Explicarea Sfintei Liturghii (XXV) Ectenia întreitã Împãrtãsirea cu Dumnezeu Cuvântul prin cuvânt prin citirea si explicarea Sfintei Scripturi în cadrul primei pãrti a Sfintei Liturghii, numitã Liturghia Cuvântului, este urmatã de ectenia întreitã. Prin ectenia întreitã întelegem invocarea stãruitoare a milei lui Dumnezeu printr-un sir de cereri pe care diaconul (sau preotul) le adreseazã lui Dumnezeu, poporul continuând rugãciunea prin rãspunsul "Doamne miluieste!" rostit de câte trei ori. O ectenie a milei Limbajul liturgic românesc si slav a consacrat
termenul de ectenie pentru orice succesiune de cereri sau îndemnuri
la rugãciune adresate de cãtre diacon (sau de cãtre
preot în lipsa acestuia) la care credinciosii rãspund cu
"Doamne miluieste" sau "Dã Doamne". În
limbajul liturgic grecesc termenul de ectenie, potrivit întelesului
sãu (ectenie vine de la adjectivul ectenis, o, i care
înseamnã insistent, prelung, stãruitor), se foloseste
mai ales pentru ceea ce noi numim ectenia întreitã. Aceastã
ectenie cuprinde un sir stãruitor de cereri prin care se invocã
mila lui Dumnezeu si ajutorul Lui pentru trebuintele generale ale vietii
îmbrãtisând întreaga comunitate bisericeascã,
atât pe cei vii cât si pe cei adormiti. Pe drept cuvânt
o putem numi o ectenie a milei deoarece este o invocare continuã
a milei lui Dumnezeu culminând în ecfonis cu mãrturisirea
lui Dumnezeu ca milostiv, ca Unul care se apleacã la noi coborând
din necuprinderea si sfintenia lui neapropiatã si neatinsã
de noi . Rugãciunea Bisericii pentru nevoile fiecãruia Spre deosebire de ectenia mare care este o rugãciune
atotcuprinzãtoare ce îmbrãtiseazã întreaga
creatie, ectenia întreitã reprezintã rugãciunea
Bisericii pentru nevoile particulare ale omului. "Antinomia crestinismului
constã în aceea cã el este îndreptat asupra
întregului - asupra întregii creatii, asupra întregii
lumi, asupra întregii omeniri, dar, totodatã, este îndreptat
integral si asupra fiecãrei persoane umane unice si de nerepetat"
. În ectenia întreitã întreg putere rugãtoare
a Bisericii se concentreazã asupra omului, asupra nevoilor lui. Sã zicem toti, din tot sufletul si din tot cugetul nostru, sã zicem. Manuscrisele vechi ale Sfintei Liturghii indicã faptul cã aceastã primã parte a ecteniei întreitã era initial despãrtitã . Diaconul rostea mai întâi îndemnul "Sã zicem toti!" la care credinciosii rãspundeau "Doamne miluieste!" Erau chemati astfel la rugãciune toti cei prezenti indicându-li-se si rãspunsul pe care îl vor da la cererile ce vor urma. Cel de-al doilea îndemn aratã starea lãuntricã cerutã de rugãciune, faptul cã este necesarã o angajare totalã a întregii noastre fiinte: "Din tot sufletul si din tot cugetul nostru sã zicem!". Unirea celor douã îndemnuri în unul singur explicã repetarea cuvintelor "sã zicem". În forma sa de astãzi începutul ecteniei întreite concentreazã semnificaþiile îndemnurilor initiale fiind oarecum similar cu începutul ecteniei mari unde, înainte de cererile propriu-zise, diaconul indicã credinciosilor cum trebuie sã se roage si anume "în pace". Doamne, Atotstãpânitorule, Dumnezeul pãrintilor nostri, rugãmu-ne tie, auzi-ne si ne miluieste. Îl mãrturisim pe Dumnezeu ca Atotstãpânitor dar, în acelasi timp, si ca Dumnezeu al pãrinþilor nostri si de aceea îndrãznim sã-L rugãm sã ne audã si sã-si reverse mila Lui peste noi. Miluieste-ne pe noi, Dumnezeule, dupã
mare mila Ta, rugãmu-ne Tie, auzi-ne si ne miluieste. Inspiratã
de începutul psalmului 50, aceastã cerere este o invocare
a milei lui Dumnezeu si, în acelasi timp, o mãrturisire a
marii Lui mile. Ne îndreptãm întreg sufletul si cugetul
spre Dumnezeul cel Atotstãpânitor cunoscând marea Sa
milã si având credinta cã nu-si va întoarce
fata Lui de la noi ci ne va auzi si ne va milui. Încã ne rugãm pentru binecredinciosul popor român de pretutindeni, pentru ocârmuirea tãrii, pentru mai marii oraselor si ai satelor si pentru iubitoarea de Hristos oaste, pentru sãnãtatea si mântuirea lor. Conducãtorii si ostasii tãrii sunt cei de care depind conditiile externe în care îsi desfãsoarã Biserica activitatea. De aceea ne rugãm ca Domnul sã le lumineze mintea si inima, sã-i aducã la dreapta credintã si sã-i mântuiascã. Rugãciunea noastrã îmbrãtiseazã de asemenea întreg poporul român de pretutindeni, cerând mântuirea lui. Încã ne rugãm pentru fratii nostri: preoti, ieromonahi, ierodiaconi, diaconi, monahi si monahii si pentru toti cei întru Hristos frati ai nostri. Ne rugãm pentru clerul de mir, cel monahal si pentru toti monahii, cei care s-au consacrat slujirii lui Dumnezeu, fiecare în treapta sa, pentru mântuirea întregului popor al lui Dumnezeu. Încã ne rugãm pentru fericitii si pururea pomenitii ctitori ai sfântului lãcasului acestuia si pentru toti cei mai înainte adormiti, pãrinti si frati ai nostri dreptslãvitori, care odihnesc aici si pretutindeni. Rugãciunea se îndreaptã spre cei adormiti, începând cu ctitorii lãcasului în care ne rugãm. Acestia, prin jertfa lor, au fãcut posibilã slujirea Sfintei Liturghii. Apoi, în virtutea dragostei fatã de toti, rugãciunea îi cuprinde pe toti dreptslãvitorii crestini adormiti întru Domnul. Încã ne rugãm pentru mila, viata, pacea, sãnãtatea, mântuirea, cercetarea, lãsarea si iertarea pãcatelor robilor lui Dumnezeu, enoriasi, ctitori si binefãcãtori ai sfântului lãcaºului acestuia. Rugãciunea se îndreaptã acum spre cei vii care sunt legati în mod deosebit de lãcasul în care ne-am adunat spre sãvârsirea Sfintei Liturghii: enoriasii, adicã membrii comunitãtii parohiale, prezenþi sau nu la slujbã, ctitorii si binefãcãtorii, cerând ceea ce este esential pentru ei: mila lui Dumnezeu, viata cea adevãratã, pacea sufletului, sãnãtate, mântuire, cercetarea de cãtre Dumnezeu, lãsarea si iertarea pãcatelor. Învãtãm de aici ce ne este cu adevãrat folositor si ca urmare ce trebuie sã-i cerem lui Dumnezeu si în rugãciunile noastre particulare. În continuare Liturghierul indicã
posibilitatea adãugãrii unor cereri diferite în funcþie
de contextul concret în care se slujeste Sfânta Liturghie.
Spre sfârsitul Liturghierului gãsim tipãrite cereri
la diferite trebuinþe: la vreme de neplouare si foamete, la vreme
de necontenire a ploilor, pentru cei ce cãlãtoresc, pentru
cei bolnavi, pentru vrãjmasii cei ce ne urãsc si ne asupresc,
pentru cei ce sunt în închisori, pentru nãvãlirea
vrãjmasilor, la boli molipsitoare, multumiri pentru facerea de
bine a lui Dumnezeu, pentru cei ce sunt asupriti de vrãjmasi, pentru
înmulþirea dragostei si dezrãdãcinarea urii
si a toatã rãutatea, pentru cererea si câstigarea
celor de trebuintã si de folos, pentru vreme de orice nevoie si
primejdie omeneascã. De asemenea se pot adapta si alte cereri preluate
din Molitfelnic (de exemplu pentru elevi si studenti) sau chiar pot fi
alcãtuite, în anumite împrejurãri, unele cereri
speciale. Încã ne rugãm pentru cei ce aduc daruri si fac bine în sfântã si întrutot cinstitã biserica aceasta, pentru cei ce se ostenesc, pentru cei ce cântã si pentru poporul ce stã înainte si asteaptã de la Tine mare si multã milã. Ultima cerere îi cuprinde pe toti cei implicati în mod direct în buna desfãsurare a slujbei: cei ce aduc daruri si fac bine în bisericã, cei ce se ostenesc pentru bisericã, cei ce cântã la slujbã si întreg poporul participant la Sfânta Liturghie care asteaptã cu credintã marea si bogata milã a lui Dumnezeu. Preotul, prin rugãciunea pe care o rosteste, întãreste rugãciunea poporului cerând mila lui Dumnezeu: Doamne, Dumnezeul nostru, primeste aceastã rugãciune stãruitoare de la robii Tãi si ne miluieste pe noi, dupã multimea milei Tale, si trimite îndurãrile Tale peste noi si peste tot poporul Tãu, care asteaptã de la Tine multã milã. Ecfonisul ni-L descoperã pe Dumnezeu
ca milostiv si iubitor de oameni: Note: §
Alexandre Schmemann, Euharistia. Taina Împãrãtiei,
Ed. Anastasia, Bucuresti, p.88 Pr. Florin Botezan |
Copyright © 2002, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul "Alba Iulia
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.