film joacă rolul de amantă frizează de-a dreptul blasfemia (vezi
filmele Iisus din Nazaret si Romeo si Julieta de F. Zefireli în care aceeasi
actriță joacă rolul Maicii Domnului respectiv al Julietei). Putem continua
cu exemplul Sfinților si a altor personaje biblice.
Imaginea filmată, deși dă iluzia veridicității, nu poate niciodată să
redea un eveniment în toată complexitatea sa. Astfel, chiar dacă, prin
absurd, Iisus ar fi fost filmat în timpul vieții sale pe pământ, acel
documentar ne-ar fi prezentat o imagine deformată a evenimentelor. Cu
atât mai mult un film artistic ne aduce în fața ochilor viziunea regizorului
care "interpretează" Evanghelia deformându-o inevitabil. Dar
Evanghelia este cuvântul revelat al lui Dumnezeu si, de aceea, fiecare
amanunt este important. Imaginea deformată pe care ne-o propune regizorul
în filmul său are însă un impact foarte puternic asupra privitorului afectând
grav legatura lui cu Dumnezeu. Filmul se adresează văzului, simțul cel
mai sensibil al omului, prin care el ia în primul rând contact cu lumea
exterioară. Omul se va raporta la Scriptură prin intermediul filmului.
Citind Biblia va avea în minte imaginile din film. La rugăciune va avea
în fața chipurile actorilor.
Filmul religios se înscrie în traditia tabloului religios. Lumea apuseană,
renunțând la icoană, s-a limitat la înfațișarea "lumii acesteia"și
a firii umane a lui Hristos dând frâu liber imaginației artiștilor. Icoana
în schimb ne prezintă Persoana divino-umană a Mântuitorului, sfinții îndumnezeiți,
lumea îndumnezeită, respectând niște reguli stricte. Ea este o fereastră
spre Împărăția lui Dumnezeu. În icoană crețtinul are imaginea autentică
a lui Hristos, a Maicii Domnului, a Evangheliei. În icoana Duhul Sfânt
este cel ce interpretează Evanghelia și tot El este Cel ce ne deschide
ochii si mintea pentru a o înțelege. Icoana trebuie contemplată în rugăciune
și ea însăși este o chemare la rugăciune. De aceea icoana este incomodă
și mai greu de primit decât un film.
Filmul transformă Evanghelia în spectacol iar pe privitor într-un observator
exterior. A-l vedea pe Dumnezeu din exterior si chiar a plânge din compasiune
dar fără pocăința ca fiicele Ierusalimului (Luca 23, 28 ) nu duce decât
la un sentimentalism amăgitor, steril. În Biserică, în cadrul slujbelor,
și, mai ales, la Sfânta Liturghie, evenimentele principale ale istoriei
mântuirii sunt actualizate. Duhul Sfânt este Cel Care ne face părtași
lor chemându-ne la pocaință spre mântuire. Anul liturgic este o actualizare
a istoriei mântuirii și își atinge punctul culminant la Paști, sărbătoarea
Învierii Domnului. Postul Mare este o perioadă de intensă trăire duhovnicească
în care slujbele ne ajută să intrăm în acea atmosferă specifică de "tristețe
strălucitoare". În Săptamâna Mare Îl urmăm pas cu pas pe Hristos,
prin slujbe, în Patimile Sale iar la Paști înviem împreună cu El.
Din toate cele spuse până acum înțelegem că în orice moment al anului
și, mai ales, în Postul Mare vizionarea unor filme despre Iisus afectează
grav evlavia ortodoxă îndepartându-ne de adevărata trăire a credinței.
Creștinul ortodox are în icoană imaginea autentică a lui Hristos și este
chemat să fie partaș evenimentelor evanghelice la slujbele Bisericii transformându-se
prin pocaință. Este mult mai greu decât să privești un film dar este spre
mântuire.
Pr. Florin Botezan
|