Back
XLIV
Dialogul preanaforal
(III)
Dialogul preanaforal
îşi atinge apogeul în ultimul îndemn al protosului de a mulţumi Domnului
şi răspunsul credincioşilor prin care ei îşi exprimă deplina disponibilitate
spre aceasta.
Mulţumirea faţă de Dumnezeu,
care izvorăşte din cunoaştere şi libertate, este trăirea raiului
"Să
mulţumim Domnului!" rosteşte protosul adresându-se
tuturor celor prezenţi la slujba.
Mulţumirea este singurul răspuns deplin şi real al omului la darurile
lui Dumnezeu: creaţia, răscumpararea şi Împărăţia.(1)
În faţa a tot ceea ce Dumnezeu a făcut pentru noi, a darurilor pe care
le revarsă peste noi şi, mai ales, a jertfei mântuitoare a Fiului lui
Dumnezeu prin care ne-a deschis porţile raiului, nu putem fi decât mulţumitori.
"Într-adevar suntem datori să mulţumim, remarca Sfântul Chiril
al Ierusalimului, pentru ca ne-a chemat la un har atât de mare deşi
eram nevrednici, pentru că s-a împăcat cu noi deşi Îi eram vrăjmaşi
(Romani 5, 10), pentru că am fost învredniciţi de înfierea Duhului (Romani
8, 15)". (2)
Sfântul Apostol Pavel arată că omul restaurat în Hristos, omul cel nou
care "se înnoieşte, spre deplina cunoştinţa, după chipul Celui
ce l-a zidit" (Coloseni 3, 15), este mulţumitor (Coloseni 3, 15).
Faptul de a fi mulţumitor este dovada cunoaşterii lui Dumnezeu căci
cel ce L-a cunoscut pe Dumnezeu nu poate fi decât mulţumitor. Mulţumirea
este plinătatea cunoaşterii lui Dumnezeu, a cunoaşterii Lui existenţiale
care înseamnă întâlnire, comuniune şi unitate cu El. Mulţumirea faţă
de Dumnezeu, care izvorăşte din cunoaşterea Lui, este trăirea raiului,
este starea celor care au fost făcuţi părtaşi Împărăţiei lui Dumnezeu.
Prin mulţumirea faţă de Dumnezeu se restabileşte şi cunoaşterea integrală
a lumii, recunoaşterea acesteia ca lume a lui Dumnezeu, ca darul iubirii
Lui, ca chemarea de a cunoaşte în toate pe Dumnezeu, de a fi în comuniune
cu El prin toate.(3) Mulţumirea
fiind împlinirea cunoaşterii este şi împlinirea libertătii celei adevărate
pe care ne-o dă cunoaşterea adevărului: "Şi veţi cunoaşte adevărul,
iar adevărul va va face liberi" (Ioan 8, 32). Cel care L-a cunoscut
pe Dumnezeu acela îi mulţumeşte, iar cel care îi multumeşte lui Dumnezeu
este liber.
Mulţumirea este starea omului desăvârşit care s-a îmbrăcat întru dragoste
şi în inima căruia stăpâneşte pacea lui Hristos (Coloseni 3, 14-15).
De aceea Sfântul Pavel ne îndeamnă ca "orice aţi face, cu cuvântul
sau cu lucrul, toate să le faceţi în numele Domnului Iisus şi prin El
să mulţumiţi lui Dumnezeu-Tatăl" (Coloseni 3, 17).
"Să mulţumim Domnului!" este chemarea de a ne arăta
calitatea de membri ai Trupului lui Hristos, Biserica, renăscuţi prin
har şi îmbrăcaţi în omul cel nou, ajunşi la adevărata cunoaştere şi
libertate în Hristos şi Duhul Sfânt. Este chemarea de a trăi împreună,
ca Biserica, încă de acum, raiul, starea Împărăţiei lui Dumnezeu.
Să ne unim în mulţumire
prin rostirea anaforalei şi împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului
Dacă toate cele făcute
cu cuvântul sau cu lucrul trebuie să le facem în numele Domnului Iisus
şi prin El să mulţumim Tatălui (Coloseni 3, 17), cu atât mai mult Sfânta
Liturghie, care este Taina Tainelor, centrul vieţii Bisericii şi al
vieţii creştinului, este săvârşită în numele Domnului Iisus şi este
o mulţumire adusă Tatălui. De aceea Sfânta Liturghie este numită şi
Euharistie, termen care în limba greacă înseamnă mulţumire. Această
mulţumire se împlineşte mai ales în cea de a doua parte a Liturghiei,
numită pentru aceasta Liturghia euharistică sau a credincioşilor, luând
forma concretă a anaforalei (marea rugăciune prin care mulţumim Tatălui
pentru creaţie şi mântuirea împlinită de Fiul şi îi cerem să trimită
Duhul Sfânt pentru a preface Cinstitele Daruri în Trupul şi Sângele
Domnului) si a împărtăşirii cu Sfintele Taine. De aceea prin Euharistie,
în sens strict, se înţelege Taina prefacerii pâinii şi vinului în Trupul
şi Sângele Domnului şi împărtăşirea cu acestea. "Prin mulţumire
se împlineşte sensul Sfintei Liturghii ca înălţare a Bisericii spre
Prestolul (altarul) ceresc, ca Taina Împărăţiei lui Dumnezeu. Spre această
înălţare este îndreptată şi duce întreaga Liturghie".(4)
"Să multumim Domnului!" este invitaţia făcută întregii
adunări de către protos de a intra în inima Liturghiei, unindu-ne cu
toţii în mulţumire prin rostirea anaforalei şi prin împărtăşirea cu
Trupul şi Sângele Domnului.
Să remarcăm că toţi cei care iau parte la slujbă, atât clericii cât
şi credincioşii, sunt chemaţi să mulţumească Domnului prin anafora şi
împărtăşire. Nu este forţată stabilirea unei legaturi între ajungerea
la citirea în taină a anaforalei şi îndepărtarea credincioşilor de împărtăşanie,
ambele obiceiuri reprezentând o îndepărtare de la practica Bisericii
primare şi ducând la pierderea de către credincioşi a conştiinţei de
împreună-slujitori la Sfânta Liturghie, datori de a aduce mulţumire
alături de preot.
Credincioşii îşi afirmă
participarea la mulţumire
"Cu
vrednicie şi cu dreptate!" (Vrednic si drept!) este aclamaţia
prin care poporul răspundea îndemnului protosului de a mulţumi Domnului.
Această forma originară a răspunsului credincioşilor a fost păstrată
până astăzi în Bisericile Ortodoxe de limba greacă.
De-a lungul istoriei, oamenii, adunaţi cu diverse prilejuri, şi-au arătat
acordul sau dezacordul faţă de anumite stări de fapt, decizii politice
etc. prin aclamatii. Sfânta Scriptură ne relatează că evreii l-au forţat
pe Pilat, prin aclamaţia "Răstigneşte-L, Răstigneşte-L!2 (Luca
23, 21), să-L condamne pe Iisus la moarte pe cruce. În Faptele Apostolilor
citim că efesenii, incitaţi de argintarul Dimitrie care îşi vedea periclitată
ocupaţia de făuritor de idoli, s-au adunat în teatru şi au aclamat în
continuu, peste două ceasuri, "Mare este Artemisa efesenilor!"
(Fapte 19, 28-34). Mărturiile Sfintei Scripturi alături de alte relatări
istorice ne arată că atât în antichitatea păgână cât şi la evrei şi,
mai apoi, în Imperiul bizantin, aclamaţiile poporului, în viaţa civilă
sau în cult, erau un lucru comun. Mai mult decât în zilele noastre,
în antichitate aceste aclamaţii nu erau simple izbugniri ale mulţimii
ci aveau o bază juridică precisă ca afirmaţii publice ale actului comun
- civil sau religios - împlinit public de comunitate,(5)
adică erau forma prin care poporul participa la viaţa publică, civilă
şi religioasă.
În Imperiul Roman una dintre aclamaţiile de aprobare ale poporului era
"Cu vrednicie şi cu dreptate!"(6)
(Vrednic si drept). Cu această aclamaţie poporul convocat în adunare
ratifica deciziile Senatului, aproba alegerile de împăraţi etc. Aclamaţia
a trecut din viaţa civilă şi în Sfânta Liturghie exprimând acordul deplin
al credincioşilor cu îndemnul preotului de a mulţumi Domnului. Preluarea
acestei aclamaţii în Sfânta Liturghie a fost favorizată folosirea în
cultul iudaic a unei expresii asemănătoare ("emet wa-yazib",
în traducere literală "adevarat şi bine stabilit") prin care
poporul întărea rostirea rugăciunii de dimineaţa. (7)
La Sfânta Liturghie, prin acest răspuns credincioşii afirmă că a mulţumi
Domnului este o datorie a noastră, un lucru care se cuvine şi este drept
să-l facem. "Prin faptul că mulţumim, arată Sfântul Chiril al Ierusalimului,
noi facem un lucru vrednic şi drept. Dumnezeu, în schimb, n-a facut
numai ce era drept, ci ceva mai presus de dreptate atunci când ne-a
facut atâta bine şi ne-a învrednicit de atâtea bunatati".(8)
Rostind "Cu vrednicie si cu dreptate!" ca răspuns
la chemarea protosului, credincioşii îşi declara participarea la ceea
ce va urma, adică la aducerea mulţumirii prin rostirea anaforalei şi
la împărtăşire. Este o afirmare a împreunei-slujiri a preotului cu credincioşii
în partea centrală a Liturghiei, spre care se îndreaptă întreaga slujba,
o afirmare a faptului că rugăciunea de mulţumire nu este numai a preotului
ci a întregii comunităţi.
Varianta extinsă deturnează
sensul originar al răspunsului credincioşilor
Generalizarea, după secolul
al VI-lea, a rostirii în taină a anaforalei liturgice şi a altor rugăciuni
ale Liturghiei a făcut ca aceasta să se îndeparteze de sensul ei principal
de împreună-slujire a preotului şi credincioşilor şi să ia înfaţişarea
unui serviciu dublu: de o parte unul cu caracter tainic săvârşit în
tăcere de către liturghisitor în altar, iar altul exterior, perceptibil
şi executat de către diacon şi popor (strană, cântăreţ, cor) în văzul
şi auzul tuturor, făcând ca poporul să rămână din ce în ce mai străin
şi mai opac faţă de ceea ce este esenţial şi fundamental în acţiunea
Liturghiei. (9)
Acest lucru s-a reflectat şi în evoluţia răspunsului credincioşilor
la îndemnul preotului de a mulţumi Domnului. Aclamaţia originară, care
exprima acordul deplin al poporului şi participarea la aducerea mulţumirii,
cunoaşte astfel o dezvoltare teologică: "Cu vrednicie şi cu
dreptate este a ne închina Tatalui şi Fiului şi Sfântului Duh, Treimii
celei de o fiinţă şi nedespărţite".
Această variantă extinsă apare târziu, în secolul al XVI-lea, în câteva
manuscrise şi ediţii tipărite greceşti ale Liturghierului (Roma, 1526
si Venetia, 1602), fiind preluată de către slavi, la care se generalizează
treptat în secolele XVIII-XIX. De la slavi pătrunde şi la noi, grecii
păstrând până azi forma originară.(10)
După cum s-a remarcat (11), varianta
extinsă, deşi exprimă un adevar profund şi anume că este vrednic şi
drept a ne închina Sfintei Treimi, deturnează sensul originar al răspunsului
care este acela că este vrednic şi drept lucru a mulţumi Domnului prin
anaforaua care va urma şi prin împărtăşire. Extinderea răspunsului se
înscrie în tendinţa de dezvoltare a Sfintei Liturghii ca un serviciu
dublu în care poporul execută anumite cântări, foarte frumoase şi adevărate,
dar distincte de acţiunea principală săvârşita de către preot, în cazul
de acum, rostirea anaforalei liturgice.
Acum suntem pregatiţi
să mulţumim Domnului
Este foarte important
ca să înţelegem cu toţii sensul principal al dialogului preanaforal
de pregătire pentru aducerea sfintei jertfe, dialog care îşi atinge
apogeul în îndemnul preotului de a mulţumi Domnului şi răspunsul credincioşilor
ca vrednic şi drept este a face aceasta. Prin aceasta pregătirea este
încheiată, suntem gata să aducem mulţumire prin rugăciune şi împărtăşire:
"Omul s-a întors la locul pe care i l-a pregătit Dumnezeu când
a creat lumea. El se afla pe locul înalt, înaintea Prestolului lui Dumnezeu,
sta în cer chiar în fata lui Dumnezeu şi în mod liber - în plinătatea
iubirii şi a vederii - uneşte în sine întreaga lume, întreaga făptură,
şi aduce mulţumire; şi întru el întreaga lume confirma ca aceasta mulţumire
este "vrednică şi dreaptă" .
Dialogul preanaforal îsi atinge apogeul în ultimul îndemn al protosului
de a mulţumi Domnului şi răspunsul credincioşilor prin care ei îşi exprimă
deplina disponibilitate spre aceasta.(12)
Note:
1. Pr. Prof. Alexander
Schmemann, Pentru viata lumii. Sacramentele si Ortodoxia, trad. de Pr.
Prof. Dr. Aurel Jivi, Editura Institutului Biblic si de Misiune al B.O.R.,
Bucuresti, 2001, p. 42
2. Sfântul Chiril al Ierusalimului, Cateheza
V mistagogica, 4, în Cateheze, Bucuresti, 2003, p. 360
3. Alexander Schmemann, Euharistia. Taina
Împaratiei, trad. Pr. Boris Raduleanu, editura Anastasia, p. 181
4. Ibidem, p. 205
5. E. Peterson,
ΕΙΣ ΘΕΟΣ. Epigraphische, formgeschichtliche
und religionsgeschichtliche Untersuchungen, Gottingen, 1926, p. 177-178.
6. "άξιον
και δίκαιον"
(axion kai dikeon) în limba greaca, "dignum et iustum (est)"
în limba latina.
7. G. Dix, Jew and Greek. A Study in the
Primitive Church, Westminster, 1953, p. 105; J. A. Jungmann, The Mass
of the Roman Rite. Missarum Sollemnia, vol. 2, New York, 1955, p. 111.
8. Cateheza V mistagogica, 4, op. cit.,
p. 361.
9. Pr.
Prof. Ene Braniste, Participarea la Liturghie, Editura România crestina,
1999, p. 27.
10. Robert Taft S.J., The Dialogue before
the Anaphora in the Byzantine Eucharistic Liturgy. III: "Let us
give thanks to the Lord - It is fitting and right", în OCP 55 (1989),
p. 65
11. Archevęque Basile Krivocheine, Quelques
particularités liturgiques chez les Grecs et chez les Russes et leur
signification, în Liturgie de l'église particuličre et liturgie de l'église
universelle. Conférences Saint Serge. XXIIe Semaine d'études liturgiques,
Paris, 1975, Editzioni Liturgiche, Roma, 1976, p.214
12. Alexander Schmemann, Euharistia., p.
173
XLV
Anaforaua liturgica
Dialogul
preanaforal, care îşi atinge apogeul în îndemnul protosului de a mulţumi
Domnului si răspunsul credinciosilor ca este vrednic si drept a face
aceasta, încheie pregatirea pentru rostirea rugăciunii centrale a Liturghiei
credincioşilor, anaforaua, prin care se actualizează, în Duhul Sfânt,
cel de al doilea act fundamental săvârşit de Mântuitorul Iisus Hristos
la Cina cea de Taina şi anume "a mulţumit şi a binecuvântat
pâinea şi paharul cu vin". În cursul anaforalei (1)
se aduce Sfânta Jertfa împlinindu-se obiectul Sfintei Liturghii şi anume
prefacerea darurilor în dumnezeiescul Trup şi Sânge în scopul sfinţirii
credincioşilor.(2)
Anaforaua este
o singură rugăciune deşi este împărţită azi în mai multe fragmente de
ecfonise şi imnele credincioşilor
Anaforaua
este o lungă rugăciune pe care, în vechime, protosul o rostea cu voce
tare, în auzul credincioşilor şi neîntrerupt de aceştia. Poporul se
asocia doar la ecfonisul final prin răspunsul "Amin!",
răspuns care, exprimând identificarea lor cu ceea ce protosul a rostit
în numele întregii adunări liturgice, reprezenta exercitarea verbală
a preoţiei universale a credincioşilor.(3)
Acest răspuns rămâne până astăzi o expresie a participării credincioşilor
la slujbă deşi, în decursul timpului, s-a ajuns ca cea mai mare parte
a anaforalei să fie rostită în taină, credincioşii auzind doar câteva
ecfonise disparate. În schimb au fost introduse o serie de imne liturgice
intonate de credincioşi între aceste ecfonise. Cu toate că anaforaua
este împărţită azi în mai multe fragmente de ecfonise şi imnele credincioşilor,
ea îsi păstrează unitatea fiind o singură rugăciune care începe după
dialogul preanaforal cu cuvintele "Cu vrednicie şi cu dreptate
este a-Ţi cânta Ţie, pe Tine a Te binecuvânta..." şi se încheie
cu ecfonisul; "Si ne dă nouă, cu o gură şi cu o inimă, a slăvi
şi a cânta preacinstitul şi de mare cuviinţă numele Tau, al Tatălui
şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor".
Este foarte important să înţelegem faptul că anaforaua este o singură
rugăciune pentru că "sensul si puterea anaforalei se descoperă
numai în totalitatea ei, fiind actul Tainei care se săvârşeşte şi înfăptuieşte
Euharistia".(4)
Anaforalele ortodoxe au fost alcătuite, pe baza tradiţiei vechi, de
sfinţii Vasile cel Mare şi Ioan Gură de Aur
Anaforaua
îsi are originea în rugaciunea de mulţumire şi binecuvântare rostită
de Hristos la Cina cea de Taină, fiind o actualizare a acestui act savârşit
de Mântuitorul la instituirea Sfintei Liturghii. Ca urmare anaforaua
a fost întotdeauna miezul Sfintei Liturghii, deşi nu a fost pusă în
scris în mod sistematic decât din secolul al IV-lea. În Biserica primară
întâi-stătătorul slujbei improviza textul anaforalei dându-i o redactare
personală, cu respectarea unei scheme comune tuturor liturghisitorilor.
Principala condiţie pe care trebuia să o îndeplinească anaforaua era
ortodoxia credinţei exprimate. Cu timpul au devenit cunoscute unele
anaforale redactate de mari personalităţi ale Bisericii. Ele au fost
fixate în scris pentru a servi mai degrabă ca modele şi nu ca texte
obligatorii, în primul rând în interesul păstrării uniformităţii credinţei
şi nu atât pentru o uniformitate liturgică.(5)
Adoptarea tot mai largă a anumitor anaforale în zonele de influenţă
ale principalelor centre creştine ale vremii (Ierusalim, Antiohia, Cezareea
Capadociei, Alexandria, Constantinopol, Roma) a dus la generalizarea
utilizării unor anaforale specifice diferitelor rituri liturgice conturate
în aceasta perioadă. În ritul liturgic constantinopolitan sau bizantin,
ritul liturgic propriu Bisericii Ortodoxe, s-au impus anaforalele redactate
de Sfântul Vasile cel Mare († 379) şi Sfântul Ioan Gură de Aur († 407),
anaforale specifice celor două liturghii ortodoxe slujite până astăzi.
Sfântul Vasile cel Mare, arhiepiscop al Cezareei Capadociei a alcătuit,
pe baza tradiţiei capadociene, o amplă anafora liturgică, de mare profunzime
teologică, o adevărată sinteză a învăţăturii de credinţă exprimată într-o
formă doxologică. Autenticitatea ei nu a fost contestată având în vedere
existenţa mai multor mărturii istorice în acest sens şi similitudinile
cu celelalte opere ale Sfântului Vasile cel Mare, în special cu Tratatul
despre Sfântul Duh.
În ceea ce priveşte anaforaua Sfântului Ioan Gură de Aur, teologii contemporani
au crezut mult timp că ea nu îi aparţine acestui sfânt părinte ci este
doar pusă sub numele lui. Ultimele cercetări au dovedit însă autenticitatea
anaforalei Sfântului Ioan Gură de Aur, redactată de acesta probabil
la Constantinopol în anii 388-404, pe baza unui text mai vechi de origine
antiohiană cunoscut sub numele de anaforaua apostolilor.(6)
Anaforaua este
alcatuită pentru a fi rostită cu voce tare
În
primele secole creştine, inclusiv în perioada elaborării anaforalelor
bizantine, această rugăciune era rostită cu voce tare, în auzul tuturor.
O analiză a anaforalei ne arată oralitatea ei, faptul că este alcătuită
nu pentru a fi citită individual ci pentru a fi proclamată în adunarea
liturgică, în Biserică.(7) Oralitatea
anaforalei era evidentă în primele secole când nici nu era fixată în
scris, dar a rămas o caracteristică a acesteia şi în continuare. Anaforaua
are factura unei cuvântări, naraţiuni sau vestiri solemne, a unei expuneri
sau istorisiri publice despre slava lui Dumnezeu şi despre opera Lui,
după cum ne arată însuşi textul ei: "Si cine este în stare să grăiasca
puterile Tale, să facă auzite toate laudele Tale sau să spună toate
minunile tale în toată vremea" (Anaforaua Sfântului Vasile cel
Mare).
Rostirea cu voce tare a anaforalei era, în primul rând, expresia împreunei-slujiri
a clerului şi poporului în Sfânta Liturghie. Protosul nu rosteşte anaforaua
doar în numele său sau al clerului ci în numele întregii biserici, anaforaua
este ofranda tuturor celor prezenţi la slujba adusă prin preot. Sfântul
Ioan Gură de Aur arată ca "poporul Φθέγγετε
(grăieşte, laudă) împreună cu preotul atunci când acesta înalţă acele
imne (laudele şi doxologiile euharistice) laolaltă chiar cu heruvimii
şi cu puterile cele de sus".(8)
Tot el spune ca "tot poporul binecredincios, laolaltă cu ceata
preoţeasca, în picioare şi cu mâinile ridicate aduc înfricoşătoarea
Jertfă".(9) La Sfânta
Liturghie nu pot fi spectatori pasivi. Credincioşii slujesc alături
de cler şi, pentru a sluji, este nevoie ca ei să audă şi să înţeleagă
rugăciunile rostite de preot în numele lor.
Textul anaforalei are şi un pronunţat caracter catehetic fiind o adevărată
mărturisire de credinţă ortodoxă exprimată sub formă de mulţumire. Prin
citirea ei cu voce tare la fiecare Sfântă Liturghie se susţinea cunoştinţa
tuturor credincioşilor în cele ale credinţei. Ei se rugau învăţând dreapta
credinţă, învaţând să fie mulţumitori faţă de Dumnezeu. "Şi aceasta
este adevărata noastră stare în faţa Lui. Hristos S-a întrupat şi se
aduce ca jertfă euharistică pentru noi, pentru a ne învăţa şi a transforma
şi existenţa, viaţa noastră, în Euharistie; pentru ca totul să devină
euharistie în Hristos". (10)
Începând cu sec. V-VI s-a răspândit tot mai mult obiceiul citirii în
taină a anaforalei. Acest obicei nu s-a impus datorită unor motive care
să ţină de esenţa Liturghiei ci din dorinţa de a câştiga timp printr-o
rostire mai grabită a anaforalei atunci când Liturghia s-a lungit ca
urmare a introducerii imnelor cântate de credincioşi.(11)
Nu exista nici o reglementare a autorităţii bisericeşti care să indice
citirea în taină a anaforalei.(12)
Din contră, Împăratul Justinian prin Novela 137, cap. VI din 25 martie
565 interzice citirea în taină a anaforalei. Dar măsura sa nu a putut
opri răspândirea acestui obicei.
Din punct de vedere pastoral rostirea în taină a anaforalei reprezintă
o mare pierdere pentru Biserica deoarece credincioşii sunt privaţi astfel,
în mare măsura, de posibilitatea de a-şi împlini misiunea de împreună
- slujitori ai Liturghiei. De asemenea semnificaţia Liturghiei nu mai
este explicită pentru ei, făcând necesară o explicare speciala a acesteia.
"Ar fi mult mai interesant şi mai folositor pentru mintea şi inima
creştinului, remarca Sfântului Ioan de Kronstadt, ca el să cunoască
întreg cuprinsul Liturghiei, toate rugăciunile şi laudele înălţate către
Dumnezeu, Atotţiitorul şi Mântuitorul".(13)
Anaforaua este
o anamneză în forma de mulţumire care se împlineşte în epicleză şi rugăciunea
pentru lume
Anaforaua
este o mulţumire adusă de către Biserica lui Dumnezeu pentru toate binefacerile
Sale, mulţumire care izvorăşte din contemplarea tainei lui Dumnezeu
şi a iconomiei Sale mântuitoare. Este o anamneză (aducere aminte) în
formă de mulţumire a ceea ce Dumnezeu a făcut pentru noi, o mulţumire
înalţată lui Dumnezeu-Tatăl pentru creaţie şi pentru opera Sa mântuitoare,
înainte de Hristos şi în Hristos, care culminează în trimiterea Fiului
Său şi instituirea Sfintei Liturghii de către Acesta. Mulţumirea se
împlineşte în epicleză adică în invocarea Duhului Sfânt pentru actualizarea
Cinei celei de Taina, urmată de rugăciunea pentru nevoile Bisericii
şi ale lumii.
Fiind destinată să fie citită cu voce tare, anaforaua a constituit încă
de la început o formă de mărturisire a credinţei. Începând cu cele mai
vechi anaforale cunoscute se poate stabili un paralelism riguros între
acestea şi simbolurile de credinţă mărturisite la Botez.(14)
Anaforalele vechi, adaptate după binecuvântările ritualului iudaic,
exprimau sobru mulţumirea în faţa slavei dumnezeieşti pentru creaţie
şi pentru împlinirea în Hristos a iconomiei mântuirii, iconomie în care
se manifesta dragostea lui Dumnezeu faţă de om, creat după chipul Său
dar căzut prin voia proprie.(15)
În această urzeală sfinţii Vasile cel Mare şi Ioan Gura de Aur au încorporat
roadele lămuririlor teologice din secolul al IV-lea elaborate ca răspuns
la învăţăturile eretice, în special cele referitoare la Sfânta Treime.
Aceşti părinţi au dat astfel anaforalei o structură trinitară: "Biserica
îi multumeşte Tatălui, Izvorul Treimii, care Îl dă lumii pe Unicul Său
Fiu şi care ne trimite Cincizecimea continuă, Duhul care Îl arată pe
Fiul în jertfa nesângeroasă de pe Sfântul Altar. Treimea se descoperă
în lucrarea întreită a însuşirilor ipostatice ale fiecărei Persoane".(16)
Putem identifica astfel în cadrul anaforalei, trei părţi în care se
face referire specială la lucrarea fiecărei Persoane treimice, urmate
de rugăciunea de mijlocire generală a Bisericii. Aceste patru părţi
ale anaforalei, pe care le vom analiza mai amănunţit în articolele viitoare,
sunt:
a) Marea rugăciune euharistică adresată Tatălui;
b) Anamneza - memorialul recunoscător al lucrării mântuitoare a Fiului;
c) Epicleza - invocarea Sfântului Duh;
d) Dipticele - rugăciunea de mijlocire generală a Bisericii.
Note:
1. Αναφορά
înseamna la origine ridicare, înaltare, si apoi ofranda, jertfa.
2. Nicolae Cabasila, Tâlcuirea Dumnezeiestii
Liturghii, I, trad., studiu introductiv si note de Pr.Prof. Dr. Ene
Braniste în Scrieri, Bucuresti, 1989, p. 27.
3. Gregory Dix, The Shape of the Liturgy,
London, 1945, p. 126.
4. Alexander Schmemann, Euharistia. Taina
Împaratiei, trad. Pr. Boris Raduleanu, editura Anastasia, p. 176
5. Alan
Bouley O.S.B., From Freedom to Formula. The Evolution of the Eucharistic
Prayer from Oral Improvisation to Written Texts, The Catholic University
of America Press, Washington DC, 1981, p. 57
6. Vezi Georg Wagner, Die Ursprung der
Crysostomus - Liturgie, Liturgiewissenschaftliche Quellen und Forschungen
(LWQF) 59, Berlin; Robert Taft, The Authenticity of the Chrisostom Anaphora
Revisited. Determining the Authorship of Liturgical Texts by Computer,
OCP 56 (1990), p. 5-51
7. Louis-Marie
Chauvet, L'archi-oralité des textes liturgiques: L'exemple de la pričre
eucharistique, în La Maison-Dieu, 226, 2001/2, p. 130.
8. Sf. Ioan Gura de Aur, Omilia XVIII la
Epistola a II-a catre Corinteni..
9. Sf. Ioan Gura de Aur, Omilia III la
Epistola catre Filipeni.
10. Pr. Prof. Constantin Galeriu, Marturisirea
dreptei credinte prin Sfânta Liturghie, în O, an XXXIII (1981), nr.
1, p. 37.
11. Vezi Pr. Prof. Dr. Petre Vintilescu,
Liturghierul explicat, Bucuresti, 1998, p. 238.
12. Corpus juris civilis, ed. Eduard Osendrugen,
part. III, Lipsca, 1875, p. 628.
13. Sf.
Ioan de Kronstadt, Cerul pe pamânt. Cugetari mistice despre Biserica
si Cultul Divin ortodox, Sibiu, 1996, p. 159.
14. A. Hamman, Du symbole de la foi ŕ l'anaphore
eucharistique, în Kyriakon. Festschrift Johannes Quasten, vol. II, Munster,
1970, p. 842
15. I.H. Dalmais, Quelques grand thčmes
théologiques des anaphores orientales, în Eucharisties d'Orient et d'Occident.
Semaine liturgique de l'Institut Saint-Serge, Les Editions du Cerf ,
Paris, 1970, p. 182 :
16. Paul Evdokimov, Rugaciunea în Biserica
de Rasarit, trad. de Carmen Bolocan, Iasi, 1996, p. 91.
Pr. Florin Botezan
|