În 1963, cu puțin timp înainte după plecarea
soțului ei in Sfântul Munte, în Vinerea Mare, trecuse la Domnul și mama
Părintelui Efrem. Ucenicul este împărat și de aceea nu este cercetat la vămi. Știți cum mă simțeam atunci când eram ucenic? Ca un vultur! Pentru ucenic nu este dare de seamă, nu există vamă, deoarece are zapisul păcatelor sale cu totul alb. Când zapisul tău este alb, diavolii nu pot să te prindă. Iar aceasta este valabil numai atunci când faci ascultare. Ucenicul nu se teme de Dumnezeu, nu pentru că nu are frica lui Dumnezeu. Nu, ci pentru că "dragostea cea multă scoate afară frica" (I Ioan 4, 18). Mai demult părintele M. a venit la chilia noastră
și a zidit un perete mic de cărămizi. Apoi a suflat un vânt foarte puternic
care ne-a provocat ceva pagube. Mai târziu acel părinte a revenit la
chilia noastră și, vrând să glumească cu mine, mi-a spus: Cel care face ascultare este și răsplătit,
și lăudat, și încununat. Desigur și cel care poruncește, dar mai mult
cel care ascultă. Deoarece ucenicul este însuși Hristos, Îl urmează
pe Hristos. Omul care îl laudă pe aproapele său și se judecă pe sine ajunge la măsura sfințeniei. Dacă tu ceri de la altul care te-a întristat să-ți pună metanie înseamnă că nu ai o stare duhovnicească bună și nu pășești pe drumul călugăriei. Omul, atât timp cât trăiește, trebuie să se nevoiască. Iar cea dintâi nevoință este să se biruiască pe sine însuși. Primul și cel mai mare vrăjmaș al omului nu este diavolul. Nu, ci este omul însuși cu sinea lui vicleană. Și aceasta deoarece nu ascultă de cel care îl poate sfătui, ci face ceea ce îi spune gândul său. Și deși avem atâția Sfinți Părinți cărora le putem urma, citindu-le scrierile, cu toate acestea egoismul nostru ne stăpânește de multe ori. Atunci când omul se biruiește pe sine înaintea lui Dumnezeu, el este cel mai mare mucenic și purtător de biruință. Suferința Crucii nu va lipsi niciodată din viața fiecăruia. De ce? Pentru că de vreme ce Începătorul nostru a urcat pe Cruce, și noi vom urca. Pe de o parte ea este dulce și ușoară, iar pe de altă parte este amară și grea. Dacă ridici cu dragoste Crucea lui Hristos, este foarte ușoară, este ca un burete, ca pluta. Dacă nu o primești astfel, este grea și de neridicat. Iar acestea le-am învățat din experiență. Când spui: "Voia lui Dumnezeu să se facă" sau "Așa a fost de la Dumnezeu", atunci te liniștești. Dar dacă spui: "De ce s-a făcut aceasta sau aceea", nu te liniștești, nu ai pace. De pildă, nu a fost voia lui Dumnezeu să plec undeva Duminică, ci luni. Nu a vrut Dumnezeu să plec marți, ci miercuri. De ce? Pentru că așa le-a rânduit Dumnezeu. Dacă le privești altfel, vei greși și nici plată nu vei avea. Nu vei avea nici o răsplată. De aceea spun că omul, în orice situație s-ar afla, nu trebuie să deznădăjduiască. Să nu-ți pierzi cumpătul, știind că Dumnezeu te încearcă pentru un motiv sau altul, pe care numai El îl știe. Ca și cum Dumnezeu te-ar întreba: "Poți să rabzi această mâhnire? Dacă poți, îți voi dărui o harismă. Iar dacă nu poți, și pe aceasta pe care ți-am dat-o ți-o voi lua. Eu nu vreau oameni fricoși". Nu ca iscoadele trimise de Moise, care spuneau: "Acolo am văzut și noi uriași, pe fii lui Enac, din neamul uriașilor și ni se părea că suntem față de ei ca niște lăcuste" (Num. 13, 34). Despre îndreptățire nu este scris nimic în Sfânta Scriptură. Sfinții nu numai că nu se îndreptățesc, ba chiar suferă de bunăvoie pentru alții. Tu să te îndrepți pe tine însuți, nu să aștepți ca ceilalți să să îndrepte. Tu să te smerești, să te calce toți în picioare. Abia atunci ești în regulă. Tu să te întrarmezi cu răbdare. Acesta este drumul Crucii. Oricât de înțelept ar fi omul, tot trebuie să se sfătuiască puțin. Noi nu suntem învățați direct de Dumnezeu. Poți să primești înștiințare direct de la Dumnezeu? Nu am ajuns la această măsură. Să mai întrebăm și pe alții. Să întrebăm, să ne sfătuim. Oare nu este nici un om mai bun decât tine? Să rabzi și patimile tale, să
le rabzi și pe ale mele. Și astfel vei deveni sfânt. Șiragul de metanii este făcător de minuni. Cea mai bună rugăciune este cea pe care o descoperi tu însuți în acea clipă. Nu ajunge numai să citești rugăciunile Sfintei Împărtășanii pentru a te împărtăși a doua zi. Citim: "Din buze necurate, din inimă pâmgărită...", dar nici măcar nu înțelegem ce zicem. Tu însă să te silești să te afli la rugăciune într-o stare de umilință și atunci vei înțelege cuvintele rugăciunii pe care o rostești către Dumnezeu. Aceasta are mare putere! Da, mare putere! Să presupunem
că mâine ne vom împărtăși. Va veni însuși Mângâietorul să sfințească
Sfintele Daruri! Cum Îl vei întâmpina? "Alerg la mila și milostivirea
Ta. Iarta-ma! Om sunt și eu, iartă-mă!" Rugăciunea este oglinda monahului. Sfântul Ioan
Gură de Aur spune că omul care, silit de o anumită nevoie, nu poate
merge la biserică se poate face pe sine însuși Jertfelnic dacă se roagă
acolo unde se află. Odată i-am spus
bătrânului Iosif: "Părinte, chiar și în iad de voi merge, nu
mă voi teme, căci voi avea drept mângâiere Rugăciunea lui Iisus."
Atâta dulceață, atâta bucurie îți aduce în suflet această rugăciune
- este scurtă, dar câtă putere are! - încât poți să spui: "Chiar
și în iad de voi merge, nu mă voi teme, căci și acolo voi spune rugăciunea". Când vei face
rucodelie sau vreo altă ascultare să nu lași rugăciunea, pentru că ea
te îndumnezeiește. Primul lucru pe care îl veți simți, părinților, este
bucuria. Primul stadiu prin care veți trece, spunând rugăciunea, este
bucuria. Iar ea nu este nimic altceva decât o pietricică în întinderea
mării , este semnul că înlăuntrul tău începi să te luminezi. De aceea
rostește rugăciunea, rostește mereu rugăciunea, iar aceasta te va aduce
la o stare mult mai înaltă, pe care nici măcar nu ți-o poți închipui. Ceea ce ne-a
învățat starețul nostru, părinții niptici în Filocalie, precum și mica
noastră experiență este că cea mai bună rugăciune se face noaptea. În timp ce se
citește în biserică, poți să spui rugăciunea lui Iisus dacă ai o stare
duhovnicească mai înaltă, iar dacă nu ai, atunci trebuie să urmărești
psalmodierile și citirile de la strană. La fel este și la Sfânta Liturghie.
De multe ori omul este răpit în extaz și trăiește mai profund cuvintele:
"Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați".
Și atunci își spune sieși: "Unde merg? Să-l primesc pe Dumnezeu".
Când conștientizezi aceasta, atunci te bucuri. Dacă ai avut înainte
de aceasta bucurie, atunci nu poți să te apropii de Sfânta împărtășanie
decât cu lacrimi, cu lacrimi de bucurie. Iar dacă ai avut lacrimi de
tristețe, atunci spui: "Dumnezeul meu, iartă-mi păcatele mele.
În mila Ta, în milostivirea Ta, în dragostea Ta nădăjduiesc. Ne-ai spus
că ești "Dumnezeu iubitor de oameni, îndelung-răbdător și mult-milostiv"
(Ieș. 34, 6). Tu ne-ai spus aceste cuvinte. Pe ele mă sprijin și
mă înfățișez înaintea Ta cu nevrednicie".
Rugăciunea, metania, milostenia atrag mila
lui Dumnezeu. Nici un păcat nu poate birui mila lui Dumnezeu. Staretul Efrem Katunakiotul |
© 2002-2004, Biserica Memoriala "Mihai Viteazul"Alba Iulia