Explicarea Sfintei Liturghii (VI) Aducerea darurilor Buna cuviintã ne îndeamnã ca, atunci când mergem la cineva, sã nu ne ducem cu mâna goalã ci cu un dar. Darul, când este fãcut cu inima curatã, ne reprezintã, poartã în el ceva din noi, si ne ajutã sã ne deschidem cãtre cel cãruia îl dãruim. Primind în schimbul unui dar un alt dar, fãcut cu aceeasi sinceritate, se realizeazã cu adevãrat comuniunea dintre cei care dãruiesc. Darurile noastre la Sfânta Liturghie sunt pâinea si vinul Sfânta Liturghie reprezintã întâlnirea noastrã cu Dumnezeu. De aceea este firesc ca, adunându-ne în Bisericã, sã-I aducem lui Dumnezeu darurile noastre pentru ca, apoi, în cadrul Sfintei Liturghii, sã primim, la rândul nostru, de la Dumnezeu o multime de daruri, culminând cu însusi Trupul si Sângele Lui, si sã intrãm astfel în comuniune deplinã cu El. Darurile noastre la Sfânta Liturghie sunt pâinea si vinul, dupã cum ne-a învãtat însusi Mântuitorul Iisus Hristos la Cina cea de Tainã (Matei 26, 26-29). Pâinea si vinul ne simbolizeazã viata Pâinea si vinul au o semnificatie adâncã. Ele sunt alimente esentiale, proprii omului. Sunt proprii omului deoarece nu sunt luate ca atare din naturã, ci obtinerea lor necesitã un efort special de prelucrare. Sunt alimente esentiale pentru cã ne întretin si ne bucurã viata biologicã si, de aceea, ca imagine a întregii hrane, ne si simbolizeazã viata . Asadar, aducând pâine si vin la Sfânta Liturghie noi aducem si îi dãruim lui Dumnezeu propria noastrã viatã, ne dãruim pe noi însine si aceasta este cel mai pretios dar pe care-l putem face. "Vrei sã afli, spune Fericitul Augustin, ce anume ai putea sã oferi lui Dumnezeu pentru tine? : oferã-te pe tine însuti. Cãci ce cere de la tine Domnul dacã nu pe tine însuti? Pentru cã în toatã creatia de pe pãmânt n-a fãcut nimic mai bun decât pe tine" . Sfântul Nicolae Cabasila subliniazã cã viata noastrã este cel mai potrivit dar pe care-l putem face la Sfânta Liturghie, pentru cã darul ce-l primim în schimb este tot viatã. Îi dãm lui Hristos pâinea si vinul menite sã se prefacã în trupul nostru pãmântesc ca sã ne întoarcã pâinea si vinul prefãcute în Trupul si Sângele Lui. În schimbul vietii vremelnice noi dobândim viata vesnicã, însusi Trupul si Sângele Mântuitorului . Prin actul nostru de dãruire recunoastem cã viata cea adevãratã este la Dumnezeu. Pâinea, ca imagine a întregii hrane,
nu are viatã în sine, pentru cã Dumnezeu, si nu caloriile,
este principiul vietii. In lumea cãzutã diavolul a reuºit
însã sã acrediteze ideea cã omul trãieste
numai cu pâine "fãcând aceastã minciunã
un adevãr de la sine înteles care nu mai poate fi pus în
discutie, fundamentul întregii noastre viziuni asupra lumii, al
stiintei. medicinii si poate chiar al religiei" . Aceasta este, de
altfel, prima dintre ispitele pe care diavolul o adreseazã lui
Iisus, în pustiu (Mc. 4,3, Lc. 4,3). Dar Mântuitorul dãrâmã
aceastã amãgire a diavolului încã de la începutul
propovãduirii Sale, arãtând cã: " Nu numai
cu pâine va trãi omul ci cu tot cuvântul care iese
din gura lui Dumnezeu " (Mt. 4,4; Lc. 4,4). Iar Cuvântul lui
Dumnezeu este Logosul divin, Fiul lui Dumnezeu. Hrana în sine este
moartã si pentru cine crede cã aceasta este sursa vietii
si o primeste separat de Dumnezeu, mâncarea este de fapt o comuniune
cu moartea. Pâinea si vinul aduse la Sfânta Liturghie reprezintã, în acelasi timp, întreaga creatie pe care omul a primit-o de la Dumnezeu în dar ca "hranã" ce îi asigurã subzistenta trupeascã si pe care I-o întoarce lui Dumnezeu, cu multumire, dupã o lucrare de împlinire a omului prin aceste elemente si asupra lor . Omul îsi împlineste astfel demnitatea sa originarã de preot al creatiei. "Definitia principalã, fundamentalã, a omului este aceea de preot. El stã în centrul lumii si o uneste în actul sãu de binecuvântare a lui Dumnezeu. Si împlinind lumea cu aceastã euharistie el îsi transformã viata pe care a primit-o de la lume în viatã în Dumnezeu, în comuniune cu El" . Pãcãtuind, omul a încetat sã-si îndeplineascã aceastã menire închizându-se în lume si îndepãrtându-se de Dumnezeu, Hristos a restaurat firea umanã si, implicit viata euharisticã pe care omul este chemat sã o trãiascã. În Hristos creaþia redevine un mijloc de comuniune cu Dumnezeu prin primirea ei de la Dumnezeu si prin oferirea ei lui Dumnezeu sub forma darurilor de pâine si vin care înglobeazã si "sudoarea" omului, activitatea lui transformatoare asupra creatiei. Aceastã oferire se face în Hristos, în cadrul Sfintei Liturghii, pentru cã Hristos, prin jertfa sa, a oferit lui Dumnezeu tot ce se putea oferi . Pâinea si vinul sunt un simbol al unirii credinciosilor în Bisericã Sfânta Liturghie este slujba în
care credinciosii se afirmã ca persoane unite în Bisericã.
Ca urmare darurile de pâine si vin au si o semnificatie eclesialã.
Atât pâinea cât si vinul, fiind rezultatul unirii boabelor
de grâu mãcinate, respectiv al boabelor de struguri stoarse,
sunt un simbol al unirii credinciosilor în Bisericã. Acest
aspect este scos în evidenþã de rugãciunea euharisticã
cuprinsã într-una din primele scrieri crestine Didahia celor
12 Apostoli (anii 50-70 d.Hr.): "Dupã cum aceastã pâine
frântã era împrãstiatã pe munti si fiind
adunatã a ajuns una, tot asa sã se adune Biserica Ta de
la marginile lumii în Împãrãtia Ta" . Sfântul
Ioan Gurã de Aur comenteazã în acelasi sens: "Dupã
cum pâinea, desi alcãtuitã din multe boabe, este,
totusi, astfel unitã încât boabele (de grâu)
nu apar niciodatã, ci, cu toate cã sunt ele însele,
deosebirea dintre ele nu se vede din cauza unirii lor, tot asa ne unim
si noi unii cu altii si toti cu Hristos". Pâinea si vinul fiind
deci un simbol al Bisericii, aducerea lor la Sfânta Liturghie reprezintã,
în acelasi timp, o jertfã adusã de Bisericã
si o jertfire a Bisericii însãsi. Sã revenim la practica normalã Am încercat sã surprindem în
cele de mai sus semnificatia darurilor si a oferirii lor în cadrul
Sfintei Liturghii. Aducerea lor la altar de cãtre fiecare credincios
reprezintã primul act al participãrii efective a fiecãruia
la Sfânta Liturghie. Acest lucru era foarte bine înteles si
împlinit de primii crestini. "In constiinta, în trãirea
si practica Bisericii primare, jertfa euharisticã se aducea nu
numai din partea tuturor si pentru toti ci se aducea de cãtre toti
si, deci, baza si conditia ei este aducerea de cãtre fiecare a
darului sãu, a jertfei sale" . De aceea cei lipsiti de orice
mijloace aduceau apã pentru a putea participa si ei la aceastã
jertfã. Pe de altã parte, darurile celor opriti de la Împãrtãsanie
pentru pãcate grave nu erau primite. Pr. Florin Botezan |
Copyright © 2002, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul "Alba Iulia
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.