Explicarea Sfintei Liturghii(II) Câteva repere
istorice: Sfânta Liturghie este un organism spiritual viu, în continuã evolutie, si nu o relicvã a istoriei Multi crestini ortodocsi cred cã Sfânta
Liturghie a fost de la început asa cum o cunosc ei astãzi.
Dar, cu toate cã în ultimele secole Liturghia nu a cunoscut
schimbãri semnificative, aceasta nu înseamnã cã
forma ei de azi este fixã si neschimbabilã. Sfânta
Liturghie este un organism spiritual viu, în continuã evolutie
si nu o relicvã a istoriei. În decursul veacurilor ea a evoluat
de la simplitatea originarã la bogãtia de azi. Dar aceastã
evolutie nu a însemnat o îndepãrtare de la adevãr,
asa cum încearcã sã argumenteze unii eterodocsi, ci
o crestere fireascã, expresie a lucrãrii Duhului Sfânt
în Bisericã, o dezvoltare a elementelor esentiale pe care
le gãsim de la început în structura Liturghiei. Sfânta Liturghie a fost întemeiatã de Mântuitorul Iisus Hristos la Cina cea de Tainã când "a luat pâinea si, binecuvântând, a frânt si a dat ucenicilor sãi zicând: Luati mâncati acesta este trupul Meu. Si luând paharul si multumind le-a dat zicând: Beti dintru acesta toti, Cã acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsã spre iertarea pãcatelor" (Mt. 26, 26-28). Sfinþii Evanghelisti Marcu si Luca precum si Sfântul Pavel precizeazã cã Mântuitorul a lãsat Bisericii porunca expresã de a oficia Sfânta Liturghie: "Sã faceti aceasta întru pomenirea Mea" (Mc. 14, 22-24; Lc. 22, 19-20, I Cor. 11, 22-25). Liturghia apostolicã era mult mai simplã, însã cuprindea elementele esentiale care se vor pãstra pânã astãzi Dupã pogorârea Duhului Sfânt,
primii crestini, urmând porunca Mântuitorului, "stãruiau
în învãtãtura apostolilor si în împãrtãsire,
în frângerea pâinii si în rugãciuni"
(FA 2,42) adicã în slujirea Sfintei Liturghii care, încã
de la început, a fost centrul vietii Bisericii, Taina actualizãrii
lucrãrii mântuitoare a lui Hristos si a unirii depline cu
El. Dezvoltarea Liturghiei a dus la aparitia diverselor traditii liturgice Aceastã formã originarã a Liturghiei se va dezvolta treptat deoarece, în cadrul schemei de mai sus, liturghisitorii aveau o mare libertate de improvizaþie în ceea ce priveste formularea rugãciunilor, stabilirea lecturilor biblice, introducerea unor imne religioase etc. Cu timpul s-au precizat anumite idei principale care trebuiau abordate, într-o anumitã ordine, în cadrul rugãciunilor, s-au generalizat anumite anaforale liturgice (rugãciunea centralã a Sfintei Liturghii) alcãtuite de personalitãti marcante ale vietii bisericesti si, mai apoi, în diverse regiuni, s-au stabilit chiar formule fixe ale slujbei individualizându-se traditii liturgice. Între acestea s-au impus cele specifice principalelor centre crestine: Ierusalim, Antiohia, Cezareea Capadociei, Alexandria, Roma. În sec. IV-V Sfintii Ioan Gurã de Aur si Vasile cel Mare alcãtuiesc, pe baza traditiilor vechi, Liturghiile care le poartã numele, folosite pânã azi de Biserica Ortodoxã Anul 313 marcheazã încetarea persecutiilor
împotriva crestinilor si începutul unei epoci de mare înflorire
în istoria Bisericii. În aceastã perioadã are
loc o unificare a ritualurilor liturgice marcatã de alcãtuirea,
pe baza traditiilor vechi, de cãtre Sfintii Ioan Gurã de
Aur si Vasile cel Mare a Liturghiilor care le poartã numele, folosite
pânã azi de Biserica Ortodoxã. Forma si evolutia acestor
Liturghii numite Liturghii bizantine le vom analiza în numãrul
urmãtor. |
Copyright © 2002, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul "Alba Iulia
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.