Explicarea Sfintei Liturghii (XX) Lecturile biblice (I) Cântarea întreit sfântã
pe care o intonãm împreunã cu îngerii dupã
înãltarea noastrã la cer exprimatã simbolic
de ritualul Intrãrii Mici, ne pregãteste pentru momentul
culminant al Liturghiei Cuvântului: împãrtãsirea
cu Dumnezeu Cuvântul prin cuvintele Sale. Între cele douã pãrti ale Sfintei Liturghii, Liturghia Cuvântului si Liturghia euharisticã, este un strâns paralelism, ambele având în centru împãrtãsirea cu Dumnezeu Cuvântul: Intrãrii Mici cu Evanghelia îi corespunde Intrarea Mare cu cinstitele daruri, mãrturisirii de credintã din antifonul al II-lea (Unule Nãscut) - Crezul, rugãciunii si cântãrii trisaghionului - prima parte a anaforalei liturgice si cântarea "Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot", rugãciunii de dinainte de citirea Evangheliei - epicleza, iar lecturilor biblice si în special citirii Evangheliei - împãrtãsirea cu Trupul si Sângele Domnului. Consumarea euharisticã a cuvântului Pãrinþii Bisericii ne atrag atenþia asupra faptului cã primirea cuvintelor dumnezeiesti reprezintã o împãrtãsire la fel de realã cu Dumnezeu Cuvântul ca si primirea Sfintei Euharistii. "Sã nu pierdem un singur cuvânt din Sfânta Evanghelie, subliniazã Origen, cãci, dacã atunci când vã împãrtãsiti luati seama pe bunã dreptate ca sã nu cadã jos nici cea mai micã pãrticicã, pentru ce sã nu credeti cã este rãu a neglija un singur cuvânt al lui Hristos". Clement Alexandrinul (Stromatele 1, 1) aratã cã trebuie sã ne hrãnim cu semintele vietii care se gãsesc în Scripturã asa cum ne împãrtãsim cu Sfânta Euharistie iar Sfântul Ioan Gurã de Aur (Omilii la Facere 6, 2) si Sfântul Grigorie Teologul (Cuvântarea 45, 16) vorbesc despre consumarea euharisticã a cuvântului frânt în mod tainic. Cuvântul comunicã viata dumnezeiascã Domnul comunicã viaþa sa dumnezeiascã
si înfãptuieste legãmântul Sãu cu noi
nu numai prin Taina Sfintei Euharistii ci si prin cuvânt . Cuvântul divin curãteste, sfinteste, odihneste Cuvântul dumnezeiesc provine din energiile
dumnezeiesti si pentru aceea el poate sã curãteascã,
sã sfinteascã, sã odihneascã . "Acum
voi sunteti curati, pentru cuvântul pe care vi l-am spus"(Ioan
15, 3) le zice Hristos ucenicilor înainte de patima Sa. Sfântul
Chiril al Alexandriei subliniazã cã întreaga Sfântã
Treime lucreazã curãtirea prin cuvânt: Tatãl
prin cuvântul Fiului cu puterea Sfântului Duh. "E ca
si cum ar zice: Cu voi cei dintâi s-a înfãptuit de
Tatãl, prin cuvântul Meu, modul curãtirii spirituale
prin Duhul si în Duhul. Cãci lepãdând tulburarea
obisnuintelor desarte si a mortii lumesti, sunteti pregãtiti spre
rodirea plãcutã lui Dumnezeu. (...) Cãci nu mai trãiti
în duh iudaic sau potrivit literei Legii (...) ci credeti cã
vã împliniti prin credinta sigurã si vã strãduiti
sã multumiti pe Dumnezeu prin facerea de bine. (...) Deci toti
cei ce se vor strãdui sã se curãteascã vor
fi ca voi". "Sfinteste-i pe ei întru adevãrul Tãu;
cuvântul Tãu este adevãrul" ( Ioan 17, 17) se
roagã Mântuitorul Tatãlui iar Sfântul Petru
ne îndeamnã sã ne curãtim si noi sufletul prin
ascultarea de adevãr (I Petru 1, 22). Iisus Hristos este Cuvântul dumnezeiesc întrupat La "plinirea vremii" (Galateni 4, 4) Cuvântul dumnezeiesc, "Cuvântul purificator, Cuvântul cel mântuitor, Izvorul cel de viatã fãcãtor" s-a arãtat în lume prin întruparea Fiului. Dumnezeu Tatãl S-a revãrsat prin graiul Fiului Sãu, ca oamenii sã cunoascã întelepciunea, iubirea desãvârsitã pentru om dar si calea spre El . Si astfel "dupã ce Dumnezeu odinioarã, în multe rânduri si în multe chipuri, a vorbit pãrintilor nostri prin prooroci, în zilele acestea mai de pe urmã ne-a grãit nouã prin Fiul, pe Care L-a pus mostenitor a toate si prin Care a fãcut si veacurile; Care, fiind strãlucirea slavei si chipul fiinþei Lui si Care þine toate cu cuvântul puterii Sale, dupã ce a sãvârsit, prin El însusi, curãtirea pãcatelor noastre, a sezut de-a dreapta slavei, întru cele prea înalte"(Evrei 1, 1-3). Hristos ni se dãruieste prin cuvintele Sale Cuvintele lui Hristos sunt cuvinte ale Cuvântului
ipostatic suprem, "sunt ca niste vehicule ale energiilor Sale necreate,
ca expresii ale Subiectului divin care ni se dãruieste prin ele"
. De aceea "cuvântul Lui era cu putere" (Luca 4, 32) alungând
demonii (Matei 8, 8; 8,16; Luca 7, 7), vindecând (Matei 8, 16; Luca
4, 36) si chiar înviind din morti (Luca 7, 14; Marcu 5, 41; 8, 54;
Ioan 11, 43). Sfânta Liturghie este cadrul cel mai potrivit pentru primirea cuvântului dumnezeiesc Duhul Sfânt este cel care dã putere
cuvintelor Cuvântului fãcându-le vii si lucrãtoare
în sufletul nostru. "Numai venind în noi deplin prin
Duhul Sfânt cuvintele Domnului ne devin întelese prin experienta
interioarã a vietii în Dumnezeu" . Împãrtãsirea prin cuvânt ne pregãteste pentru împãrtãsirea cu Sfintele Taine Împãrtãsirea cu Dumnezeu
Cuvântul prin cuvânt nu exclude ci, dimpotrivã, presupune
împãrtãsirea euharisticã cu Trupul si Sângele
Domnului. Cuvântul lui Dumnezeu citit din Sfânta Scripturã,
aratã Nicolae Cabasila, "ne pregãteste si ne curãtã
în prealabil, înainte de marea sfintire a dumnezeiestilor
Taine" . §
la Pr. Prof. Dr. Petre Vintilescu, Liturghierul explicat, Bucuresti, 1998,
p. 194 Pr. Florin Botezan |
Copyright © 2002, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul "Alba Iulia
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.