Explicarea Sfintei Liturghii (IV) Liturghia darurilor mai înainte sfintite Slujba cunoscutã sub numele de Liturghia darurilor mai înainte sfintite este de fapt un ritual de împãrtãsanie dezvoltat prin îmbinarea vecerniei cu unele elemente ale Sfintei Liturghii. Cu toate cã nu se aduce jertfa cea fãrã de sânge si nu se sfintesc darurile de pâine si vin, ea poartã denumirea de Liturghie deoarece în cadrul ei are loc împãrtãsirea cu Sfintele Taine. Slujbã specificã Postului Mare În prezent Liturghia darurilor mai înainte
sfintite este o slujbã specificã Postului Mare putându-se
sãvârsi în zilele de peste sãptãmânã
(de luni pânã vineri) cu exceptia zilelor aliturgice, a sãrbãtorii
Buneivestiri si a Joii si Sâmbetei Mari. Ritual de împãrtãsire cu Sfintele Taine Sfânta Liturghie este centrul vietii noastre în Hristos având ca punct culminant unirea cu Hristos prin împãrtãsirea cu Sfintele Taine. Dar împãrtãsirea cu Trupul si Sângele Domnului nu este numai plinirea ostenelilor si tinta spre care nãzuim ci este si ajutorul divin pe care îl primim în nevointa noastrã duhovniceascã si care ne ajutã sã aspirãm cãtre o comuniune desãvârsitã în ziua cea neînseratã a Împãrãtiei lui Dumnezeu. De aceea Biserica a rânduit un ritual de împãrtãsire si în zilele de rând din Postul Mare. Postul ascetic si postul total Postul mare este o perioadã de mare nevointã
sufleteascã si trupeascã în care se îmbinã
cele douã feluri de postire: postul ascetic si postul total. Postul
ascetic reprezintã abtinerea de la anumite mâncãruri
si bãuturi si reducerea substantialã a regimului alimentar
în vederea eliberãrii de sub stãpânirea poftelor
trupului. Postul total sau ajunarea este renuntarea totalã la mâncare
si bãuturã pe o duratã scurtã de timp (o zi
sau douã) fiind expresia stãrii de pregãtire si asteptare.
În acest sens ajunarea face parte întotdeauna din pregãtirea
pentru unirea cu Hristos în Sfânta Împãrtãsanie. Împãrtãsania de searã Întreaga rânduialã a Liturghiei
darurilor mai înainte sfintite, în care cântãri
de mare frumusete se împletesc cu ritualuri impresionante si rugãciuni
de mare profunzime, creeazã ambianta necesarã întâlnirii
si împãrtãsirii cu Hristos dupã o zi de pregãtire
si asteptare. Din pãcate, ca o concesie fãcutã celor
care nu pot sau nu vor sã ajuneze precum si prin analogie cu Liturghiile
propriu-zise, s-a rãspândit destul de mult practica slujirii
Liturghiei darurilor mai înainte sfintite dimineata. Concluzii Câteva concluzii se impun de la sine: |
Copyright © 2002, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul "Alba Iulia
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.