Explicarea Sfintei Liturghii (I) Sfânta Liturghie - Taina Tainelor A fi creștin ortodox înseamnă a trăi viața cea adevărată în comuniune cu Dumnezeu Calitatea de creștini ortodocși nu ne este dată de declarația de la recensământ ci de trăirea vieții celei noi în Hristos. Creștinismul nu este o ideologie, un sistem de idei la care putem sau nu să aderăm, ci viață, viața cea adevărată în comuniune cu izvorul vieții, Dumnezeu, pe care omul a pierdut-o datorită păcatului originar. Prin întruparea, moartea, învierea si înalțarea Sa la cer Mântuitorul Iisus Hristos a restaurat firea umană și ne-a eliberat de sub stapânirea păcatului și a morții dăruindu-ne viața veșnica a Împărăției cerurilor. Darul vieții veșnice îl primim în botezul nostru când "ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morti prin slava Tatalui asa sa umblam si noi întru înnoirea vietii"(Rom. 6, 4). Înviati împreună cu Hristos în Taina Botezului și primind darul Sfântului Duh în Taina Mirungerii noi trebuie să ne străduim să trăim viața cea nouă în Hristos luptând cu păcatul și împlinind poruncile lui Dumnezeu, sintetizate în porunca iubirii. Nu este ușor să împlinim acest lucru de aceea este nevoie să primim mereu putere prin participarea la slujbele Bisericii și, mai ales, prin participarea la Sfânta Liturghie și Împărtașirea cu Trupul și Sângele Domnului. Slujbele Bisericii reprezintă împartășirea concretă de viața cea noua în Hristos Participarea la slujbe nu este o obligație anevoioasă ci o bucurie. Biserica este Împărăția lui Dumnezeu pe pamânt iar slujbele reprezintă intrarea noastră în această Împărăție, trăirea și împărtășirea concretă de viața cea nouă în Hristos, de dreptatea, pacea și bucuria în Duhul Sfânt ce caracterizează Împărăția lui Dumnezeu (Rom. 14, 17). Slujbele ne poartă în lumea prezentei directe a lui Dumnezeu facându-ne părtași bucuriei Învierii. Creștinismul este, pentru aceasta, o religie liturgică, o religie în care pe primul plan este cultul, trăirea liturgică a vieții celei noi în comuniune cu Dumnezeu. Biserica este, în primul rând, o comunitate rugătoare, slăvitoare. Înțelegem astfel de ce Biserica noastră se numește ortodoxă iar noi ne numim ortodocși: aducem dreapta slăvire (orthos -doxa) lui Dumnezeu și, ca urmare, avem credința dreaptă fiind Biserica cea adevărată. Înțelegem de asemenea că cel care nu aduce dreaptă slăvire lui Dumnezeu participând regulat la slujbele Bisericii și, mai ales, la Sfânta Liturghie, nu este ortodox adevărat. Sfânta Liturghie este cea mai importantă slujbă a Bisericii Cea mai importantă slujbă a Bisericii este Sfânta Liturghie, slujba în care Hristos Însuși vine, în puterea Duhului Sfânt, în mijlocul nostru pentru a ni se dărui în Sfânta Împărtășanie și pentru a ne uni în Trupul Său, Biserica, facându-ne părtași Împărăției lui Dumnezeu. În Sfânta Liturghie se realizează, prin excelență, intrarea noastră în Împărăția lui Dumnezeu prefăcând viața noastră în comuniune de iubire cu Sfânta Treime și între noi. Sfânta Liturghie este jertfa și Taina, este Taina Tainelor Sfânta Liturghie este jertfa
adevărată pentru că, de câte ori o săvârșim, Duhul Sfânt actualizează
opera răscumpărătoare a Mântuitorului concentrată în moartea și Învierea
Sa. Este, în același timp, Taina unirii cu Hristos și între noi în Biserică
prin împărtășirea cu Trupul și Sângele Lui, este Taina Tainelor deoarece
ea încununează tot ceea ce s-a dat prin celelalte slujbe unind cel mai
deplin pe fiecare credincios cu Dumnezeu și pe toți credincioșii în Biserica,
Trupul lui Hristos, facându-i părtași vieții celei veșnice. Hristos este prezent în slujba tot atât de real pe cât a fost acum 2000 de ani când a trăit pe pământ Sfânta Liturghie este
Taina lui Hristos pentru că este o pomenire și o actualizare a lucrării
mântuitoare a lui Hristos. La fiecare Sfântă Liturghie Duhul Sfânt actualizează,
face prezentă, pentru fiecare credincios în parte și pentru toți laolaltă,
nu numai întreaga viață pamântească a Mântuitorului ci și Înălțarea Sa
la cer si chiar, în mod anticipat, a doua Sa venire. Hristos este prezent
în slujbă tot atât de real pe cât a fost acum 2000 de ani când a trăit
pe pamânt. Această prezență își atinge punctul culminant în prefacerea
darurilor de pâine și vin în Trupul și Sângele Mântuitorului. Dar în Sfânta
Liturghie Hristos este prezent în mod real nu numai în jertfa euharistică
ci în multe moduri: în cuvintele Sfintei Scripturi citite în Biserică,
în cuvântul de propovăduire al preotului, în rugăciunile rostite de preot,
în cântările credincioșilor. Credincioșii devin cu adevărat Biserica lui Dumnezeu adică Trupul lui Hristos Adunându-se pentru savârșirea
Sfintei Liturghii și împărtașindu-se cu Trupul și Sângele Domnului credincioșii
devin cu adevărat Biserica lui Dumnezeu adică Trupul lui Hristos: "Ca
o pâine, un trup, suntem cei mulți; căci toți ne împărtășim dintr-o pâine"
(I Corinteni 10, 17). Biserica există în și prin Sfânta Liturghie: "Acolo
unde este Euharistia, scrie Sfântul Ciprian al Cartaginei, acolo este
Biserica". Sfânta Liturghie este o împreună slujire a clerului
și credincioșilor adunați în jurul întâi-stătătorului (episcopul
sau delegatul acestuia). Prin participarea la Sfânta Liturghie și cuminecarea cu Sfintele Taine primim Duhul Sfânt precum apostolii la Cincizecime Întreg cultul ortodox este închinare duhovnicească (Romani 12, 1) împlinindu-se prin puterea Duhului Sfânt care lucrează în Biserică. Cu atât mai mult Sfânta Liturghie, centrul cultului ortodox, este locul lucrării Duhului Sfânt Care îl face prezent pe Hristos Cel mort și înviat în mijlocul Bisericii Sale. Chemând neîncetat prezența și puterea Duhului Sfânt asupra sa și asupra darurilor, comunitatea dreptslăvitoare trăiește prin Sfânta Liturghie revărsarea inepuizabilă a harului Cincizecimii pe care Mântuitorul îl descrie ca "putere de sus" (Luca 24, 49; F. A. 1, 8). Sfânta Liturghie nu este numai actualizarea jertfei și învierii lui Hristos ci și continuarea Cincizecimii, o Cincizecime continuă. Fiecare credincios trebuie să înțeleagă Sfânta Liturghie Viața creștină autentică nu poate fi concepută în afara Sfintei Liturghii care ocupă locul central în Biserică și în viața oricărui creștin care își ia în serios demnitatea de mădular al Trupului lui Hristos. Dar pentru a putea participa deplin la Liturghie și nu numai a asista este foarte important ca fiecare credincios să înțeleagă semnificația ei. Pr. Florin Botezan |
Copyright © 2002-2007, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul "Alba Iulia
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.