Prima
pagină
Sfântul
Ierarh Ignatie Brianceaninov
Despre
iubirea de aproapele
Ce
poate fi mai minunat, mai desfătător decât iubirea de aproapele?
A
iubi este o fericire, a urî este un chin.
Toată
Legea și prooroci, stau în iubirea către Dumnezeu și către aproapele.
Iubirea către aproapele este calea care duce la iubirea către Dumnezeu.
Căci Hristos a binevoit a se îmbrăca tainic în fiecare aproape al nostru,
iar în Hristos este Dumnezeu (1 Ioan).
Să
nu crezi, preaiubite frate, că porunca iubirii de aproapele a fost prea
apropiată inimii noastre căzute: porunca este duhovnicească, iar pe
inima noastră au pus stăpânire trupul și sângele; porunca este nouă,
iar inima noastră -veche.
Iubirea noastră firească a fost vătămată de cădere; ea trebuie omorâtă
-Hristos o poruncește - pentru a putea agonisi din Evanghelie iubire
sfântă către aproapele, iubire în Hristos.
Însușirile
omului nou trebuie să fie toate noi; nici o însușire veche nu i se potrivește.
Căderea
a supus inima stăpânirii sângelui și, prin mijlocirea sângelui, stăpânirii
stăpânitorului acestui veac. Evanghelia slobozește inima din această
robie, din această silnicie, și o aduce sub călăuzirea Sfântului Duh.
Sfântul Duh ne învață să iubim pe aproapele în chip sfânt.
Iubirea
aprinsă, hrănită de Sfântul Duh este foc. Prin acest foc se stinge focul
iubirii firești, trupești, stricate de căderea în păcat. (Scara, Cuvântul
15, cap. 3).
"Cel
ce spune că poate avea pe amândouă aceste iubiri se amăgește pe sine
însuși", a spus Sfântul Ioan Scararul (Cuvântul 3, cap. 16).
Adevărata iubire de aproapele se întemeiază pe credința
în Dumnezeu, "Ca toți să fie una", a strigat Mântuitorul
lumii către Părintele Sau, "după cum Tu, Părinte, întru Mine
și Eu întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una" (Ioan
17, 21)
Fă
pentru cei pe care îi iubesti ceea ce poți să faci folositor și ceea
ce este legiuit; dar totdeauna să îi încredințezi lui Dumnezeu - și
iubirea ta oarbă, trupească, nesocotită se va preface, încetul cu încetul,
într-o iubire duhovnicească, înțelegătoare, sfântă.
Iar dacă iubirea ta este o împătimire ce se împotrivește legii, atunci
s-o lepezi ca pe o urâciune.
Atunci când inima ta nu este liberă, acesta este un
semn al împătimirii. Atunci când inima ta este înrobită, acesta este
semnul patimii nebunești, păcătoase.
Iubirea sfântă este curată, liberă, întreagă în Dumnezeu. Ea este o
lucrare a Sfântului Duh, care lucrează în inimă în măsura curațirii
acesteia.
Dă
cinstire aproapelui ca unui chip al lui Dumnezeu -cinstire care să fie
în sufletul tău, nevăzută pentru ceilalți, descoperită doar conștiinței
tale. Faptele pe care le săvârsești să fie, în chip tainic, pe potriva
stării tale sufletești.
Dă cinstire aproapelui, fără sa iei seama la vârstă,
fără să faci deosebire între bărbat și femeie, fără să te uiti la rangul
pe care îl are în lume -și iubirea sfântă va începe, treptat, să se
facă arătată în inima ta. Pricina acestei iubiri nu sunt trupul și sângele,
nu înrâurirea simțurilor, ci Dumnezeu.
Cei
lipsiți de slava numelui de creștin nu sunt lipsiți de cealaltă slavă,
pe care au primit-o când au fost zidiți: ei sunt chipul lui Dumnezeu.
Dacă chipul lui Dumnezeu va fi aruncat afară, în văpaia
cea cumplită a iadului, și acolo sunt dator să îl cinstesc.
Ce treabă am eu cu văpaia, cu iadul! Chipul lui Dumnezeu
a fost aruncat acolo potrivit judecătii lui Dumnezeu: treaba mea este
să păzesc cinstirea față de chipul lui Dumnezeu, și prin aceasta să
mă păzesc pe mine însumi de iad.
Dă
cinstire orbului, și leprosului și celui bolnav la minte, și pruncului
de țâță, și răufăcatorului, și păgânului - cum se cuvine chipului lui
Dumnezeu. Ce ai tu cu neputințele și neajunsurile lor! Ia seama la tine
însuți, ca să nu sufere un neajuns iubirea ta.
În creștin să dai cinstire lui Hristos, Care a spus
spre povățuirea noastră, și încă va mai spune atunci când se va hotărî
soarta noastră în veșnicie: "Ceea ce ați făcut unuia dintre
acești frati ai mei prea mici, Mie Mi-ați făcut". (Mt. 25,
40).
Atunci când ai de-a face cu aproapele să ai în minte acest cuvânt evanghelic
și te vei face tăinuitor al iubirii de aproapele. Tăinuitorul iubirii
de aproapele intră prin ea în iubirea de Dumnezeu.
Dar dacă socoți că îl iubești pe Dumnezeu, iar în inima
ta trăiește un simțământ de neplăcere fie și față de un singur om, să
știi că te afli într-o veșnică amăgire de sine.
"Dacă zice cineva:", grăiește Sfântul Ioan Cuvântatorul
de Dumnezeu, " - iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl
urăște, mincinos este... Această poruncă avem de la El, că cine iubește
pe Dumnezeu să iubească și pe fratele său". (1 In. 4, 20,
21).
A arăta iubire duhovnicească față de aproapele este semnul înnoirii
sufletului prin Sfântul Duh. "Noi știm că am trecut din moarte
la viață", grăiește iarăși Cuvântatorul de Dumnezeu, "pentru
că iubim pe frați; cine nu iubește pe fratele său rămâne în moarte".
(1 In. 3, 14).
Desăvârșirea creștină stă în desăvârșita iubire de
aproapele. Desavârșita iubire de aproapele stă în iubirea de Dumnezeu,
care nu cunoaște desavârșire, întru care nu este sfârșit sporirii. Creșterea
în iubirea de Dumnezeu este nesfârșită, pentru că iubirea este Nesfârșitul
Dumnezeu. (1 Ioan 4, 16). Iubirea de aproapele este temelia zidirii
iubirii. Iubite frate! Caută să sporești în tine iubirea duhovnicească
de aproapele: intrând în ea, vei intra în iubirea de Dumnezeu, pe porțile
învierii, pe porțile Împărăției Cerurilor. Amin.
Despre
iubirea de Dumnezeu
Iubește-L
pe Dumnezeu așa cum a poruncit El să fie iubit, iar nu așa cum socot
să Îl iubească visătorii care se amăgesc pe sine.
Nu-ți născoci ție extaze, nu-ți pune în mișcare reverii,
nu te aprinde cu flacăra materialnică - flacăra sângelui tău. Jertfa
bine primită de Dumnezeu este smerenia inimii, străpungerea duhului.
Cu mânie își întoarce Dumnezeu fața de la jertfa adusă cu nădăjduire
în sine, cu părere trufașă de sine, de-ar fi jertfa aceasta și ardere
de tot.
Trufia pune în mișcare nervii, aprinde sângele, stârnește
închipuirea, trezește viața căderii; smerenia linistește nervii, potolește
mișcarea sângelui, nimicește visarea, omoară viața căderii, deșteaptă
viața în Hristos Iisus.
"Ascultarea este" înaintea
Domnului "mai bună decât jertfa, și supunerea mai bună decât
grăsimea berbecilor", a grăit Proorocul către împăratul israilitean,
care îndrăznise a aduce lui Dumnezeu jertfa nepriincioasă (1 Împ. 15,
22): voind a aduce lui Dumnezeu jertfa iubirii, nu o aduce după bunul
plac, sub o înrâurire nechibzuită; adu-o cu smerenie, la vremea și în
locul pe care le-a poruncit Domnul.
Locul duhovnicesc, singurul în care ni s-a poruncit
a aduce jertfele duhovnicești, este smerenia. (Pateric. Din spusele
Preacuviosului Pimen cel Mare).
Domnul a însemnat trăsăturile cele adevărate și vrednice
de crezare ale celui ce iubește și ale celui ce nu iubește. El a spus:
"Dacă Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu. Cel ce nu mă
iubește nu păzește cuvintele Mele". (In. 14, 23, 24).
Vrei să deprinzi iubirea Dumnezeiască? Îndepărtează-te de orice faptă,
cuvânt, gândire, simțire care sunt oprite de Evanghelie. Prin vrăjmășia
ta față de păcat, care este atât de urât Atotsfântului Dumnezeu, arată-ți
și dovedește-ți dragostea către El.
Vindecă neîntârziat prin pocaință păcatele în care
ți s-ar întâmpla să cazi din neputință; cel mai bine este, însă, ca
printr-o neslăbită luare-aminte la sine, să nu-ți îngădui nici aceste
greșeli.
Vrei să deprinzi iubirea Dumnezeiască? Cercetează cu
osârdie în Evanghelie poruncile Domnului și silește-te a le plini cu
fapta, silește-te ca să prefaci virtuțile evanghelice în deprinderi,
în însușiri ale tale. Se cuvine celui ce iubește să plinească întocmai
voia celui iubit.
"Iubit-am poruncile Tale mai mult
decât aurul și topazul; penru aceasta către toate poruncile Tale m-am
îndreptat, toată calea nedreptății am urât" (Ps. 118, 127,
128), spune Proorocul. O asemenea putere este numaidecât trebuincioasă
pentru pazirea credincioșiei față de Dumnezeu. Credincioșia este o condiție
de neînlăturat a iubirii. Fără aceasta iubirea se destramă.
Prin fuga necontenită de rău și prin plinirea statornică
a poruncilor evanghelice, în care se cuprinde toată învățătura morală
a Evangheliei, ajungem la iubirea Dumnezeiască. Acesta este mijlocul
prin care petrecem în iubirea de Dumnezeu: "Daca veți păzi
poruncile Mele, veți rămâne în dragostea Mea" (In. 15, 10),
a spus Mântuitorul.
Desăvârșirea iubirii se cuprinde în unirea cu Dumnezeu;
sporirea în iubire este împreunată cu o negrăita mângâiere, desfătare
și lumină duhovnicească. La începutul nevoinței, însă, ucenicul iubirii
trebuie să poarte o luptă crâncenă cu sine însuși, cu firea sa adânc
vătămată: răul care a intrat prin cădere în firea noastră s-a făcut
pentru ea lege, care luptă și se răzvratește împotriva Legii lui Dumnezeu,
împotriva legii sfintei iubiri.
Iubirea de Dumnezeu se întemeiază pe iubirea de aproapele.
Atunci când se va șterge în tine ranchiuna, să știi că te-ai apropiat
de iubire. Atunci când inima ta va fi umbrită de o pace sfânta, plină
de har, cu întreaga omenire, să știi ca ești chiar la porțile iubirii.
Aceste porți, însă, nu se deschid decât prin Duhul Sfânt. Iubirea de
Dumnezeu este un dar al lui Dumnezeu în omul care s-a pregatit prin
curăția inimii, a minții și a trupului pentru primirea acestui dar.
Pe măsura treptei pregătirii este și treapta darului, pentru că Dumnezeu
este Drept-Judecător și în milostivirea Sa.
Iubirea de Dumnezeu este pe de-a-ntregul duhovnicească:
"ce este născut din Duh, duh este" (In. 3, 6).
"Ce este născut din trup, trup este" (In. 3, 6):
iubirea trupească, născută fiind din trup și sânge, are însușiri materialnice,
stricăcioase. Ea este nestatornică și schimbătoare: focul ei depinde
în întregime de materie.
Auzind din Scriptură că Dumnezeul nostru este foc (Evr.
12, 29), că iubirea este foc, și simțind în tine focul iubirii firești,
să nu crezi că este vorba de unul și același foc. Nu! Aceste focuri
sunt potrivnice și se înabușă unul pe celalalt. (Scara, Cuvântul 15).
"Să slujim lui Dumnezeu după bună plăcerea Lui, cu evlavie
și cu sfială: căci Dumnezeul nostru este foc mistuitor". (Evr.
12, 28, 29).
Iubirea firească, iubirea căzută, aprinde sângele omului,
îi pune în mișcare nervii, îi stârnește închipuirea; iubirea sfântă
răcorește sângele, odihnește și sufletul, și trupul, atrage omul lăuntric
la ruga tăcuta, îl afundă în dulceața smereniei și desfătării duhovnicești.
Mulți nevoitori, luând iubirea firească drept iubire
Dumnezeiască, și-au înfierbântat sângele, și-au înfierbântat și închipuirea.
Starea de înfierbântare se preschimbă foarte ușor într-o stare de frenezie
(ieșire din minti). Cei ce se află în starea de înfierbântare și de
frenezie au fost socotiți de multă lume ca oameni plini de har și de
sfințenie, iar ei, nefericiții, erau jertfe ale amăgirii de sine.
Mulți asemenea nevoitori au fost în Biserica Apuseană,
începând din vremea căderii ei în papism, care în chip hulitor atribuie
unui om însușiri dumnezeiești și îi dă acestuia o închinare cuvenită
și potrivită numai lui Dumnezeu; mulți dintre acești nevoitori au scris
cărți din starea lor de înfierbântare, în care amăgirea de sine extatică
li se părea iubire dumnezeiască și în care închipuirea lor zdruncinată
le zugrăvea o mulțime de vedenii care le măguleau iubirea de sine și
trufia.
Fiule al Bisericii Răsăritene! Ferește-te de citirea
unor asemenea cărți, ferește-te de a urma povețele celor ce s-au amăgit
pe sine. Călăuzindu-te după Evanghelie și după Sfinții Părinti ai adevăratei
Biserici, suie-te cu smerenie la înălțimea duhovnicească a iubirii Dumnezeiești
prin mijlocirea lucrării poruncilor lui Hristos.
Să ții neclintit în minte că iubirea de Dumnezeu este cel mai înalt
dar al Sfântului Duh, iar omul poate doar să se pregătească, prin curăție
și smerenie, pentru primirea acestui mare dar, prin care se schimbă
și mintea și inima și trupul.
Osteneala noastră este deșartă, stearpă și vătămătoare
atunci când căutăm a descoperi în noi, mai înainte de vreme, înaltele
daruri duhovnicești: pe acestea le dăruiește Milostivul Dumnezeu, la
vremea lor, plinitorilor statornici, răbdători și smeriți ai poruncilor
evanghelice. Amin.
p.
134-138
Despre Înșelare
Schitul românesc Lacu
Sfântul Munte Athos
1999
Sfântul Ierarh Ignatie Brianceaninov
Pomenit pe 13 mai
|